2017-07-07 17:17

2017-07-10 08:53

"Is i magen" bakom BBC-film

LONDON: Kristinehamnare bakom viral reklamfilm

Barn ser inte olikheterna vuxna ser.
Det är andemeningen i en reklamfilm för BBC:s barnkanal som nu blivit viral. Och bakom idén finns en värmlänning.

"Vad är det som skiljer er två åt?" frågar en vuxen och myndig röst. Sedan får flera kompispar, med olika yttre skillnader, ge sina svar. Två av dem kommer med det här svaret:

– Jag brukade inte gilla sallad, men det gör jag nu.

– Jag gillar inte sallad alls.

Filmen det handlar om är gjord av Londonbyrån Karmarama för BBC:s barnkanal, CBeebies. 

– BBC är en av våra kunder, och den här gången ville de göra något extra, förklarar kreatören Daniel Leppänen, ursprungligen från Kristinehamn, bakgrunden till att byrån fick göra reklamfilmen.

Vad ville de ha för film?

Normalt sett så brukar de göra reklam för sina barnprogram, men den här gången ville de göra ett större ”statement” för sig själva som kanal, som handlar om att barn är väldigt accepterandet jämfört med vuxna.

Det gick några rundor av idéer innan man landade i det som blev slutprodukten. Nämligen att visa hur barn är - mer accepterande.  

– Barn inte hunnit lära sig det som vuxna kan. Visst kan barn se skillnader, men de ytliga skillnaderna är inte de första som barn tänker på, de är inte i vägen.

”Dokumentärt”

Och det är alltså Daniel Leppänen, som i par med kreatörspartner Rachel Holding, som ligger bakom filmen.

Hur gjorde ni för att gestalta den idé ni hade?

Det var en rätt lång process och vi jobbade med flera idéer runt samma tema innan det blev just det här utförandet. Vi har helt enkelt ställt upp en kamera och ställt en fråga. Det är inga tricks och klipp i reklamfilmen, bara de rena klara svaren som vi fick. Vi var lite oroliga för vad som skulle hända när vi ställde upp en kamera framför tre-sex-åringar. Vi fick verkligen ha is i magen och tro på vår idé. Men det funkade, säger Daniel Leppänen med en lättnad i rösten.

Han beskriver filmen som "dokumentär och ren" och som en reklamfilm som visar sanningen.

Spridningen har gått över förväntan säger kreatören.

– Definitivt. På BBC:s Londonkonto på Facebook har man haft 35 miljoner visningar, på alla konton tillsammans räknar man med att landa på 60–70 miljoner. Radio Times (en sajt som skriver om radio, tv och film) skrev att det är den här typen av film som världen behöver just nu.

BBC står bakom

Och filmen har fått reaktioner även internt på BBC.

– Även om Cbeebies bara är en liten del av bolaget så har hela BBC ställt sig bakom filmen, då det är nåt de gärna representera och stå för i tider som nu.

Om det kommer en uppföljare till den nu aktuella filmen är inte klart, men Daniel Leppänen hoppas på det.

– I reklambranschen har vi ofta bara har möjlighet att ändra på folks handlingsvanor och konsumentbeteenden, men ibland – som nu – kan reklam användas för att nå ut med ett viktigare meddelande till världen och försöka göra den lite bättre.

"Vad är det som skiljer er två åt?" frågar en vuxen och myndig röst. Sedan får flera kompispar, med olika yttre skillnader, ge sina svar. Två av dem kommer med det här svaret:

– Jag brukade inte gilla sallad, men det gör jag nu.

– Jag gillar inte sallad alls.

Filmen det handlar om är gjord av Londonbyrån Karmarama för BBC:s barnkanal, CBeebies. 

– BBC är en av våra kunder, och den här gången ville de göra något extra, förklarar kreatören Daniel Leppänen, ursprungligen från Kristinehamn, bakgrunden till att byrån fick göra reklamfilmen.

Vad ville de ha för film?

Normalt sett så brukar de göra reklam för sina barnprogram, men den här gången ville de göra ett större ”statement” för sig själva som kanal, som handlar om att barn är väldigt accepterandet jämfört med vuxna.

Det gick några rundor av idéer innan man landade i det som blev slutprodukten. Nämligen att visa hur barn är - mer accepterande.  

– Barn inte hunnit lära sig det som vuxna kan. Visst kan barn se skillnader, men de ytliga skillnaderna är inte de första som barn tänker på, de är inte i vägen.

”Dokumentärt”

Och det är alltså Daniel Leppänen, som i par med kreatörspartner Rachel Holding, som ligger bakom filmen.

Hur gjorde ni för att gestalta den idé ni hade?

Det var en rätt lång process och vi jobbade med flera idéer runt samma tema innan det blev just det här utförandet. Vi har helt enkelt ställt upp en kamera och ställt en fråga. Det är inga tricks och klipp i reklamfilmen, bara de rena klara svaren som vi fick. Vi var lite oroliga för vad som skulle hända när vi ställde upp en kamera framför tre-sex-åringar. Vi fick verkligen ha is i magen och tro på vår idé. Men det funkade, säger Daniel Leppänen med en lättnad i rösten.

Han beskriver filmen som "dokumentär och ren" och som en reklamfilm som visar sanningen.

Spridningen har gått över förväntan säger kreatören.

– Definitivt. På BBC:s Londonkonto på Facebook har man haft 35 miljoner visningar, på alla konton tillsammans räknar man med att landa på 60–70 miljoner. Radio Times (en sajt som skriver om radio, tv och film) skrev att det är den här typen av film som världen behöver just nu.

BBC står bakom

Och filmen har fått reaktioner även internt på BBC.

– Även om Cbeebies bara är en liten del av bolaget så har hela BBC ställt sig bakom filmen, då det är nåt de gärna representera och stå för i tider som nu.

Om det kommer en uppföljare till den nu aktuella filmen är inte klart, men Daniel Leppänen hoppas på det.

– I reklambranschen har vi ofta bara har möjlighet att ändra på folks handlingsvanor och konsumentbeteenden, men ibland – som nu – kan reklam användas för att nå ut med ett viktigare meddelande till världen och försöka göra den lite bättre.