2015-12-06 16:20

2015-12-06 16:20

Kasy och Caroline blev säljledare

CHARLOTTENBERG: Startade egen utbildning

Fem personer har gått traineeutbildningen och är nu kvalificerade säljledare. Butiken Hypermat i Charlottenberg, satsade på en egen utbildning av anställd personal och nästa år fortsätter utbildningen av ännu fler anställda.

– När vi öppnade butiken tänkte vi, att här kommer vi att få problem med rätt utbildning på personalen, säger Kaj Hänninen, butikschef på Hypermat.

Som en stor aktör på marknaden kräver butiken en hel del personal och ett maskineri som fungerar smidigt.

– Vi måste utbilda personalen själva!

Mål - säljledare

Det första året funderade man på upplägget, sedan iordningsställdes en utbildningslokal på företaget.

– Vi bestämde oss för att utbilda traineer, med målet att de ska kunna bli säljledare.

Sex fast anställda valdes ut och i mitten av november, efter nio månaders utbildning, examinerades fem av dessa, nu färdiga säljledare.

– Det har varit ett program med utbildningsseminarier, hemuppgifter, prov och redovisningar. Det har handlat om allt från branschkunskap, butiksekonomi och varukunskap, berättar Kaj Hänninen.

Under utbildningen har deltagarna också gjort studiebesök, lärt sig mer om gränshandel och den lokala marknaden.

Alla som utbildats kommer antingen från Eda eller Arvika.

– Vi visar att det finns möjligheter i den här bygden, att man kan komma någon vart, om man bara vill!

Större möjligheter

Att se att det finns karriärmöjligheter ger en sporre, menar han och får medhåll av Carola Persson från Åmotfors, som genomgått utbildningen.

– Det ger ju större möjligheter. Vi fick ju gå kursen för att Kaj såg något i oss! säger hon och fortsätter:

– Det är kul att det här går i en liten bygd, att man får utvecklas och inte bara fastnar i ett jobb.

När Carola, som är säljledare för ostavdelningen och Kasy Elmafalany, säljledare för mejeri, började utbildningen, var de redan säljledare i företaget.

– Så där är det ingen skillnad, däremot förstår vi vårt arbete bättre nu och gör ett bättre jobb!

Kasy Elmafalany säger att det här gett honom ännu mer vilja att vara med och utveckla butiken.

För företaget har utbildningen varit lyckad och man ser möjligheter till ännu bättre tillväxt, så investeringen det inneburit kommer att fortsätta med en ny utbildningskull i vår.

– Om vi inte pratar om lön, som de får under tiden, så lägger vi en halv miljon på det här, säger Kaj Hänninen.

– När vi öppnade butiken tänkte vi, att här kommer vi att få problem med rätt utbildning på personalen, säger Kaj Hänninen, butikschef på Hypermat.

Som en stor aktör på marknaden kräver butiken en hel del personal och ett maskineri som fungerar smidigt.

– Vi måste utbilda personalen själva!

Mål - säljledare

Det första året funderade man på upplägget, sedan iordningsställdes en utbildningslokal på företaget.

– Vi bestämde oss för att utbilda traineer, med målet att de ska kunna bli säljledare.

Sex fast anställda valdes ut och i mitten av november, efter nio månaders utbildning, examinerades fem av dessa, nu färdiga säljledare.

– Det har varit ett program med utbildningsseminarier, hemuppgifter, prov och redovisningar. Det har handlat om allt från branschkunskap, butiksekonomi och varukunskap, berättar Kaj Hänninen.

Under utbildningen har deltagarna också gjort studiebesök, lärt sig mer om gränshandel och den lokala marknaden.

Alla som utbildats kommer antingen från Eda eller Arvika.

– Vi visar att det finns möjligheter i den här bygden, att man kan komma någon vart, om man bara vill!

Större möjligheter

Att se att det finns karriärmöjligheter ger en sporre, menar han och får medhåll av Carola Persson från Åmotfors, som genomgått utbildningen.

– Det ger ju större möjligheter. Vi fick ju gå kursen för att Kaj såg något i oss! säger hon och fortsätter:

– Det är kul att det här går i en liten bygd, att man får utvecklas och inte bara fastnar i ett jobb.

När Carola, som är säljledare för ostavdelningen och Kasy Elmafalany, säljledare för mejeri, började utbildningen, var de redan säljledare i företaget.

– Så där är det ingen skillnad, däremot förstår vi vårt arbete bättre nu och gör ett bättre jobb!

Kasy Elmafalany säger att det här gett honom ännu mer vilja att vara med och utveckla butiken.

För företaget har utbildningen varit lyckad och man ser möjligheter till ännu bättre tillväxt, så investeringen det inneburit kommer att fortsätta med en ny utbildningskull i vår.

– Om vi inte pratar om lön, som de får under tiden, så lägger vi en halv miljon på det här, säger Kaj Hänninen.

  • Veronica Nordenberg Olsson