2017-05-20 06:00

2017-05-20 06:00

Little Kajsa byter riktning

KARLSTAD: Så har det gått för AB Värmlands första vinnare

Anna Andersson var den första att få ett aktiebolag med 50 000 kronor i startkapital av AB Värmland.
Allt rullade på fram till jul, då en kris fick henne att strukturera om sitt etablerade företag.

Illustratören och konstnären Anna Andersson driver företaget Little Kajsa.

– Namnet är en hyllning till min mamma som gick bort för tio år sedan, berättar hon.

Hon överraskades av representanter från AB Värmland i sitt hem förra sommaren. Hon fick pengar och hjälp för att kunna komma i gång med företaget. Anna Andersson hade formulerat vad och vart hon ville med Little Kajsa.

– Det berörde oss och vi kände att vi kunde göra skillnad, säger Helena Rimfjäll Wiktelius, en av grundarentreprenörerna till AB Värmland.

Gick in i bubblan

Vinsten gav Anna Andersson mycket publicitet. De affischer och posters hon gjorde sålde hon till företag och privatpersoner. Allt gick bra. Hon ingick ett samarbete med Glossybox, gjorde glasunderlägg, men... Vid jul fick hon en kris.

– Jag sänkte priset och gick ifrån kvalitetstänket jag hade. Det blev en massa jobb för nästan inga pengar och vinst. Lusten och kärleken försvann.

– Jag fick så fin feedback, men det sätter också en sån press på en.

Anna Andersson berättar att hon stängde av alla sociala medier och gick in i ”bubblan”. Och där plockade hon upp penslarna och återgick till något hon pysslat med tidigare.

Blir mer personlig

Hon pratade med vänner och sin mentor och vågade sig på en ny bana – Little Kajsa premium.

– Att ha någon eller några att bolla med är viktigt.

Hon går från posters som köparna kanske byter ut efter någon månad till:

– Något med mer hantverk och minimalistiskt, det ska vara ett värde i det man köper. Och jag säljer hellre det jag är riktigt stolt över.

Posters kommer hon att fortsätta att göra och sälja, men bara mot återförsäljare. Nu är det i stället målningar och tryckt konst i limiterade upplagor som står högst på priolistan. Och hon återgår till de sociala medierna, men kommer att vara mer personlig.

– Det blir mer Anna och skapande än bara bilder.

Vad behövs för att kunna byta bana och överge något etablerat?

– En massa pepp. Och jag har bara bytt riktning, jag har inte misslyckats, men för att bli framgångsrik måste man ha hjärtat i det man gör, säger Anna Andersson.

Vad har du för råd till de som befinner sig i en sådan situation som du gjorde?

– Ge dig den tid det tar att stänga av och tänka efter. Och våga testa.

– Ta bort all stolthet och bry dig inte om vad folk tycker, var prestigelös.

Hur känner du nu?

– Jag är laddad, det här känns så rätt. Nu får det ta den tid det tar, det var hit jag ville.

Illustratören och konstnären Anna Andersson driver företaget Little Kajsa.

– Namnet är en hyllning till min mamma som gick bort för tio år sedan, berättar hon.

Hon överraskades av representanter från AB Värmland i sitt hem förra sommaren. Hon fick pengar och hjälp för att kunna komma i gång med företaget. Anna Andersson hade formulerat vad och vart hon ville med Little Kajsa.

– Det berörde oss och vi kände att vi kunde göra skillnad, säger Helena Rimfjäll Wiktelius, en av grundarentreprenörerna till AB Värmland.

Gick in i bubblan

Vinsten gav Anna Andersson mycket publicitet. De affischer och posters hon gjorde sålde hon till företag och privatpersoner. Allt gick bra. Hon ingick ett samarbete med Glossybox, gjorde glasunderlägg, men... Vid jul fick hon en kris.

– Jag sänkte priset och gick ifrån kvalitetstänket jag hade. Det blev en massa jobb för nästan inga pengar och vinst. Lusten och kärleken försvann.

– Jag fick så fin feedback, men det sätter också en sån press på en.

Anna Andersson berättar att hon stängde av alla sociala medier och gick in i ”bubblan”. Och där plockade hon upp penslarna och återgick till något hon pysslat med tidigare.

Blir mer personlig

Hon pratade med vänner och sin mentor och vågade sig på en ny bana – Little Kajsa premium.

– Att ha någon eller några att bolla med är viktigt.

Hon går från posters som köparna kanske byter ut efter någon månad till:

– Något med mer hantverk och minimalistiskt, det ska vara ett värde i det man köper. Och jag säljer hellre det jag är riktigt stolt över.

Posters kommer hon att fortsätta att göra och sälja, men bara mot återförsäljare. Nu är det i stället målningar och tryckt konst i limiterade upplagor som står högst på priolistan. Och hon återgår till de sociala medierna, men kommer att vara mer personlig.

– Det blir mer Anna och skapande än bara bilder.

Vad behövs för att kunna byta bana och överge något etablerat?

– En massa pepp. Och jag har bara bytt riktning, jag har inte misslyckats, men för att bli framgångsrik måste man ha hjärtat i det man gör, säger Anna Andersson.

Vad har du för råd till de som befinner sig i en sådan situation som du gjorde?

– Ge dig den tid det tar att stänga av och tänka efter. Och våga testa.

– Ta bort all stolthet och bry dig inte om vad folk tycker, var prestigelös.

Hur känner du nu?

– Jag är laddad, det här känns så rätt. Nu får det ta den tid det tar, det var hit jag ville.