2017-03-28 06:00

2017-03-28 06:00

"Värmland måste gå i en ny riktning"

VÄRMLAND: Handelskammaren gör Agenda 2030 lokal

Sjutton case som gör skillnad. Det lanserade Handelskammaren i Värmland under måndagen.
Och det de ska göra skillnad för är hållbar utveckling.

Handelskammaren har plockat ut 17 värmländska företag som får representera varsin punkt i Agenda 2030, det avtal som antogs av stats- och regeringschefer 2015.

– Det är 17 vassa case som ska inspirera Värmland. Det är kanske inte de 17 bästa företagen, men det är de som kan ge mesta möjliga inspiration, säger Frida Johansson, vd för Handelskammaren i Värmland, om de utvalda.

Man har blandat branscher, geografi och storlek för att visa att alla kan bidra till social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

– Vi vill sätta fokus på att Värmland måste gå i en ny riktning vad gäller hållbarheten, även om många företag redan jobbar med de här frågorna, säger Frida Johansson.

Bland annat så presenterar Harry Holms målet Hälsa och välbefinnande, NCC står för Jämställdhet och AKJ Energiteknik visar hur man jobbar för att bekämpa klimatförändringen, där man jobbar för att effektivisera anläggningar för uppvärmning och bland annat reducera stoffutsläpp.

Hävstångseffekt

Vd:n Gustav Jansson säger att många industrier fortfarande är oljebaserade, och det är det man vill ändra på genom konvertering till pellets eller rapsolja.

– Det kan vara svårt att skapa lösningar som ger lönsamhet, för det är ingen prioriterad fråga, men vi är med i hela kedjan och hjälper till att ta fram ett upplägg, säger han.

– Kan man då skapa lönsamhet driver det på dem mer, och får man samtidigt med miljön runt om det så får man en hävstångseffekt.

På frågan om när hållbarhetsfrågan kan bli primär svarar han:

– När marknaden börjar ställa krav.

Och bland nästa generations företagare verkar den här frågan redan vara en het potatis.

– Jag satt i juryn på UF-mässan häromveckan och alla finalister pratade om hållbarhet, och det är så nästa generation kommer att prata, säger Frida Johansson.

Handelskammaren har plockat ut 17 värmländska företag som får representera varsin punkt i Agenda 2030, det avtal som antogs av stats- och regeringschefer 2015.

– Det är 17 vassa case som ska inspirera Värmland. Det är kanske inte de 17 bästa företagen, men det är de som kan ge mesta möjliga inspiration, säger Frida Johansson, vd för Handelskammaren i Värmland, om de utvalda.

Man har blandat branscher, geografi och storlek för att visa att alla kan bidra till social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

– Vi vill sätta fokus på att Värmland måste gå i en ny riktning vad gäller hållbarheten, även om många företag redan jobbar med de här frågorna, säger Frida Johansson.

Bland annat så presenterar Harry Holms målet Hälsa och välbefinnande, NCC står för Jämställdhet och AKJ Energiteknik visar hur man jobbar för att bekämpa klimatförändringen, där man jobbar för att effektivisera anläggningar för uppvärmning och bland annat reducera stoffutsläpp.

Hävstångseffekt

Vd:n Gustav Jansson säger att många industrier fortfarande är oljebaserade, och det är det man vill ändra på genom konvertering till pellets eller rapsolja.

– Det kan vara svårt att skapa lösningar som ger lönsamhet, för det är ingen prioriterad fråga, men vi är med i hela kedjan och hjälper till att ta fram ett upplägg, säger han.

– Kan man då skapa lönsamhet driver det på dem mer, och får man samtidigt med miljön runt om det så får man en hävstångseffekt.

På frågan om när hållbarhetsfrågan kan bli primär svarar han:

– När marknaden börjar ställa krav.

Och bland nästa generations företagare verkar den här frågan redan vara en het potatis.

– Jag satt i juryn på UF-mässan häromveckan och alla finalister pratade om hållbarhet, och det är så nästa generation kommer att prata, säger Frida Johansson.