2017-06-17 06:00

2017-06-17 06:00

På besök i boxfabriken

KARLSTAD: Crate Inventors dejtbox har fyllt år

Crate Inventors har nyligen bytt lokaler och prenumeranterna på företagets boxar ökar stadigt.
Samtifdigt ska varje box som lämnar företaget vara unik.
– Det är aldrig en lugn stund i boxfabriken, säger vd:n Beatrice Flink Forsgren.

Crate Inventors grundades i Karlstad hösten 2015. Intention var att bli Nordens ledande aktör på produkter och tjänster inom prenumerationsbaserad e-handel, vilket enkelt uttryckt är boxar fyllda med produkter som i ska ge en upplevelse.

Hur ser det ut på den punkten?

– Det är intressant med en expansion i Norden, men vi vill nå några fler i Sverige först. Men visst, Norden är en kittlande tanke, säger Beatrice Flink Forsgren, vd sedan april i år.

Ska vara som julafton

Man har testat ett antal idéer under månaderna som gått, men för tillfället har man tre olika boxar i gång. Två bakboxar, en för vuxna en för barn, samt dejtboxen. Den senare har under våren fyllt ett år.

– Tillväxttakten på den har varit väldigt bra.

Den riktar sig främst till par som vill hitta roliga dejter i vardagslunken. Crate Inventors har spånat, gjort research, tittat på amerikanska boxar. Allt för att få svenska par att få roligare dejter.

– Ofta brukar kanske bli en middag på stan, eller att man hyr en film och äter mat hemma. Men vi köper in saker som passar, det kan vara något ätbart eller massageljus, och sen producerar vi eget material i form av spel och konversationskort. Detta paketeras sedan på ett fint sätt, säger Beatrice Flink Forsgren.

– Det ska vara som julafton en gång i månaden.

Sociala medier

Dejtboxen hade vid första släppet 400 prenumeranter, i dag är man uppe i 2 000 mottagare varje månad.

– Vi har ökat antalet kunder varje månad, och även om vi tappat några prenumeranter så har vi lyckats få tillbaka samma antal och dessutom ökat med fler i en stadig tillväxttakt. Och jag tror att vi kan öka ännu mer.

Dejtboxen har också ynglat av sig i en digital variant.

– Då får man en dejt direkt till sin mobil, med uppdrag att göra för sin partner och tillsammans.

Även bakboxen junior går bra. Den innehåller allt som behövs för ett bak – förutom produkter som kräver kyla – allt anpassat för barn och ungdomar.

– Den växer mot nettot hela tiden. Vi tror oerhört mycket på den.

Hur marknadsför ni er?

– Det är mest via Facebook och Instagram. Vi gör också sponsrade poddar och samarbetar mycket med influencers via bloggar och Instagram. De har följare som vi vill åt.

Hur ser konkurrensen ut?

– Det finns runt 150 boxar på marknaden bara i Sverige, det finns boxar för allt. Men många inser att det är en tuff bransch, för det kräver mycket varje månader för att hänga med, säger Beatrice Flink Forsgren och tar dejtboxen som ett exempel.

– Den ska vara unik varje gång, och då gäller det att ha ett väldigt kreativt gäng runt om sig.

Snabbhet viktigt

I dag jobbat fyra personer i Crate Inventors. Beatrice Flink Forsgren säger att företaget ännu inte är lönsamt, men man är där ”inom några månader”.

– Om man jämför årets första kvartal med fjolåret vid samma tid så har tillväxten ökat med 300 procent.

För ett år sedan sa den dåvarande vd:n för Crate Inventors att företaget skulle ha en omsättning på 100 miljoner kronor inom två–tre år, hur ser det ut med det?

– Vi kommer att nå dit, men det kan ta lite längre tid. Och för att nå dit handlar det om att man är snabb och hittar nya och intressanta produkter för kunderna.

Crate Inventors grundades i Karlstad hösten 2015. Intention var att bli Nordens ledande aktör på produkter och tjänster inom prenumerationsbaserad e-handel, vilket enkelt uttryckt är boxar fyllda med produkter som i ska ge en upplevelse.

Hur ser det ut på den punkten?

– Det är intressant med en expansion i Norden, men vi vill nå några fler i Sverige först. Men visst, Norden är en kittlande tanke, säger Beatrice Flink Forsgren, vd sedan april i år.

Ska vara som julafton

Man har testat ett antal idéer under månaderna som gått, men för tillfället har man tre olika boxar i gång. Två bakboxar, en för vuxna en för barn, samt dejtboxen. Den senare har under våren fyllt ett år.

– Tillväxttakten på den har varit väldigt bra.

Den riktar sig främst till par som vill hitta roliga dejter i vardagslunken. Crate Inventors har spånat, gjort research, tittat på amerikanska boxar. Allt för att få svenska par att få roligare dejter.

– Ofta brukar kanske bli en middag på stan, eller att man hyr en film och äter mat hemma. Men vi köper in saker som passar, det kan vara något ätbart eller massageljus, och sen producerar vi eget material i form av spel och konversationskort. Detta paketeras sedan på ett fint sätt, säger Beatrice Flink Forsgren.

– Det ska vara som julafton en gång i månaden.

Sociala medier

Dejtboxen hade vid första släppet 400 prenumeranter, i dag är man uppe i 2 000 mottagare varje månad.

– Vi har ökat antalet kunder varje månad, och även om vi tappat några prenumeranter så har vi lyckats få tillbaka samma antal och dessutom ökat med fler i en stadig tillväxttakt. Och jag tror att vi kan öka ännu mer.

Dejtboxen har också ynglat av sig i en digital variant.

– Då får man en dejt direkt till sin mobil, med uppdrag att göra för sin partner och tillsammans.

Även bakboxen junior går bra. Den innehåller allt som behövs för ett bak – förutom produkter som kräver kyla – allt anpassat för barn och ungdomar.

– Den växer mot nettot hela tiden. Vi tror oerhört mycket på den.

Hur marknadsför ni er?

– Det är mest via Facebook och Instagram. Vi gör också sponsrade poddar och samarbetar mycket med influencers via bloggar och Instagram. De har följare som vi vill åt.

Hur ser konkurrensen ut?

– Det finns runt 150 boxar på marknaden bara i Sverige, det finns boxar för allt. Men många inser att det är en tuff bransch, för det kräver mycket varje månader för att hänga med, säger Beatrice Flink Forsgren och tar dejtboxen som ett exempel.

– Den ska vara unik varje gång, och då gäller det att ha ett väldigt kreativt gäng runt om sig.

Snabbhet viktigt

I dag jobbat fyra personer i Crate Inventors. Beatrice Flink Forsgren säger att företaget ännu inte är lönsamt, men man är där ”inom några månader”.

– Om man jämför årets första kvartal med fjolåret vid samma tid så har tillväxten ökat med 300 procent.

För ett år sedan sa den dåvarande vd:n för Crate Inventors att företaget skulle ha en omsättning på 100 miljoner kronor inom två–tre år, hur ser det ut med det?

– Vi kommer att nå dit, men det kan ta lite längre tid. Och för att nå dit handlar det om att man är snabb och hittar nya och intressanta produkter för kunderna.