Fler yngre än äldre kan tänka sig att arbeta längre

Publicerad: 2012-02-29 15:06

Fler yngre än äldre kan tänka sig att arbeta längre än 65 år om det ger högre pension. Men runt 60 procent av alla som svarade i undersökningen vill sluta arbeta innan de fyllt 65 år. Det visar en färsk undersökning som Länsförsäkringar har låtit göra.

Nära hälften av 25 till 39-åringarna kan tänka sig att jobba efter 65 år men enbart en tredjedel av 61 till 64-åringarna känner så. De flesta av dem som kan tänka sig att arbeta längre om de ger mer i pension sätter maxgränsen till 67 år.

En stor andel säger helt nej till att arbeta längre än till 65 år men det är stora skillnader mellan åldersgrupperna. Medan 33 procent av dem mellan 25 och 39 år säger nej till att arbeta längre, är det hela 56 procent i gruppen 61 och 64 år som inte kan tänka sig det även om det ger mer i plånboken. Skillnaden mellan män och kvinnor är inte stor men något fler män kan tänka sig att arbeta till 70 år och längre.

– Förutom den sociala delen som arbete ger, så finns det ekonomiska morötter att fortsätta arbeta även högre upp i åren och det blir mer tydligt när pensionen närmar sig. Pensionsinkomsten blir lägre med dagens regler när hela livets inkomster räknas, mot tidigare när pensionen grundades på de 15 bästa inkomståren. Jobbskatteavdraget som är högre efter 65 år, gör det dessutom mer lönsamt att fortsätta arbeta, säger Anders Olsson Länsförsäkringar Värmland.

En av fyra gör ingenting idag för att förstärka sin ekonomi som pensionär. Men personer mellan 40-54 år är de som verkar planera mest för att förstärka ekonomin inför pensionen. De spara mer än andra åldersgrupper och tror även att bostaden kommer att öka i värde i högre grad än andra.

– Vi lever och är friska allt högre upp i åldrarna vilket bådar gott för ett innehållsrikt liv även efter pensionen. Det är därför bra att även planera sin ekonomi och tänka långsiktigt för att kunna vara mer flexibel både i val av pensionsålder och vad man vill sysselsätta sig med efter yrkeslivet. Amortering på bolån och ett långsiktigt sparande med sikte på att stärka ekonomin i framtiden är en bra kombination, fortsätter Anders Olsson Länsförsäkringar Värmland

Topplista: Vad tror du att du kommer att sysselsätta dig med när du går i pension?

1.Umgås med barn och barnbarn, 54 procent
Resa mycket, 54 procent
2.Hobby, 52 procent
3.Vila, 35 procent
4.Vara i fritidshuset eller på sjön, 23 procent
5.Jobba ideellt, 22 procent
6.Leva som idag, 20 procent
7.Sporta, 19 procent
8.Flytta utomlands, 14 procent
9.Jobba, 11 procent

För mer information kontakta:

Anders Olsson, Marknadschef Företag Länsförsäkringar Värmland
Telefon: 054-7751509 , 070-6835700

Om undersökningen:

Mellan den 7-9 februari intervjuades 1 248 svenskar i åldrarna 25 – 65 år av
Länsförsäkringar. Undersökningen genomfördes genom en webbaserad enkät med hjälp av Cint. Frågorna som ställdes: 1. Vid vilken ålder skulle du vilja gå i pension?, 2.Vad tror du att kommer att sysselsätta dig med/göra när du går i pension?, 3. Kan du tänka dig att arbeta längre än till 65 år för att få möjlighet till en högre pension? Och 4. Gör du något idag med tanken att stärka ekonomin som pensionär?

Länsförsäkringar Värmland / Lasse Raleby
Skriv ut!  Skriv ut!  |  Tipsa en vän!  Tipsa!  |  Rätta fel i artikeln!  Rätta!
Just nu på arbeteekonomi.se

OMX Stockholm PI (kl 17:30)
Upp+1.00% OMX Sthlm 30
Oförändrat EUR/SEK
Oförändrat USD/SEK

Nytt på arbeteekonomi.se

Nyhetsbrev
Välkommen till Arbete & Ekonomis nyhetsbrev. En gång i månaden skickar vi ut ett mejl till dig med bland annat aptitretare om vilka reportage som kommer i nästa nummer. Anmäl din mejladress i formuläret nedan.