2017-07-07 12:16

2017-07-07 12:17

Efter företagsdelning startar Millu

KARLSTAD: Satsar på eget varumärke för livsmedel

Efter företagsdelningen av Migyston har bröderna Erik och David Steijner gjort en omstart och satsar nu på eget varumärke för livsmedel.
Millu heter företaget, som också är namnet på varumärket.

– Vi tror det är bättre att satsa stort på eget varumärke i stället för partihandel. Vi startar med flera olika müsliprodukter tillverkade i det tyska miljardföretaget Brüggen, säger Erik Steijner, vd i Millu.

För några månader sedan delades Migyston. Bröderna Steijners kinesiske partner lämnade företaget.

– Det blev självfallet en tuff omställning, men nu är vi igenom den processen och tar nya tag i Millu, säger David Steijner.

Millu kommer att arbeta utifrån två plattformar, en för produkterna i eget varumärke och en för E-handel.

Flera länder

Kina kommer fortfarande att vara det stora exportlandet för Millus produkter, men Erik och David ser andra viktiga länder för sina livsmedel.

– Det handlar bland annat om Japan, Indien, Sydkorea och Indonesien.

Det kan längre fram också handla om Norden.

– Det skulle självfallet vara intressant och viktigt att få sälja de egna produkterna i Konsum Värmland eller inom Ica.

Vilka fler produkter kommer det att handla om?

– Vi vill i dagsläget inte peka ut några speciella produkter, men att det blir fler produkter är givet.

Kan det även bli tillverkning i Värmland?

– Vi får se vad som händer. Ingenting är omöjligt.

I starten av Millu har bröderna Steijner haft god hjälp av mentorer, alla kända näringslivsprofiler i Värmland. Lars Appelqvist, vd i Löfbergs, Per-Eric Fernlöf, vd i Färskvarucentralen, en del av Svensk Cater samt ekonomen Lennart Ericsson.

– De har varit till stor hjälp under omstarten. De har alla stor erfarenhet av både produktion, export och ekonomi, säger Erik Steijner.

Reklamhjälp

Företaget har också fått hjälp av reklambyrån Kostym, som skapat den nya logon eller företagsprofilen.

– De har också hjälpt oss att ta fram de nya förpackningarna med varumärket samt information om innehållet.

När Migyston gick som bäst omsatte företaget 43 miljoner kronor på årsbasis. Fjolåret blev av kända skäl inte så bra, men redan i år räknar Millu med omsättning på mellan 25–30 miljoner kronor.

– Vårt första mål är att 2018 omsätta 50 miljoner kronor, säger Erik Steijner.

– Vi tror det är bättre att satsa stort på eget varumärke i stället för partihandel. Vi startar med flera olika müsliprodukter tillverkade i det tyska miljardföretaget Brüggen, säger Erik Steijner, vd i Millu.

För några månader sedan delades Migyston. Bröderna Steijners kinesiske partner lämnade företaget.

– Det blev självfallet en tuff omställning, men nu är vi igenom den processen och tar nya tag i Millu, säger David Steijner.

Millu kommer att arbeta utifrån två plattformar, en för produkterna i eget varumärke och en för E-handel.

Flera länder

Kina kommer fortfarande att vara det stora exportlandet för Millus produkter, men Erik och David ser andra viktiga länder för sina livsmedel.

– Det handlar bland annat om Japan, Indien, Sydkorea och Indonesien.

Det kan längre fram också handla om Norden.

– Det skulle självfallet vara intressant och viktigt att få sälja de egna produkterna i Konsum Värmland eller inom Ica.

Vilka fler produkter kommer det att handla om?

– Vi vill i dagsläget inte peka ut några speciella produkter, men att det blir fler produkter är givet.

Kan det även bli tillverkning i Värmland?

– Vi får se vad som händer. Ingenting är omöjligt.

I starten av Millu har bröderna Steijner haft god hjälp av mentorer, alla kända näringslivsprofiler i Värmland. Lars Appelqvist, vd i Löfbergs, Per-Eric Fernlöf, vd i Färskvarucentralen, en del av Svensk Cater samt ekonomen Lennart Ericsson.

– De har varit till stor hjälp under omstarten. De har alla stor erfarenhet av både produktion, export och ekonomi, säger Erik Steijner.

Reklamhjälp

Företaget har också fått hjälp av reklambyrån Kostym, som skapat den nya logon eller företagsprofilen.

– De har också hjälpt oss att ta fram de nya förpackningarna med varumärket samt information om innehållet.

När Migyston gick som bäst omsatte företaget 43 miljoner kronor på årsbasis. Fjolåret blev av kända skäl inte så bra, men redan i år räknar Millu med omsättning på mellan 25–30 miljoner kronor.

– Vårt första mål är att 2018 omsätta 50 miljoner kronor, säger Erik Steijner.