2016-03-02 18:26

2016-03-02 18:26

Backar om 30-zon i backe

GRÄNSEN: Tullverket drar tillbaka vägförslag vid den nya tullstationen

Tullverket kräver inte längre 30 kilometer i timmen i västlig riktning förbi den planerade tullstationen på E18 vid norska gränsen. Så låg hastighet kunde Tullverket inte acceptera.
– Framkomlighetsproblemen blev för stora i backarna. Vi får flytta den planerade kontrollstationen där.

Det konstaterar Thomas Börjesson, konsult åt Tullverket. NWT berättade i januari om att den nya tullstationen återigen hade blivit försenad.

Den här gången berodde det på att Tullverket ville ha 30–zon även i västlig riktning på E18 förbi den planerade anläggningen.

Orsaken var att man ville anlägga en kontrollstation för trafiken på väg mot Norge och även skapa ett vänstersvängfält in till stationen.

Men Trafikverket sade blankt nej på grund av att så låg hastighet skulle skapa kaos i de branta backarna för den tunga trafiken. Nu har dock Tullverket ändrat sig.

– Framkomlighetsproblemen blev för stora och eftersom vi är så angelägna att få till den nya tullstationen är vi beredda att kompromissa, säger Thomas Börjesson.

I stället behålls dagens dubbla filer med mitträcke och 100 kilometer i timmen.

– Vi får flytta den planerade kontrollstationen och hitta en annan lösning på infarten till stationen.

Fortfarande återstår det dock ett par andra trafikproblem att lösa.

– Den kommande avfartsrampen från Norge till tullstationen lutar en del och det kan skapa bekymmer för lastbilarna att få stopp i tid. Uppvärmning i vägbanan skulle kunna vara ett alternativ. Hur accelerationsfilen mot Töcksfors ska se måste också lösas, säger Thomas Börjesson.

Ett nytt möte ska hållas inom kort mellan Tullverket och Trafikverket för att avklara även detta.

– Nästa steg är en fortsatt projektering. När den är klar får vi reda på prislappen för infrastrukturen som måste in i den nationella planen. Men när det finns pengar vet vi inte, säger Trafikverkets regionchef Håkan Wennerström.

Samtidigt ska Tullverket göra en EU-upphandling och hitta någon som vill bygga och äga den nya stationen som är kostnadsberäknad till 50–60 miljoner kronor. Tullverket ska sedan hyra lokalerna.

Det konstaterar Thomas Börjesson, konsult åt Tullverket. NWT berättade i januari om att den nya tullstationen återigen hade blivit försenad.

Den här gången berodde det på att Tullverket ville ha 30–zon även i västlig riktning på E18 förbi den planerade anläggningen.

Orsaken var att man ville anlägga en kontrollstation för trafiken på väg mot Norge och även skapa ett vänstersvängfält in till stationen.

Men Trafikverket sade blankt nej på grund av att så låg hastighet skulle skapa kaos i de branta backarna för den tunga trafiken. Nu har dock Tullverket ändrat sig.

– Framkomlighetsproblemen blev för stora och eftersom vi är så angelägna att få till den nya tullstationen är vi beredda att kompromissa, säger Thomas Börjesson.

I stället behålls dagens dubbla filer med mitträcke och 100 kilometer i timmen.

– Vi får flytta den planerade kontrollstationen och hitta en annan lösning på infarten till stationen.

Fortfarande återstår det dock ett par andra trafikproblem att lösa.

– Den kommande avfartsrampen från Norge till tullstationen lutar en del och det kan skapa bekymmer för lastbilarna att få stopp i tid. Uppvärmning i vägbanan skulle kunna vara ett alternativ. Hur accelerationsfilen mot Töcksfors ska se måste också lösas, säger Thomas Börjesson.

Ett nytt möte ska hållas inom kort mellan Tullverket och Trafikverket för att avklara även detta.

– Nästa steg är en fortsatt projektering. När den är klar får vi reda på prislappen för infrastrukturen som måste in i den nationella planen. Men när det finns pengar vet vi inte, säger Trafikverkets regionchef Håkan Wennerström.

Samtidigt ska Tullverket göra en EU-upphandling och hitta någon som vill bygga och äga den nya stationen som är kostnadsberäknad till 50–60 miljoner kronor. Tullverket ska sedan hyra lokalerna.