2017-07-03 15:33

2017-07-03 15:33

Nätattack i hamnen drabbar Valmet

KARLSTAD: "Det kan lösas med lite olika kontakter"

I förra veckan lamslogs Göteborgs hamn av en cyberattack. Ett av de drabbade företagen är Valmet i Karlstad.

Utpressningsviruset, som kallas Petya, slog ut stora delar av danska fraktbolaget A P Møller-Mærsks IT-system, det bolag som äger APM-terminalen i Göteborg. Den terminal som också är indraget i en konflikt.

– Kunder kommer att gå omkull på grund av det här, sa Joachim Steivik vid speditionsbolaget Swedebridge, till TT i förra veckan.

Ett flertal av bolagets terminaler är åter i drift, men fortfarande kvarstår problem i några av de hamnar som Valmet använder sig av.

– Det har varit allmänt stökigt. Vi har gods på väg in från Rotterdam, men även där ligger hamndatan nere, vilket gör det svårt att få information om de importer vi har på gång in, säger Peter Berggren, logistikchef på Valmet.

Uteblivna importer leder i sin tur till förseningar i leverans till kunder. Vilket leder till inkomstbortfall.

Peter Berggren säger att man har den här veckan på sig att lokalisera sina containrar och att man jobbar stenhårt med att hitta lösningar

– Det kan gå vägen. Inget är säkert, då informationen är knapphändigt, men det kan lösas med lite olika kontakter. Jag är positiv.

Annika Hilmersson, kommunikationschef på APM Terminals, sa i förra veckan till tidningen Sjöfartsnytt att terminalen i Göteborg inte behöver hållas stängd med anledning frågan av attacken.

– Just nu driver vi vår containerterminal manuellt. Vad vi gör nu är att vi har samarbete med våra fartygskunder och järnvägskunder för att meddela vilka verksamheter vi kan ha igång, det vill säga om vi kan lasta eller lossa gods under de här omständigheterna. Det vi prioriterar är att lossa så många containrar som möjligt från järnvägen och fartygen på ett säkert sätt.

Den skadliga koden som attacken består av låser och krypterar de drabbades datorer, med krav om ersättning för att köpa den krypteringsnyckel som låser upp dem igen.

Utpressningsviruset, som kallas Petya, slog ut stora delar av danska fraktbolaget A P Møller-Mærsks IT-system, det bolag som äger APM-terminalen i Göteborg. Den terminal som också är indraget i en konflikt.

– Kunder kommer att gå omkull på grund av det här, sa Joachim Steivik vid speditionsbolaget Swedebridge, till TT i förra veckan.

Ett flertal av bolagets terminaler är åter i drift, men fortfarande kvarstår problem i några av de hamnar som Valmet använder sig av.

– Det har varit allmänt stökigt. Vi har gods på väg in från Rotterdam, men även där ligger hamndatan nere, vilket gör det svårt att få information om de importer vi har på gång in, säger Peter Berggren, logistikchef på Valmet.

Uteblivna importer leder i sin tur till förseningar i leverans till kunder. Vilket leder till inkomstbortfall.

Peter Berggren säger att man har den här veckan på sig att lokalisera sina containrar och att man jobbar stenhårt med att hitta lösningar

– Det kan gå vägen. Inget är säkert, då informationen är knapphändigt, men det kan lösas med lite olika kontakter. Jag är positiv.

Annika Hilmersson, kommunikationschef på APM Terminals, sa i förra veckan till tidningen Sjöfartsnytt att terminalen i Göteborg inte behöver hållas stängd med anledning frågan av attacken.

– Just nu driver vi vår containerterminal manuellt. Vad vi gör nu är att vi har samarbete med våra fartygskunder och järnvägskunder för att meddela vilka verksamheter vi kan ha igång, det vill säga om vi kan lasta eller lossa gods under de här omständigheterna. Det vi prioriterar är att lossa så många containrar som möjligt från järnvägen och fartygen på ett säkert sätt.

Den skadliga koden som attacken består av låser och krypterar de drabbades datorer, med krav om ersättning för att köpa den krypteringsnyckel som låser upp dem igen.