2016-01-07 06:00

2016-01-12 16:38

Trafikverket säger nej till 30 förbi tullstationen

HÅN: Nybygget vid gränsen längs E18 har återigen försenats

Ännu en gång har tullstationsbygget längs E18 vid den norska gränsen försenats. Nu säger Trafikverket nej till Tullverkets önskemål om 30 kilometer i timmen i båda riktningarna.
– Både framkomligheten och trafiksäkerheten blir för dålig, säger Håkan Wennerström.

Redan 2008 öppnades nya E18 som gjorde att tullstationen i Hån hamnade vid sidan av trafiken. Därefter har planerna på en ny station gång på gång försenats.

I februari 2015 skrev dock NWT att planeringen hade kommit en bra bit på väg. Då skulle Trafikverket göra en vägplan för anslutningarna vid den nya stationen och kommunen skulle slutföra detaljplanen.

Arbetena skulle vara klara i höstas och sedan skulle Tullverket inleda sin EU-upphandling inför själva stationsbygget.

Detaljplanen klubbades planenligt, men vägplanen är ännu inte spikad.

– Redan när Tullverket och kommunen valde ut den här tomten var vi tveksamma med tanke på att E18 sluttar nedför här.

– Och när vi har projekterat vägområdet kan vi se att både framkomligheten och trafiksäkerheten blir för dålig, säger Håkan Wennerström, regionchef på Trafikverket.

Problem för lastbilarna

Största anledningen är att Tullverket vill ha 30 kilometer i timmen i båda riktningarna förbi tullstationen.

– Redan nu har lastbilarna som ska västerut problem att ta sig upp för backarna och blir det 30 spelar det ingen roll vad vi tar till för åtgärder.

– Samtidigt ser vi bekymmer för trafiken som kommer från Norge och ska in till stationen. Det är tunga fordon som ska få stopp och det kan leda till problem även i 30, säger Håkan Wennerström.

Kallar till möte

För att hitta lösningar ska Trafikverket träffa Tullverket och kommunen i februari.

– När allting är utrett kan jag inte svara på.

Tullpersonalen är mycket luttrad.

– Vi har hela tiden sagt att 30 i båda riktningarna inte fungerar. Men ingen lyssnar på oss. Och hade verken kommunicerat med varandra hade problemen redan varit lösta, säger Roger Nilsson, chef för gränsskyddsgruppen vid tullen i Hån.

Redan 2008 öppnades nya E18 som gjorde att tullstationen i Hån hamnade vid sidan av trafiken. Därefter har planerna på en ny station gång på gång försenats.

I februari 2015 skrev dock NWT att planeringen hade kommit en bra bit på väg. Då skulle Trafikverket göra en vägplan för anslutningarna vid den nya stationen och kommunen skulle slutföra detaljplanen.

Arbetena skulle vara klara i höstas och sedan skulle Tullverket inleda sin EU-upphandling inför själva stationsbygget.

Detaljplanen klubbades planenligt, men vägplanen är ännu inte spikad.

– Redan när Tullverket och kommunen valde ut den här tomten var vi tveksamma med tanke på att E18 sluttar nedför här.

– Och när vi har projekterat vägområdet kan vi se att både framkomligheten och trafiksäkerheten blir för dålig, säger Håkan Wennerström, regionchef på Trafikverket.

Problem för lastbilarna

Största anledningen är att Tullverket vill ha 30 kilometer i timmen i båda riktningarna förbi tullstationen.

– Redan nu har lastbilarna som ska västerut problem att ta sig upp för backarna och blir det 30 spelar det ingen roll vad vi tar till för åtgärder.

– Samtidigt ser vi bekymmer för trafiken som kommer från Norge och ska in till stationen. Det är tunga fordon som ska få stopp och det kan leda till problem även i 30, säger Håkan Wennerström.

Kallar till möte

För att hitta lösningar ska Trafikverket träffa Tullverket och kommunen i februari.

– När allting är utrett kan jag inte svara på.

Tullpersonalen är mycket luttrad.

– Vi har hela tiden sagt att 30 i båda riktningarna inte fungerar. Men ingen lyssnar på oss. Och hade verken kommunicerat med varandra hade problemen redan varit lösta, säger Roger Nilsson, chef för gränsskyddsgruppen vid tullen i Hån.