2017-06-30 14:00

2017-06-30 14:00

E-handel visar upp sig

KARLSTAD: Pop-up-showroom i Mitt i city

I Filipstad finns ett större showroom, nu får Karlstad en minivariant till att börja med.
Vad som visas? Produkter från småföretagare.

Det hela är en del av EU-projektet Hållbar handelsutveckling i staden, som NWT berättade om i en Arbete & Ekonomi-bilaga under våren. Fyra företag har tagit plats bakom glasskivorna, och fokuset ligger på företag som jobbar med e-handel.

– Det är en trend att företag som sysslar med e-handel öppnar butiker, vilket blir ytterligare en konkurrent till befintlig handel, säger Fredrik Lindholm, projektsamordnare.

– Det ser inte likadant ut för vare sig handlare eller konsumenter i dag, det är snabba puckar. Därför måste man våga testa nya forum, säger Kikki Neidre, projektledare.

Nya köpbeteenden

I projektet deltar sju värmländska kommuner, varav Karlstad är en, där Rose-Marie Andersson är näringslivsutvecklare.

– Tillväxt är viktigt för oss och vi vill att små och medelstora företag växer, och med nya köpbeteenden är det viktigare än någonsin att visa upp sig.

Det är möjligt att det även i Karlstad kommer att öppna ett showroom, liknande det i Filipstad säger Rose-Marie Andersson.

I projektet ingår inte bara att företagen får visa upp sig. De får även tillgång till utbildningar, föreläsningar och workshops. Men det som allmänheten nu kan ta del av är ett smakprov från några av företagarna.

Men varför i Mitt i city?

– Det ligger i vår kultur att ge nya entreprenörer en chans att växa och jag hoppas såklart att de kommer att hyra lokaler av mig i framtiden, säger Ann-Sophie Redfern, centrumledare i Mitt i City.

– Och här är det många som passerar så det kommer nog generera försäljning för dem.

Synergieffekter

En av företagarna som visar upp sina produkter är Maria Karlberg-Back.

– Jag är formgivare, inte butiksinnehavare eller säljare, så det här är en bra möjlighet att visa upp sig. Och såna här samarbeten kan också ge synergieffekter och ringar på vattnet.

Hon uppskattar också möjligheterna till kurser och möten.

Helene Hermansson, som driver Odds and Ends, är en annan av företagarna som deltar. Hon har både e-handel och fysisk butik.

– Den ligger i Haga, men det är inte lätt att dra folk till butiken. Så det ska bli intressant att se om det är webben eller butiken som ökar efter det här.

Montrarna kommer att finnas kvar till den 7 augusti.

Det hela är en del av EU-projektet Hållbar handelsutveckling i staden, som NWT berättade om i en Arbete & Ekonomi-bilaga under våren. Fyra företag har tagit plats bakom glasskivorna, och fokuset ligger på företag som jobbar med e-handel.

– Det är en trend att företag som sysslar med e-handel öppnar butiker, vilket blir ytterligare en konkurrent till befintlig handel, säger Fredrik Lindholm, projektsamordnare.

– Det ser inte likadant ut för vare sig handlare eller konsumenter i dag, det är snabba puckar. Därför måste man våga testa nya forum, säger Kikki Neidre, projektledare.

Nya köpbeteenden

I projektet deltar sju värmländska kommuner, varav Karlstad är en, där Rose-Marie Andersson är näringslivsutvecklare.

– Tillväxt är viktigt för oss och vi vill att små och medelstora företag växer, och med nya köpbeteenden är det viktigare än någonsin att visa upp sig.

Det är möjligt att det även i Karlstad kommer att öppna ett showroom, liknande det i Filipstad säger Rose-Marie Andersson.

I projektet ingår inte bara att företagen får visa upp sig. De får även tillgång till utbildningar, föreläsningar och workshops. Men det som allmänheten nu kan ta del av är ett smakprov från några av företagarna.

Men varför i Mitt i city?

– Det ligger i vår kultur att ge nya entreprenörer en chans att växa och jag hoppas såklart att de kommer att hyra lokaler av mig i framtiden, säger Ann-Sophie Redfern, centrumledare i Mitt i City.

– Och här är det många som passerar så det kommer nog generera försäljning för dem.

Synergieffekter

En av företagarna som visar upp sina produkter är Maria Karlberg-Back.

– Jag är formgivare, inte butiksinnehavare eller säljare, så det här är en bra möjlighet att visa upp sig. Och såna här samarbeten kan också ge synergieffekter och ringar på vattnet.

Hon uppskattar också möjligheterna till kurser och möten.

Helene Hermansson, som driver Odds and Ends, är en annan av företagarna som deltar. Hon har både e-handel och fysisk butik.

– Den ligger i Haga, men det är inte lätt att dra folk till butiken. Så det ska bli intressant att se om det är webben eller butiken som ökar efter det här.

Montrarna kommer att finnas kvar till den 7 augusti.

Medverkande butiker

Onwater AB (Produkter inom vattensport)

My perfect day (Fest- och bröllopsdekorationer)

Odds and Ends by H (Inredning)

Whiter Shade (Grafisk Form & Design)

Källa: