2015-10-19 06:00

2015-10-19 09:18

25 nya bussar tas i drift

ARVIKA: Upphandling från Värmlandstrafik

25 nya bussar kommer inom kort att trafikera Arvika och Eda.

Nobina har vunnit Värmlandstrafiks upphandling av linjetrafiken i Värmland inkluderat Arvika och Eda för den kommande tioårsperioden (plus möjlighet till två års förlängning). En kravspecifikation i underlaget för upphandlingen var att splitter nya bussar skulle trafikera länet när trafikperiodens börjar den 13 december.

Så har nu skett och den 26 oktober tas den första bussen i anspråk i Västvärmland.

– En stor modernisering av fordonsparken, nu byts bussarna successivt ut och den 14 december tas den sista av de nya i drift, säger leveransansvarige på Nobina, Torbjörn Öberg.

Underlätta

Bakgrunden till nyinköpen handlar framför allt om att göra bussar tillgängliga för personer med funktionshinder, i botten för detta finns EU-direktiv som rent praktiskt innebär att det bland annat ska vara lätt att ta sig ombord.

– Vi har exempelvis lägre golv i halva delen av de nya bussarna och även stolar med extra stort benutrymme. Tillsammans med nya, mera handikappanpassade hållplatser ska de nya bussarna underlätta.

Mångmiljonaffär

Det rör sig om en stor investering av Nobina, runt tre miljoner kronor styck kostar bussarna och total har 159 sådana köpts in i Värmland. Bättre komfort och säkerhet är ledord och bland nymodigheterna finns trepunktsbälte vid samtliga stolar, två barnstolar i varje buss som integrerats i sätenas stolsryggar, samt internet (wifi) ombord. Så småningom blir det även nya informationsskärmar och ny utropsanläggning.

– Det går även bra för resenären att ladda sin mobil eller dator via usb-uttag.

Förarstol

I den mån chaufförerna hunnit ta del av de nya bussarna har uppskattande ord hörts. Sett till arbetsmiljön för dessa har en ny förarstol tagits fram, knappar inkluderat kommunikationssystem är mera lättillgängliga och det finns separata klimatzoner för förare och passagerare. Det finns även backkamera och flera speglar.

– Automatisk brandsläckare i motorrummet samt två manuella brandsläckare i varje buss finns också.

Sjundedel

Även om det inte handlar om eldrift är mindre utsläpp av växthusgaser en annan avgörande förbättring med de nya bussarna, enligt Nobina.

– Det blir en halvering av partikelutsläppen och en sjundedel så mycket utsläpp av kvävedioxid (nox), säger verkstadschefen Sven-Erik Eriksson.

Tillförsikt

Totalt finns det 47 sittplatser i bussen, tillsammans med stående passagerare är de nya bussarna godkända för att ta ombord 100 personer. Bussarna kommer att rulla cirka 6 000 mil per år och köras av totalt cirka 35 anställda.

– Vi ser med tillförsikt på framtiden, säger Maria Eriksson, gruppchef på Nobina i Arvika.

Nobina har vunnit Värmlandstrafiks upphandling av linjetrafiken i Värmland inkluderat Arvika och Eda för den kommande tioårsperioden (plus möjlighet till två års förlängning). En kravspecifikation i underlaget för upphandlingen var att splitter nya bussar skulle trafikera länet när trafikperiodens börjar den 13 december.

Så har nu skett och den 26 oktober tas den första bussen i anspråk i Västvärmland.

– En stor modernisering av fordonsparken, nu byts bussarna successivt ut och den 14 december tas den sista av de nya i drift, säger leveransansvarige på Nobina, Torbjörn Öberg.

Underlätta

Bakgrunden till nyinköpen handlar framför allt om att göra bussar tillgängliga för personer med funktionshinder, i botten för detta finns EU-direktiv som rent praktiskt innebär att det bland annat ska vara lätt att ta sig ombord.

– Vi har exempelvis lägre golv i halva delen av de nya bussarna och även stolar med extra stort benutrymme. Tillsammans med nya, mera handikappanpassade hållplatser ska de nya bussarna underlätta.

Mångmiljonaffär

Det rör sig om en stor investering av Nobina, runt tre miljoner kronor styck kostar bussarna och total har 159 sådana köpts in i Värmland. Bättre komfort och säkerhet är ledord och bland nymodigheterna finns trepunktsbälte vid samtliga stolar, två barnstolar i varje buss som integrerats i sätenas stolsryggar, samt internet (wifi) ombord. Så småningom blir det även nya informationsskärmar och ny utropsanläggning.

– Det går även bra för resenären att ladda sin mobil eller dator via usb-uttag.

Förarstol

I den mån chaufförerna hunnit ta del av de nya bussarna har uppskattande ord hörts. Sett till arbetsmiljön för dessa har en ny förarstol tagits fram, knappar inkluderat kommunikationssystem är mera lättillgängliga och det finns separata klimatzoner för förare och passagerare. Det finns även backkamera och flera speglar.

– Automatisk brandsläckare i motorrummet samt två manuella brandsläckare i varje buss finns också.

Sjundedel

Även om det inte handlar om eldrift är mindre utsläpp av växthusgaser en annan avgörande förbättring med de nya bussarna, enligt Nobina.

– Det blir en halvering av partikelutsläppen och en sjundedel så mycket utsläpp av kvävedioxid (nox), säger verkstadschefen Sven-Erik Eriksson.

Tillförsikt

Totalt finns det 47 sittplatser i bussen, tillsammans med stående passagerare är de nya bussarna godkända för att ta ombord 100 personer. Bussarna kommer att rulla cirka 6 000 mil per år och köras av totalt cirka 35 anställda.

– Vi ser med tillförsikt på framtiden, säger Maria Eriksson, gruppchef på Nobina i Arvika.