2017-10-05 17:25

2017-10-05 17:58

Nätverket som är relevant för alla arbetsgivare

KARLSTAD: "Lista dina kompetenser"

I dag hittar många arbetssökande sina jobb via sociala medier, och främst nätverket Linkedin.
Men företag måste bli bättre på att använda det för att hitta de man vill anställa.

– Jag är lite brydd över hur svenska arbetsgivare jobbar med rekryteringar.

Så inledde Linkedins Oscar Rydman sin föreläsning under Advants kommunikationsdag. Han menar att företagens HR- och kommunikatörsavdelningar måste arbeta tillsammans.

– Många tror att rekrytering är en kanal som HR-avdelningen äger och släpper kommunikationen, men det krävs ett samarbete. Egentligen är det en kommunikationsplattform för alla delar inom en verksamhet.

– Och man måste bli bättre på att berätta vad de sökande kan få ut av att vara på arbetsplatsen än vad som kan erbjudas.

Oscar Rydman säger att arbetsgivare måste bli bättre på att berätta en historia och att använda ett redaktionellt innehåll i sina annonser.

Han gav också exemplet om ifall en kommun tappar 100 anställda och ska anställa nya kostar det runt 40 miljoner.

– Då måste man ha en bra idé om hur man ska jobba för att hitta rätt kompetens. Därför ligger det ett ansvar hos arbetsgivaren att inte bara välja en kanal för sitt budskap utan skapa ett nätverk av olika kanaler för att hitta rätt.

Relevant för alla

Linkedin lanserades 2003, några år före Facebook. I dagsläget finns runt 55 000 arbetsgivare registrerade på det sociala nätverket, som i Sverige har ungefär 3 miljoner registrerade medlemmar.

– Det gör oss relevant för alla arbetsgivare i landet, säger Oscar Rydman.

– Och vi vill slå hål på myten att det bara är seniora IT-chefer som använder sig av Linkedin.

Den senaste tiden har Linkedin börjat samarbeta med Arbetsförmedlingen och andra större rekryterare, vilket gör att de flesta lediga jobb också finns sökbara via sajten.

Innebär det här att Linkedin är framtidens arbetsförmedling?

– Det kommer vara en av kanalerna, men Arbetsförmedlingen har en viktig roll i att göra människor anställningsbara. Vi kan sedan göra det lättare att hitta arbetssökande, säger han och berättar att man hela tiden utvecklar sina algoritmer för att bli bättre för såväl arbetsgivare som sökande.

Skapa nätverk

Hur ska man då som privatperson tänka kring sin profil på Linkedin? Jo, även om man inte är ute efter ett nytt jobb i dagsläget ska man underhålla den rekommenderar Oscar Rydman.

– Man ska ha ett uppdaterat cv och lista tio kompetenser man besitter.

Även ett foto är att rekommendera säger han.

– Och bygg ett starkt nätverk, och låt det bli en del av ditt vanliga nätverkande. Tänk att du kan få alla dina jobb utifrån nätverken som du bygger. För det är svårt att sålla ut sökanden vid en anställningsprocess, så att då känna någon ska man inte underskatta.

Och där kommer Oscar Rydman med ett tips till studenter:

– De kommer oftast in sent i Linkedin, mot slutet av sin studieperiod. Jag tror att de kan bli bättre på att använda det tidigare, inte bara för att söka jobb utan för att just bygga upp ett nätverk för framtiden.

– Jag är lite brydd över hur svenska arbetsgivare jobbar med rekryteringar.

Så inledde Linkedins Oscar Rydman sin föreläsning under Advants kommunikationsdag. Han menar att företagens HR- och kommunikatörsavdelningar måste arbeta tillsammans.

– Många tror att rekrytering är en kanal som HR-avdelningen äger och släpper kommunikationen, men det krävs ett samarbete. Egentligen är det en kommunikationsplattform för alla delar inom en verksamhet.

– Och man måste bli bättre på att berätta vad de sökande kan få ut av att vara på arbetsplatsen än vad som kan erbjudas.

Oscar Rydman säger att arbetsgivare måste bli bättre på att berätta en historia och att använda ett redaktionellt innehåll i sina annonser.

Han gav också exemplet om ifall en kommun tappar 100 anställda och ska anställa nya kostar det runt 40 miljoner.

– Då måste man ha en bra idé om hur man ska jobba för att hitta rätt kompetens. Därför ligger det ett ansvar hos arbetsgivaren att inte bara välja en kanal för sitt budskap utan skapa ett nätverk av olika kanaler för att hitta rätt.

Relevant för alla

Linkedin lanserades 2003, några år före Facebook. I dagsläget finns runt 55 000 arbetsgivare registrerade på det sociala nätverket, som i Sverige har ungefär 3 miljoner registrerade medlemmar.

– Det gör oss relevant för alla arbetsgivare i landet, säger Oscar Rydman.

– Och vi vill slå hål på myten att det bara är seniora IT-chefer som använder sig av Linkedin.

Den senaste tiden har Linkedin börjat samarbeta med Arbetsförmedlingen och andra större rekryterare, vilket gör att de flesta lediga jobb också finns sökbara via sajten.

Innebär det här att Linkedin är framtidens arbetsförmedling?

– Det kommer vara en av kanalerna, men Arbetsförmedlingen har en viktig roll i att göra människor anställningsbara. Vi kan sedan göra det lättare att hitta arbetssökande, säger han och berättar att man hela tiden utvecklar sina algoritmer för att bli bättre för såväl arbetsgivare som sökande.

Skapa nätverk

Hur ska man då som privatperson tänka kring sin profil på Linkedin? Jo, även om man inte är ute efter ett nytt jobb i dagsläget ska man underhålla den rekommenderar Oscar Rydman.

– Man ska ha ett uppdaterat cv och lista tio kompetenser man besitter.

Även ett foto är att rekommendera säger han.

– Och bygg ett starkt nätverk, och låt det bli en del av ditt vanliga nätverkande. Tänk att du kan få alla dina jobb utifrån nätverken som du bygger. För det är svårt att sålla ut sökanden vid en anställningsprocess, så att då känna någon ska man inte underskatta.

Och där kommer Oscar Rydman med ett tips till studenter:

– De kommer oftast in sent i Linkedin, mot slutet av sin studieperiod. Jag tror att de kan bli bättre på att använda det tidigare, inte bara för att söka jobb utan för att just bygga upp ett nätverk för framtiden.