2017-03-17 20:11

2017-03-17 20:11

Bussbranschen kan få svåra år

VÄRMLAND: Snart brist på chaufförer

Det kan inom några år bli brist på bussförare om inget görs.
– Om kollektivtrafiken inte fungerar faller samhället ihop, säger Yvonne Blombäck, med mångårig erfarenhet av trafikpolitik.

Håkan Radevik, instruktör på Nobina, säger att uppemot 6 000 personer lämnar yrket med naturlig avgång de närmsta åren.

– Utbildar man sig och får en licens så är det lätt att få jobb.

Men redan nu är det ont om chaufförer på sina håll. Ett försök att matcha ihop branschen med arbetssökande gjordes på Arbetsförmedlingen i Karlstad under fredagen. Dels ville man kvalitetssäkra sitt register så att sökande har rätt kompetens.

– Sedan försöker vi matcha dem med arbetsgivare och ser vad personen saknar, om den är lämplig och andra frågor som uppstår, säger Sandra Åberg, arbetsförmedlare inom transport.

Hög medelålder

Med under dagen – som arrangerades tillsammans med Örebro-Värmlands Bussbranschförening – fanns också Yvonne Blombäck. Hon har tidigare suttit ibland annat styrelsen för SL och Svensk kollektivtrafik. Nu jobbar hon för landets elva bussbranschföreningar och hjälper dem med bland annat upphandlingsfrågor, fördubblingsmål – och bussförarfrågan.

– Den frågan kommer att bli allt mer akut. När det förra året infördes nya krav på yrkeskompetensbevis var det många äldre förare som tvekade om att fortsätta, och i dag är medelåldern runt 57 år, det är få som är yngre än 35–40, säger hon.

Hur ska man få in fler unga i branschen?

– Den här dagen är ett bra initiativ att sprida vidare till fler regioner, för det gäller att hitta mötesplatser för sökande, politiker och bransch. För det krävs samordning. Bussyrket är ett framtidsyrke, och det är ett tryggt yrke. De flesta går vidare och flyttas över även om trafiken upphandlas om, säger Yvonne Blombäck.

Hittat det rätt yrket

Hon återvänder till Karlstad den 28 mars för att hålla en workshop med bransch, yrkesutbildare, arbetsförmedlare – och politiker.

– Men inga har svarat än.

En av de arbetssökande som fanns på plats i AF:s lokaler var Christina Olsson. Hon är i dag behovsanställd hos Keolis och trivs som busschaufför. Hon kom från processindustrin, som gick in i en lågkonjunktur.

– Jag såg en annons om utbildningen i Arvika och tänkte ”varför inte”, jag har alltid gillat att köra fordon. Och nu har jag hittat ett jobb där jag kommer att sluta min yrkeskarriär.

Hur ska man locka in yngre i branschen?

– Man skulle kanske kunna locka med ett fast jobb snabbare.

Håkan Radevik, instruktör på Nobina, säger att uppemot 6 000 personer lämnar yrket med naturlig avgång de närmsta åren.

– Utbildar man sig och får en licens så är det lätt att få jobb.

Men redan nu är det ont om chaufförer på sina håll. Ett försök att matcha ihop branschen med arbetssökande gjordes på Arbetsförmedlingen i Karlstad under fredagen. Dels ville man kvalitetssäkra sitt register så att sökande har rätt kompetens.

– Sedan försöker vi matcha dem med arbetsgivare och ser vad personen saknar, om den är lämplig och andra frågor som uppstår, säger Sandra Åberg, arbetsförmedlare inom transport.

Hög medelålder

Med under dagen – som arrangerades tillsammans med Örebro-Värmlands Bussbranschförening – fanns också Yvonne Blombäck. Hon har tidigare suttit ibland annat styrelsen för SL och Svensk kollektivtrafik. Nu jobbar hon för landets elva bussbranschföreningar och hjälper dem med bland annat upphandlingsfrågor, fördubblingsmål – och bussförarfrågan.

– Den frågan kommer att bli allt mer akut. När det förra året infördes nya krav på yrkeskompetensbevis var det många äldre förare som tvekade om att fortsätta, och i dag är medelåldern runt 57 år, det är få som är yngre än 35–40, säger hon.

Hur ska man få in fler unga i branschen?

– Den här dagen är ett bra initiativ att sprida vidare till fler regioner, för det gäller att hitta mötesplatser för sökande, politiker och bransch. För det krävs samordning. Bussyrket är ett framtidsyrke, och det är ett tryggt yrke. De flesta går vidare och flyttas över även om trafiken upphandlas om, säger Yvonne Blombäck.

Hittat det rätt yrket

Hon återvänder till Karlstad den 28 mars för att hålla en workshop med bransch, yrkesutbildare, arbetsförmedlare – och politiker.

– Men inga har svarat än.

En av de arbetssökande som fanns på plats i AF:s lokaler var Christina Olsson. Hon är i dag behovsanställd hos Keolis och trivs som busschaufför. Hon kom från processindustrin, som gick in i en lågkonjunktur.

– Jag såg en annons om utbildningen i Arvika och tänkte ”varför inte”, jag har alltid gillat att köra fordon. Och nu har jag hittat ett jobb där jag kommer att sluta min yrkeskarriär.

Hur ska man locka in yngre i branschen?

– Man skulle kanske kunna locka med ett fast jobb snabbare.