2017-05-31 06:00

2017-05-31 09:28

"En förändrad bransch i dag"

KARLSTAD: Har varit med länge

En av Karlstads äldsta produktionsbyråer ligger i centrum och de står på fyra ben.

Byrån heter Bacill och dess vd, Lars Berg, förklarar benen eller disciplinerna som han också säger:

– Vi jobbar med ljud, film, digitala produktioner som appar och hemsidor samt grafiskt. Vi är den byrå som kan producera allt vi kreerar. Vi jobbar brett, strukturerat och har en tydlig arbetsgång där kunderna känner sig trygga.

Bacill ligger bland annat bakom kampanjen Semlogram där konditorier årligen delar ut runt 90 000 semlor, och byråns kunder finns såväl lokalt som i närliggande länder.

– Vi har 50 procent av uppdragen i Värmland, och den andra hälften ibland annat Norden och Baltikum, mycket genom Bosch som är vår största kund.

Karlstad är en är byråtätt stad, vilket Lars Berg bland annat tillskriver Clara reklambyrå.

– De blev uppmärksammade med att vinna flera priser vilket gav ett intresse för Karlstad som drog med sig affärer och kunder.

Hur är konkurrensen i Karlstad?

– Den är ganska hård och det har gått omkull några byråer de senaste åren. Men vi har också några konkurrenter som kunder.

– Det är en förändrad bransch i dag jämfört med för tio år sedan. Det krävs mer i dag och fler har nycklar till fabriken, så det man tävlar med är kunskap och förmågan att se vad som väntar runt hörnet.

Du nämnde att Karlstadsbyråer tidigare vunnit tunga priser, men det är några år sedan. Vad krävs för att komma dit igen?

– För vår del handlar det om att leverera resultat, det är det vi jobbar för. Priser i all ära, men ger det inget för kunden så spelar det ingen roll.

Byrån heter Bacill och dess vd, Lars Berg, förklarar benen eller disciplinerna som han också säger:

– Vi jobbar med ljud, film, digitala produktioner som appar och hemsidor samt grafiskt. Vi är den byrå som kan producera allt vi kreerar. Vi jobbar brett, strukturerat och har en tydlig arbetsgång där kunderna känner sig trygga.

Bacill ligger bland annat bakom kampanjen Semlogram där konditorier årligen delar ut runt 90 000 semlor, och byråns kunder finns såväl lokalt som i närliggande länder.

– Vi har 50 procent av uppdragen i Värmland, och den andra hälften ibland annat Norden och Baltikum, mycket genom Bosch som är vår största kund.

Karlstad är en är byråtätt stad, vilket Lars Berg bland annat tillskriver Clara reklambyrå.

– De blev uppmärksammade med att vinna flera priser vilket gav ett intresse för Karlstad som drog med sig affärer och kunder.

Hur är konkurrensen i Karlstad?

– Den är ganska hård och det har gått omkull några byråer de senaste åren. Men vi har också några konkurrenter som kunder.

– Det är en förändrad bransch i dag jämfört med för tio år sedan. Det krävs mer i dag och fler har nycklar till fabriken, så det man tävlar med är kunskap och förmågan att se vad som väntar runt hörnet.

Du nämnde att Karlstadsbyråer tidigare vunnit tunga priser, men det är några år sedan. Vad krävs för att komma dit igen?

– För vår del handlar det om att leverera resultat, det är det vi jobbar för. Priser i all ära, men ger det inget för kunden så spelar det ingen roll.

Bacill

Grundades: 1992.

Anställda: 13.

Omsättning: runt 11 miljoner.

Några kunder: Bosch car service, Bergvik köpcenter, Elon Richardsons, KåKå – grossist för bakverk.