2017-05-31 06:00

2017-05-31 09:30

"Konkurrensen höjer nivån"

KARLSTAD: En av de nyaste i stan

Happy republic är en byrå som försöker vara kreativa och finurliga.

Byrån bildades sent under 2013 och Eric Höjdén, vd och projektledare, säger att man kallar sig för reklambyrå, men:

– Vi är också en kommunikationsbyrå, men i och med att reklamuttrycket är så etablerat så passar det oss bra.

Varför tror du att det finns så många byråer i Karlstad och länet?

– Hur det har varit tidigare kan jag inte säga något om, men något som vi ser till att det fortsätter finnas är att vi har Broby grafiska som är en otroligt bra utbildning inom designbitarna. Vi och många andra inom vår bransch vet jag har mycket kontakt med studenterna och skolan vilket är jättepositivt för utvecklingen.

Hur ser ni på den lokala konkurrensen?

– Vi tycker bara att det är positivt. Det höjer nivån och sedan finns det ett bra utbyte mellan olika partners. Den branschutvecklingen som blivit är bra och positiv för alla.

Eric Höjdén säger, med hänvisning till föregående fråga, att Happy republic startades i ett etablerat klimat.

– Därför har vi inte fokuserat på att bara jobba med kunder lokalt, utan vi jobbar med andra regioner och nationella kunder. För med det arbetssätt som finns i dag förenklas den här typen av arbete. Man måste inte vara på samma plats hela tiden. Världen har blivit mindre.

Byrån bildades sent under 2013 och Eric Höjdén, vd och projektledare, säger att man kallar sig för reklambyrå, men:

– Vi är också en kommunikationsbyrå, men i och med att reklamuttrycket är så etablerat så passar det oss bra.

Varför tror du att det finns så många byråer i Karlstad och länet?

– Hur det har varit tidigare kan jag inte säga något om, men något som vi ser till att det fortsätter finnas är att vi har Broby grafiska som är en otroligt bra utbildning inom designbitarna. Vi och många andra inom vår bransch vet jag har mycket kontakt med studenterna och skolan vilket är jättepositivt för utvecklingen.

Hur ser ni på den lokala konkurrensen?

– Vi tycker bara att det är positivt. Det höjer nivån och sedan finns det ett bra utbyte mellan olika partners. Den branschutvecklingen som blivit är bra och positiv för alla.

Eric Höjdén säger, med hänvisning till föregående fråga, att Happy republic startades i ett etablerat klimat.

– Därför har vi inte fokuserat på att bara jobba med kunder lokalt, utan vi jobbar med andra regioner och nationella kunder. För med det arbetssätt som finns i dag förenklas den här typen av arbete. Man måste inte vara på samma plats hela tiden. Världen har blivit mindre.

Happy republic

Grundades: 2013.

Anställda: 6.

Omsättning: runt 4,5 miljoner.

Kunder: Säffle kommun, e-handelsföretaget Bythjul, Oliven.

Källa: