2015-11-10 06:00

2015-11-10 06:00

Han känner sig diskriminerad som Teliakund

ÅRJÄNG: Nils Eirik kan inte logga in – har inte svenskt personnummer

Nyligen blev norrmannen Nils Eirik Jevne kund hos Telia när hans fritidshus kopplades in på ett nytt bredbandsnät utanför Årjäng.
– Men eftersom jag inte har svenskt personnummer kan jag inte logga in på Mitt Telia och sköta mitt konto och mina inställningar. Det är diskriminering.

Nils Eirik Jevne lät installera fiber till sitt fritidshus i Tenvik öster om Årjäng när lokala Sellnät byggde upp ett bredbandsnät i området.

Men när han skulle logga in som ny kund på Telias hemsida gick det inte.

– Tanken var att jag skulle gå in där för att hämta koden till min digital-tv, men då kunde jag inte använda kundnumret.

– I stället var jag tvungen att ha ett svenskt personnummer för att kunna logga in på tjänsten Mitt Telia. Något sådant har jag dock inte eftersom jag till vardags är bosatt i Dröbak i Norge, konstaterar Nils Eirik Jevne.

Påverkar många

Han blev ytterst förvånad över Telias beslut att inte ge alla sina kunder tillgång till all service på hemsidan.

– Det innebär ju att alla utlänningar med fritidshus i Sverige är utestängda från den tjänsten. Jag kan varken sköta mitt konto eller mina inställningar trots att jag betalar för det som alla andra och tvingas sitta i långa telefonköer eller åka ända till Teliabutiken i Karlstad för att få detta ordnat.

– Jag anser att det är diskriminering. Samtidigt måste jag betala 29 kronor per faktura eftersom jag inte kan ställa in och få räkningarna betalda med autogiro.

– De har ju tagit en kreditupplysning på mig och fått till all annan information om mig och godkänt mig som kund, så att inte tillåta mig att logga in känns väldigt konstigt.

Och jag fick aldrig någon information om Telias krav när jag blev kund hos dem. Så jag känner mig lurad.

Så här säger Hans G Larsson, pressansvarig hos Telia om varför det krävs ett svenskt personnummer för att man ska kunna administrera sitt konto.

Höjt säkerheten

– Vi har haft andra inloggningsmöjligheter tidigare, men har höjt säkerheten. Det krävs nu att man har applikationen Bank-ID för att kunna logga in och för att få en sådan behöver man ha ett svenskt personnummer.

– Det är trist om kunden känner sig diskriminerad och lurad, men han kan alltid vända sig till kundtjänst eller våra butiker för att få hjälp. Och vi får utreda om det går att utveckla andra inloggningsmöjligheter. Men vi har fått ta emot väldigt få klagomål kring detta, säger han.

Svaret från Telia förvånar Nils Eirik Jevne.

– Vilket större säkerhetshot skulle jag som norrman utgöra mot Telia än en svensk medborgare, undrar han.

Nils Eirik Jevne lät installera fiber till sitt fritidshus i Tenvik öster om Årjäng när lokala Sellnät byggde upp ett bredbandsnät i området.

Men när han skulle logga in som ny kund på Telias hemsida gick det inte.

– Tanken var att jag skulle gå in där för att hämta koden till min digital-tv, men då kunde jag inte använda kundnumret.

– I stället var jag tvungen att ha ett svenskt personnummer för att kunna logga in på tjänsten Mitt Telia. Något sådant har jag dock inte eftersom jag till vardags är bosatt i Dröbak i Norge, konstaterar Nils Eirik Jevne.

Påverkar många

Han blev ytterst förvånad över Telias beslut att inte ge alla sina kunder tillgång till all service på hemsidan.

– Det innebär ju att alla utlänningar med fritidshus i Sverige är utestängda från den tjänsten. Jag kan varken sköta mitt konto eller mina inställningar trots att jag betalar för det som alla andra och tvingas sitta i långa telefonköer eller åka ända till Teliabutiken i Karlstad för att få detta ordnat.

– Jag anser att det är diskriminering. Samtidigt måste jag betala 29 kronor per faktura eftersom jag inte kan ställa in och få räkningarna betalda med autogiro.

– De har ju tagit en kreditupplysning på mig och fått till all annan information om mig och godkänt mig som kund, så att inte tillåta mig att logga in känns väldigt konstigt.

Och jag fick aldrig någon information om Telias krav när jag blev kund hos dem. Så jag känner mig lurad.

Så här säger Hans G Larsson, pressansvarig hos Telia om varför det krävs ett svenskt personnummer för att man ska kunna administrera sitt konto.

Höjt säkerheten

– Vi har haft andra inloggningsmöjligheter tidigare, men har höjt säkerheten. Det krävs nu att man har applikationen Bank-ID för att kunna logga in och för att få en sådan behöver man ha ett svenskt personnummer.

– Det är trist om kunden känner sig diskriminerad och lurad, men han kan alltid vända sig till kundtjänst eller våra butiker för att få hjälp. Och vi får utreda om det går att utveckla andra inloggningsmöjligheter. Men vi har fått ta emot väldigt få klagomål kring detta, säger han.

Svaret från Telia förvånar Nils Eirik Jevne.

– Vilket större säkerhetshot skulle jag som norrman utgöra mot Telia än en svensk medborgare, undrar han.