2017-05-31 06:00

2017-05-31 09:28

De gör säljande förpackningar

KARLSTAD: "Vi låter produkten slåss i kategorin den tillhör"

Säljande förpackningar är inte bara att skapa kan man tänka. Hos Kostym Designindustries skapas årligen förpackningar som ökar företags marginaler. Och det mest sker ”in house”

I Magasin 3 i Inre hamn skapas designen till mellan 350 och 400 förpackningar per år. För där håller nämligen produktionsbyrån Kostym Designindustries till. De säger att man försöker vara roliga, busiga och bjuda på något som bryter mönstret på hyllorna.

– Kostym var tidigt ute och nischade sig mot förpackningar som är vår huvudinriktning, men vi gör även butikskommunikation, tävlingar och liknande för till exempel City Gross egna märken, säger Ludwig Falkman som är produktionsledare.

Hela kedjan

– Tanken är att kunna erbjuda företag hela kedjan från utveckling, till design till klischéer som hamnar i tryckpressen, säger Olle Olsson, design director.

– Ja, det är sällan vi behöver sträcka ut handen utanför dörren och be om hjälp vilket gör det lättare för kunden, fyller Ludwig i.

Finsk ägare

Sedan 2016 ägs Kostym av det finska företaget Marvaco, som också har verksamhet i bland annat Sunne och Örebro, men Kostym styr över sin egen verksamhet. Byrån är sprungen ur den gamla reklambyrån Clara.

– Men vi separerade de två för att bli trovärdigare, säger Olle Olsson som jobbat på Clara.

Startskottet

Det var i mitten av 90-talet, men det verkliga startskottet för Kostym kom i början av 2000-talet, då Helén Högberg klev in som vd.

– Bland de första uppdragen vi landande var att göra förpackningar för Hemköps alla egna varor. Vi skulle göra 70 förpackningar på fyra veckor. Det var skrämmande, vi hade inte varit i närheten av ett sånt stort uppdrag, men vi fick ihop det, säger Olle Olsson och skrattar.

Prisbelönta

Därefter har mycket hänt. Byrån har blivit prisbelönt både inom och utanför landets gränser. I dag har man nått dit när företagen hör av sig och man börjar bli ett ”hyfsat känt namn i branschen” som Olle Olsson säger.

– Vi har 450 produkter ute i dagligvaruhandeln, så vi har en osannolikt gedigen erfarenhet att rulla ut produkter som ökar marginalerna, säger vd:n Helén Högberg.

– Och under våren har vi haft ovanligt många förfrågningar på projekt.

Sneglar på England

Den största kunden för Kostym är Bergendahls, som har märken som City Gross och Granit i sin portfölj. För den förstanämnda gör man bland annat samtliga förpackningar till det egna budgetmärket Favorit. Och där försöker man ge varje produkt ett eget uttryck, och kör inte med en design rakt över som är vanligt på många håll.

– Vi låter produkten slåss i kategorin den tillhör och tittar på andra aktörer och gör sedan vad vi kan för att sticka ut, säger Olle och berättar att man sneglar en del på England där man ligger längre fram vad gäller den typen av förpackningsdesign.

Måste ni tycka om varan ni ska göra förpackning till?

– Man går i gång på ett annat sätt då, och det är roligt att jobba för de som brinner för bra grejer, säger Olle.

Plantskola

Att det finns så många reklam- och produktionsbyråer i Karlstad och Värmland tror Olle Olsson beror på Ord & Bild.

– De, men också Clara, har varit en plantskola för duktiga kreatörer som sedan har gått vidare.

Kan det också ha något att göra med att Värmland är ett ”berättarlän”?

– Vi är duktiga på att snacka, så det kan absolut ligga något i det. Men vi har också nära till skogen, Paper province, Broby grafiska, universitetet... Det finns mycket kompetens inom förpackningsvärlden.

– Framtiden för Värmland och förpackningar är superspännande, säger Helén Högberg.

I Magasin 3 i Inre hamn skapas designen till mellan 350 och 400 förpackningar per år. För där håller nämligen produktionsbyrån Kostym Designindustries till. De säger att man försöker vara roliga, busiga och bjuda på något som bryter mönstret på hyllorna.

– Kostym var tidigt ute och nischade sig mot förpackningar som är vår huvudinriktning, men vi gör även butikskommunikation, tävlingar och liknande för till exempel City Gross egna märken, säger Ludwig Falkman som är produktionsledare.

Hela kedjan

– Tanken är att kunna erbjuda företag hela kedjan från utveckling, till design till klischéer som hamnar i tryckpressen, säger Olle Olsson, design director.

– Ja, det är sällan vi behöver sträcka ut handen utanför dörren och be om hjälp vilket gör det lättare för kunden, fyller Ludwig i.

Finsk ägare

Sedan 2016 ägs Kostym av det finska företaget Marvaco, som också har verksamhet i bland annat Sunne och Örebro, men Kostym styr över sin egen verksamhet. Byrån är sprungen ur den gamla reklambyrån Clara.

– Men vi separerade de två för att bli trovärdigare, säger Olle Olsson som jobbat på Clara.

Startskottet

Det var i mitten av 90-talet, men det verkliga startskottet för Kostym kom i början av 2000-talet, då Helén Högberg klev in som vd.

– Bland de första uppdragen vi landande var att göra förpackningar för Hemköps alla egna varor. Vi skulle göra 70 förpackningar på fyra veckor. Det var skrämmande, vi hade inte varit i närheten av ett sånt stort uppdrag, men vi fick ihop det, säger Olle Olsson och skrattar.

Prisbelönta

Därefter har mycket hänt. Byrån har blivit prisbelönt både inom och utanför landets gränser. I dag har man nått dit när företagen hör av sig och man börjar bli ett ”hyfsat känt namn i branschen” som Olle Olsson säger.

– Vi har 450 produkter ute i dagligvaruhandeln, så vi har en osannolikt gedigen erfarenhet att rulla ut produkter som ökar marginalerna, säger vd:n Helén Högberg.

– Och under våren har vi haft ovanligt många förfrågningar på projekt.

Sneglar på England

Den största kunden för Kostym är Bergendahls, som har märken som City Gross och Granit i sin portfölj. För den förstanämnda gör man bland annat samtliga förpackningar till det egna budgetmärket Favorit. Och där försöker man ge varje produkt ett eget uttryck, och kör inte med en design rakt över som är vanligt på många håll.

– Vi låter produkten slåss i kategorin den tillhör och tittar på andra aktörer och gör sedan vad vi kan för att sticka ut, säger Olle och berättar att man sneglar en del på England där man ligger längre fram vad gäller den typen av förpackningsdesign.

Måste ni tycka om varan ni ska göra förpackning till?

– Man går i gång på ett annat sätt då, och det är roligt att jobba för de som brinner för bra grejer, säger Olle.

Plantskola

Att det finns så många reklam- och produktionsbyråer i Karlstad och Värmland tror Olle Olsson beror på Ord & Bild.

– De, men också Clara, har varit en plantskola för duktiga kreatörer som sedan har gått vidare.

Kan det också ha något att göra med att Värmland är ett ”berättarlän”?

– Vi är duktiga på att snacka, så det kan absolut ligga något i det. Men vi har också nära till skogen, Paper province, Broby grafiska, universitetet... Det finns mycket kompetens inom förpackningsvärlden.

– Framtiden för Värmland och förpackningar är superspännande, säger Helén Högberg.

Kostym

Grundades: 2001.

Anställda: Åtta, men vi behöver förstärka med fler.

Omsättning: 8 miljoner.

Kunder: City Gross, Hemgården, Svensk cater.