2017-06-19 13:47

2017-06-19 13:51

Svenska bolag satsar på e-handel i Kina

Ekonomi

Svenska företag ska nu slå sig in på världens största e-handelsmarknad med 500 miljoner potentiella kunder. I veckan träffar ett flertal svenska bolag den kinesiska näthandelsjätten Alibaba i Hangzhou, Kina, för att inleda ett samarbete.

Det är världens största återförsäljare av varor där konsumenter kan köpa allt från en begagnad jumbojet till ett ton frysta kycklingfötter. Inom kort är det också tänkt att kinesiska konsumenter i ännu större utsträckning ska kunna ta del av svenska varor.

– Hälften av Kinas befolkning är i dag redan online och fler och fler får tillgång varje dag. Det innebär att det är lika många som den totala befolkningen i Europa, säger Krister Zackari, vd för Lantmännen Cerealia, till TT.

Tillsammans med bland annat bolag som Babybjörn, Daniel Wellington och Semper kommer Lantmännen att ingå i den näringslivsdelegation som den 28 juni är på plats i Hangzhou där Alibaba har sitt huvudkontor.

Även bolagets grundare Jack Ma, en av världens rikaste män, väntas vara på plats för att träffa den svenska näringsdelegationen. Avsikten är att inleda eller fördjupa samarbeten med svenska varumärken som vill sälja sina produkter via Alibabas olika plattformar.

Stor aktör

– Kinas e-handel står för 50-60 procent av all e-handel globalt sett. Med den här kanalen kan du nå mycket bredare än någon annanstans i västvärlden, säger David Hallgren, handelssekreterare på Business Sweden i Peking.

I mars tidigare i år var också Alibabas David Lloyd, ansvarig för bland annat kundkontakter i Norden och Storbritannien, i Stockholm för att presentera affärskonceptet för svenska företag.

Till vardags brukar Alibaba beskrivas som en gigantisk näthandelsjätte men består egentligen av flera olika plattformar, till exempel nätsidan Taobao.com kan liknas vid en enorm basar där även privatpersoner kan sälja varor. Bland annat har Lantmännens produkter sålts via den domänen.

Krister Zackari, som själv bott i Kina ett flertal år, ser flera skäl till att man nu tar steget vidare via samarbete med Alibaba.

– Den potentiella marknaden är jättestor. Trots att bara lite drygt fyra procent av befolkningen äter västerländsk frukost innebär det cirka 50 miljoner konsumenter och marknaden växer med tio procent per år, säger han.

– Sedan är det heller inte något vi vill göra under en kortare period utan bygga upp på en långsiktig marknad. Det är också ett sätt att ta kontroll över varumärket och vår egen framtid.

På kinesiskt frukostbord

Han ger som exempel att det tidigare funnits andra aktörer som sålt till exempel AXA-produkter med kort förbrukningstid eller sålt svenska produkter med en dansk flagga på förpackningen.

TT: Men har verkligen svensk havregryn eller müsli en given plats på ett kinesiskt frukostbord?

– För Alibaba är havreprodukter absolut inte det största segmentet på deras marknad men man söker kvalité och smak och vi har en trovärdig story med ansvar från "jord till bord".

  • TT