2017-05-31 06:00

2017-05-31 09:08

Reklam för 43 miljoner i halvminuten

OLOV ÖSTRÖM

I det här numret av Arbete & Ekonomi ägnar vi fem sidor åt reklam.
Det finns många framgångsrika reklambyråer i Värmland.
Vad beror det på?
Det försöker vi bena ut.

Är det som det besjungs i Ulf Peder Olrogs visa: ”allting går att sälja med mördande reklam – kom och köp konserverad gröt”?

Den svenska reklamkakan som det fajtas om i branschen låg under 2016 på 74 miljarder kronor. Inga småsmulor direkt.

Reklaminvesteringarna har ökat med 9,4 procent det senaste kvartalet enligt siffror från IRM (Institutet för reklam och mediestatistik).

Var hamnar då pengarna från denna stora reklamkaka?

Största biten går till internet- och mobilmarknadsföring som strax följs av själva produktionskostnaden av reklam, 21 respektive 19 procent.

Sverige är ett av de länder i världen där företagen satsar mest på reklam. Vi ligger sjua i världsrankingen. Etta är Hongkong.

Företagen satsar i genomsnitt 3,3 procent av omsättningen på reklam. Detaljhandeln ligger inte oväntat högst med fem procent.

I USA är man förstås värst och mest i många stycken. Vet du hur mycket en halvminuts reklam under Super Bowl kostar?

Hissnade fem miljoner dollar eller motsvarande närmare 43 miljoner kronor vid den senaste matchen i början på året.

Där har reklamen i sig blivit en grej. Nästan var femte tittare tycker att reklamen är viktigaste än själva Super Bowl. Här har reklammakarna lyckats med sitt uppdrag.

Inom detaljhandeln var far och son Thunell, Ola och Fredrik, tidigare mycket aktiva i Karlstad när de med stor framgång drev Ica Wallinders på Norrstrand.

Sedan några år har de bytt bransch, men man har tagit med sig Ica-konceptet in i den. Nu bygger Ola och Fredrik exklusiva bostadsrätter i Stockholmstrakten. Möt Thunells i reportaget om deras nya yrkesliv.

Är det som det besjungs i Ulf Peder Olrogs visa: ”allting går att sälja med mördande reklam – kom och köp konserverad gröt”?

Den svenska reklamkakan som det fajtas om i branschen låg under 2016 på 74 miljarder kronor. Inga småsmulor direkt.

Reklaminvesteringarna har ökat med 9,4 procent det senaste kvartalet enligt siffror från IRM (Institutet för reklam och mediestatistik).

Var hamnar då pengarna från denna stora reklamkaka?

Största biten går till internet- och mobilmarknadsföring som strax följs av själva produktionskostnaden av reklam, 21 respektive 19 procent.

Sverige är ett av de länder i världen där företagen satsar mest på reklam. Vi ligger sjua i världsrankingen. Etta är Hongkong.

Företagen satsar i genomsnitt 3,3 procent av omsättningen på reklam. Detaljhandeln ligger inte oväntat högst med fem procent.

I USA är man förstås värst och mest i många stycken. Vet du hur mycket en halvminuts reklam under Super Bowl kostar?

Hissnade fem miljoner dollar eller motsvarande närmare 43 miljoner kronor vid den senaste matchen i början på året.

Där har reklamen i sig blivit en grej. Nästan var femte tittare tycker att reklamen är viktigaste än själva Super Bowl. Här har reklammakarna lyckats med sitt uppdrag.

Inom detaljhandeln var far och son Thunell, Ola och Fredrik, tidigare mycket aktiva i Karlstad när de med stor framgång drev Ica Wallinders på Norrstrand.

Sedan några år har de bytt bransch, men man har tagit med sig Ica-konceptet in i den. Nu bygger Ola och Fredrik exklusiva bostadsrätter i Stockholmstrakten. Möt Thunells i reportaget om deras nya yrkesliv.