2016-04-06 17:52

2016-04-06 17:52

Olovlig körning med motorn avslagen

VÄSTVÄRMLAND: Nykter mor sköt på, berusad son satt bakom ratten

Sonen åtalas för rattfylleri och olovlig körning, mamman för medhjälp till samma brott.
Motorn hade lagt av. Hon var nykter och sköt på, han var berusad och satt bakom ratten.

– Det kan dröja innan han får lämplighetsintyg igen, säger åklagaren Stefan Wessberg. Normalt är straffet för grovt rattfylleri fängelse. Men jag tror att tingsrätten nöjer sig med böter och skyddstillsyn. Motorn var ju inte igång.

Sonen höll på att ta körkort. Men en lördagskväll förra hösten hade mamman lovat att köra honom och hans kamrater.

Efter att ha stannat vid en bensinstation sent på kvällen ville inte bilen starta igen.

– Då blir det tungstyrt, servon fungerar ju inte, säger åklagaren.

Mamman bytte plats med sonen. Han fick ta hand om ratten, hon hjälpte till att skjuta på.

Och då råkade polisen dyka upp.

Sonen som hade över 1,0 promille i blodet och åtalas nu för grovt rattfylleri och olovlig körning. Mamma för medhjälp och tillåtande av samma brott.

– Det finns rättspraxis på att det räcker med att bilen gungar för att det ska betraktas som förande av ett fordon. Även om motorn inte är i gång, säger Stefan Wessberg.

– Det kan dröja innan han får lämplighetsintyg igen, säger åklagaren Stefan Wessberg. Normalt är straffet för grovt rattfylleri fängelse. Men jag tror att tingsrätten nöjer sig med böter och skyddstillsyn. Motorn var ju inte igång.

Sonen höll på att ta körkort. Men en lördagskväll förra hösten hade mamman lovat att köra honom och hans kamrater.

Efter att ha stannat vid en bensinstation sent på kvällen ville inte bilen starta igen.

– Då blir det tungstyrt, servon fungerar ju inte, säger åklagaren.

Mamman bytte plats med sonen. Han fick ta hand om ratten, hon hjälpte till att skjuta på.

Och då råkade polisen dyka upp.

Sonen som hade över 1,0 promille i blodet och åtalas nu för grovt rattfylleri och olovlig körning. Mamma för medhjälp och tillåtande av samma brott.

– Det finns rättspraxis på att det räcker med att bilen gungar för att det ska betraktas som förande av ett fordon. Även om motorn inte är i gång, säger Stefan Wessberg.