2015-12-29 17:16

2015-12-29 17:16

Upp och ned hos Swegon under 2016

ARVIKA. Tror på en uppgång 2016

Efter ett bra första halvår har motorn hackat lite hos Swegon i Arvika. Utvecklade produkter och förbättringar i fabriken ska dock ge ny olja i maskineriet.

Lite upp och ned är summeringen av 2015 hos Swegon. Ner har Europamarknaden varit medan de norra delarna av samma världsdel, Norden, varit bättre.

– En bra vår, sedan lugn sommar och höst. Lite stiltje alltså och det har även branschen i sin helhet varit på slutet, säger platschefen Robert Andersson. Resultatet är dock helt okej.

Några varsel har emellertid inte lagts utan personalstyrkan ligger kvar på runt 100.

– Det som gått bra hos oss är de akustiska produkterna, ljuddämparna, samt som sagt var Nordenmarknaden.

Uppgång

Anderssons känsla inför 2016 är att en uppgång är på väg. Många stora projekt ska avgöras och där har platschefen förhoppningar om framgångar för Swegon – och då kanske särskilt för projekt i Stockholmsområdet.

– Där är vi starka, en viktig region för oss.

Byggt

En uppföljare – en vidareutveckling – av storsäljaren Parasol – lovar gott inför 2016 och det gör även en uppdatering av Paragon, den senare för inomhusklimat på hotell.

– Andra halvåret 2015 har inte varit så roligt men det har hänt mycket i fabriken och bland våra produkter. Vi har byggt för framtiden.

Lite upp och ned är summeringen av 2015 hos Swegon. Ner har Europamarknaden varit medan de norra delarna av samma världsdel, Norden, varit bättre.

– En bra vår, sedan lugn sommar och höst. Lite stiltje alltså och det har även branschen i sin helhet varit på slutet, säger platschefen Robert Andersson. Resultatet är dock helt okej.

Några varsel har emellertid inte lagts utan personalstyrkan ligger kvar på runt 100.

– Det som gått bra hos oss är de akustiska produkterna, ljuddämparna, samt som sagt var Nordenmarknaden.

Uppgång

Anderssons känsla inför 2016 är att en uppgång är på väg. Många stora projekt ska avgöras och där har platschefen förhoppningar om framgångar för Swegon – och då kanske särskilt för projekt i Stockholmsområdet.

– Där är vi starka, en viktig region för oss.

Byggt

En uppföljare – en vidareutveckling – av storsäljaren Parasol – lovar gott inför 2016 och det gör även en uppdatering av Paragon, den senare för inomhusklimat på hotell.

– Andra halvåret 2015 har inte varit så roligt men det har hänt mycket i fabriken och bland våra produkter. Vi har byggt för framtiden.