2017-07-06 06:00

2017-07-06 10:48

Eko-gården som fyller 40

HÖJE: Lingonsylten är Torfolks storsäljare

Den sylt-, saft- och grönsaksproducerande gården i Höje, Torfolk gård, fyller 40 år i år.
Och det är problemen som varit utvecklande för företaget.

Olle Göransson, ursprungligen från Stockholm, är i dag den som varit längst på gården. Han kom till Höje några år efter de andra, 1979.

– Vi kom från Gröna vågen, var i 20-årsåldern och hade en bakgrund i miljörörelsen och dess frågor. Vi hade ingen erfarenhet av jordbruk eller livsmedelsproduktion, men vi kände att det gick att göra bättre mat.

De första åren var inkomsterna få för de fem personerna på gården. Det jobbades vid sidan av, som lärarevikare, med nattvak på sjukhus.

– Men de senaste 30 åren har vi kunnat leva på det håller på med.

Och det som produceras på gården är ekologiskt rakt igenom.

– För vår del är det inte ett alternativ att inte producera ekologiskt, slutar folk köpa det så får vi väl göra något annat, säger han med ett skratt.

Dalar utvecklar

I mitten av 1980-talet hände en hel del för Torfolk gård. Olle Göransson träffade Marica Möller som flyttade in. Hon fick i gång gårdsbutiken som tidigare varit ladugård. Och Torfolk var också en av initiativtagarna till Krav-märkningen.

– Vi och folk med liknande idéer bjöd in till ett möte med ett hundratal personer för att diskutera frågan om en oberoende kontrollverksamhet som garant mot konsumenterna . För vi såg att det fanns ett behov. det är en sak att sälja i en gårdsbutik, där konsumenterna kan träffa säljaren, men så fort det blir ett mellanled så frågar de sig ”hur ska jag veta att det här är giftfritt eller ekologiskt”. Där föddes ett frö till Krav som en garantistämpel.

Just nu är det en stark ekotrend, men den har varit ständigt stigande sedan starten säger Olle Göransson.

– Åtta–nio procent av alla livsmedlen som säljs är ekologiska, och vi märker av suget från konsumenterna att de vill veta var maten kommer ifrån.

Men Marica Möller ser också ett problem med ekotrenden.

– Många människor likställer lokalproducerat med ekologiskt, men det behöver inte vara samma. Bara för att det är gjort är hos grannen, så är det inte säkert att grannen inte sprutar. Det är synd att man likställer de två.

Under de här 40 åren måste det ha funnits både toppar och dalar, vad är minnesvärt åt båda håll?

– Ofta är det dalar och problem leder till något som är utvecklande. I börjande hade vi getter och tillverkade ost. Men jag tror vi var för tidigt ute, folk hade inte upptäckt getost då. Vi jobbade rätt mycket med det, men det blev lite av en flopp. Men vi hade kvar getterna under några år som köttproduktion. Folk i Sverige äter inte getkött, men vi fick tag på en grupp turkar och greker som var helt lyriska över att kunna köpa getkött. Det blev något roligt av problemet, säger Olle Göransson.

Byttes ut av Coop

Ett annat problem, som han beskriver som det största företagsmässiga, var när Torfolk blev av med produktionen för Coops märke Änglamark.

– 80 procent av vår försäljning var den vägen. Tanken med handelns egna varumärken är att leverantören ska vara utbytbar. Vi var så tidigare så det fanns nästan igen annan som gjorde kravmärkt sylt. Men vi blev utkonkurrerade när man såg att det fanns ett konsumentintresse för det.

– Till saken hör också att det blev Coop Norden i samma veva och upphandlaren satt i Köpenhamn och valde ett danskt företag, säger Marica Möller.

Det gjorde att Torfolk fick tänka om och satsa mer på det egna varumärket.

– Så i backspegeln var det positivt, i dag känns det roligt och vi når ut med våra produkter.

Under torsdagen den 6 juli är det dags för den årliga sommarfesten på Torfolk gård. Det blir lite extra festligt med tanke på jubileet, bland annat blir det underhållning. Det är en dag som numera är efterfrågad av kunder.

Trodde ni för 30 år sedan att gården skulle se ut som den gör i dag?

– Vi funderade nog inte så mycket på det, säger Marica Möller med ett skratt.

– Vi ville väl att medvetenheten om mat skulle växa, den ambitionen har vi alltid haft, säger Olle Göransson.

Hur ser framtiden ut hos Torfolk? Jo, Olle Göransson skulle gärna se ett samarbete med någon kring ägg och köttproduktion. Att ha det på gården blir för mycket.

– Men vi har bra försäljningskanaler, och ser gärna ett samarbete för att bredda sortimentet. Vi vill också kunna förädla de egna råvarorna ytterligare, bland annat genom syrning. Det skulle vi kunna utveckla.

Olle Göransson, ursprungligen från Stockholm, är i dag den som varit längst på gården. Han kom till Höje några år efter de andra, 1979.

– Vi kom från Gröna vågen, var i 20-årsåldern och hade en bakgrund i miljörörelsen och dess frågor. Vi hade ingen erfarenhet av jordbruk eller livsmedelsproduktion, men vi kände att det gick att göra bättre mat.

De första åren var inkomsterna få för de fem personerna på gården. Det jobbades vid sidan av, som lärarevikare, med nattvak på sjukhus.

– Men de senaste 30 åren har vi kunnat leva på det håller på med.

Och det som produceras på gården är ekologiskt rakt igenom.

– För vår del är det inte ett alternativ att inte producera ekologiskt, slutar folk köpa det så får vi väl göra något annat, säger han med ett skratt.

Dalar utvecklar

I mitten av 1980-talet hände en hel del för Torfolk gård. Olle Göransson träffade Marica Möller som flyttade in. Hon fick i gång gårdsbutiken som tidigare varit ladugård. Och Torfolk var också en av initiativtagarna till Krav-märkningen.

– Vi och folk med liknande idéer bjöd in till ett möte med ett hundratal personer för att diskutera frågan om en oberoende kontrollverksamhet som garant mot konsumenterna . För vi såg att det fanns ett behov. det är en sak att sälja i en gårdsbutik, där konsumenterna kan träffa säljaren, men så fort det blir ett mellanled så frågar de sig ”hur ska jag veta att det här är giftfritt eller ekologiskt”. Där föddes ett frö till Krav som en garantistämpel.

Just nu är det en stark ekotrend, men den har varit ständigt stigande sedan starten säger Olle Göransson.

– Åtta–nio procent av alla livsmedlen som säljs är ekologiska, och vi märker av suget från konsumenterna att de vill veta var maten kommer ifrån.

Men Marica Möller ser också ett problem med ekotrenden.

– Många människor likställer lokalproducerat med ekologiskt, men det behöver inte vara samma. Bara för att det är gjort är hos grannen, så är det inte säkert att grannen inte sprutar. Det är synd att man likställer de två.

Under de här 40 åren måste det ha funnits både toppar och dalar, vad är minnesvärt åt båda håll?

– Ofta är det dalar och problem leder till något som är utvecklande. I börjande hade vi getter och tillverkade ost. Men jag tror vi var för tidigt ute, folk hade inte upptäckt getost då. Vi jobbade rätt mycket med det, men det blev lite av en flopp. Men vi hade kvar getterna under några år som köttproduktion. Folk i Sverige äter inte getkött, men vi fick tag på en grupp turkar och greker som var helt lyriska över att kunna köpa getkött. Det blev något roligt av problemet, säger Olle Göransson.

Byttes ut av Coop

Ett annat problem, som han beskriver som det största företagsmässiga, var när Torfolk blev av med produktionen för Coops märke Änglamark.

– 80 procent av vår försäljning var den vägen. Tanken med handelns egna varumärken är att leverantören ska vara utbytbar. Vi var så tidigare så det fanns nästan igen annan som gjorde kravmärkt sylt. Men vi blev utkonkurrerade när man såg att det fanns ett konsumentintresse för det.

– Till saken hör också att det blev Coop Norden i samma veva och upphandlaren satt i Köpenhamn och valde ett danskt företag, säger Marica Möller.

Det gjorde att Torfolk fick tänka om och satsa mer på det egna varumärket.

– Så i backspegeln var det positivt, i dag känns det roligt och vi når ut med våra produkter.

Under torsdagen den 6 juli är det dags för den årliga sommarfesten på Torfolk gård. Det blir lite extra festligt med tanke på jubileet, bland annat blir det underhållning. Det är en dag som numera är efterfrågad av kunder.

Trodde ni för 30 år sedan att gården skulle se ut som den gör i dag?

– Vi funderade nog inte så mycket på det, säger Marica Möller med ett skratt.

– Vi ville väl att medvetenheten om mat skulle växa, den ambitionen har vi alltid haft, säger Olle Göransson.

Hur ser framtiden ut hos Torfolk? Jo, Olle Göransson skulle gärna se ett samarbete med någon kring ägg och köttproduktion. Att ha det på gården blir för mycket.

– Men vi har bra försäljningskanaler, och ser gärna ett samarbete för att bredda sortimentet. Vi vill också kunna förädla de egna råvarorna ytterligare, bland annat genom syrning. Det skulle vi kunna utveckla.