2017-03-15 06:00

2017-03-15 06:00

Stort ansvar att vårda McDonalds

KARLSTAD: Patrik Hjelte om det framtida arbetet

– Jag känner ett stort ansvar och är ödmjuk över möjligheten jag fått att arbeta med ett av världens främsta varumärken, McDonalds.
Det säger Patrik Hjelte, Karlstad, som i dag är ägare till 26 restauranger i Värmland, Skåne och Småland med varumärket McDonalds.

– Arbetar man med ett stort känt varumärke får man stor uppmärksamhet, både i positiv negativ mening. Det gäller att hela tiden vara öppen och inte dölja saker och ting för kunderna.

De frågor som han ofta får handlar om vilka råvaror McDonalds arbetar med.

– Det känns skönt att kunna berätta att våra restauranger får svenska produkter från Scan, bland annat från lokala bondeföretag i trakterna runt Karlstad. Kycklingen får vi från svenska producenter och kaffet kommer från Löfbergs. Kan det bli bättre?

Patrik Hjeltes restauranger omsätter på årsbasis cirka 500 miljoner konor och han har 1 800 timanställda i sina 26 restauranger.

Svärtar ned

Ibland dyker det i sociala medier upp påståenden som på olika sätt svärtar ned McDonalds som varumärke. Det kan till exempel handla om lönerna i restaurangerna.

– Vi får tyvärr leva med påhopp av olika slag. Vi har kollektivavtal med Hotell & restaurangfacket och vi följer deras instruktioner. Sedan är inte vi mer än människor. Vi kan alla begå små misstag, men det är oerhört viktigt att allt snabbt rättas till.

Ökad konkurrens

McDonalds har på senare år fått stor konkursens om snabbmaten.

– Det får vi också leva med. Det gäller för oss att hela tiden bli bättre och presentera ett utbud av mat som gillas av kunderna.

Men totalt sett i Sverige har McDonalds tappat kunder. Vad händer?

– Det är riktigt att vi fått en dipp lite här och var i landet, men vi har full koll på läget. Våra nya menyer och hårt kvalitetsarbete skall göra att vi stärker oss gentemot konkurrenterna.

Konventen

McDonalds franchisingtagare, Patrik Hjelte är en av dem, jobbar rätt självständigt, men vid de stora koncenten i USA lägger koncernens ägare och ledning upp riktlinjerna för verksamheterna runt om i världen.

– Vi känner väl till kraven och vi måste självfallet leva upp till dem, säger Patrik Hjelte.

Du håller väl också på att bygga upp ett eget starkt varumärke?

– Ja, så är det nog.

– Arbetar man med ett stort känt varumärke får man stor uppmärksamhet, både i positiv negativ mening. Det gäller att hela tiden vara öppen och inte dölja saker och ting för kunderna.

De frågor som han ofta får handlar om vilka råvaror McDonalds arbetar med.

– Det känns skönt att kunna berätta att våra restauranger får svenska produkter från Scan, bland annat från lokala bondeföretag i trakterna runt Karlstad. Kycklingen får vi från svenska producenter och kaffet kommer från Löfbergs. Kan det bli bättre?

Patrik Hjeltes restauranger omsätter på årsbasis cirka 500 miljoner konor och han har 1 800 timanställda i sina 26 restauranger.

Svärtar ned

Ibland dyker det i sociala medier upp påståenden som på olika sätt svärtar ned McDonalds som varumärke. Det kan till exempel handla om lönerna i restaurangerna.

– Vi får tyvärr leva med påhopp av olika slag. Vi har kollektivavtal med Hotell & restaurangfacket och vi följer deras instruktioner. Sedan är inte vi mer än människor. Vi kan alla begå små misstag, men det är oerhört viktigt att allt snabbt rättas till.

Ökad konkurrens

McDonalds har på senare år fått stor konkursens om snabbmaten.

– Det får vi också leva med. Det gäller för oss att hela tiden bli bättre och presentera ett utbud av mat som gillas av kunderna.

Men totalt sett i Sverige har McDonalds tappat kunder. Vad händer?

– Det är riktigt att vi fått en dipp lite här och var i landet, men vi har full koll på läget. Våra nya menyer och hårt kvalitetsarbete skall göra att vi stärker oss gentemot konkurrenterna.

Konventen

McDonalds franchisingtagare, Patrik Hjelte är en av dem, jobbar rätt självständigt, men vid de stora koncenten i USA lägger koncernens ägare och ledning upp riktlinjerna för verksamheterna runt om i världen.

– Vi känner väl till kraven och vi måste självfallet leva upp till dem, säger Patrik Hjelte.

Du håller väl också på att bygga upp ett eget starkt varumärke?

– Ja, så är det nog.