2017-02-22 19:33

2017-02-22 19:33

Karlstadsdesigner bakom Ikeaförpackning

KARLSTAD: "Otroligt spännande att arbeta tillsammans med Ikea food"

För ett par veckor sedan lanserade Ikea sin PS 2017-kollektion.
Bakom utvecklingen av förpackningarna till PS instant drink står en Karlstadsbyrå.

Det är Madelene Breiling på Kostym Designindustries som har varit ansvarig för förpackningsutvecklingen för Ikea Foods PS instant drink – från idé till lansering.

Hon har en bakgrund som bland annat förpackningsutvecklare hos Orkla foods och affärsutvecklingschef inom affärsområdet kartong på Billerud Korsnäs. Hon har även jobbat som konsult åt flertalet varumärkesägare, däribland Ikea Food som är en ständigt återkommande kund hos Kostym.

Hur kändes det att få det uppdraget?

– Det är otroligt spännande att arbeta tillsammans med Ikea food, speciellt eftersom företaget ligger i framkant när det gäller hållbarhet vilket också självfallet är en vital del då vi ser på förpackningsutvecklingen, säger Madelene Breiling som är nöjd med slutresultatet.

Hur tänkte du kring förpackningarna?

– Valet av förpackningsmaterial är en av de viktigaste variablerna när man ska ta fram en förpackning. Och att ha ett helhetstänk är ett krav från Ikea så vårt mål är att använda hållbara förpackningsmaterial, ta fram riktigt smarta konstruktioner som kan leda till minskat produktsvinn, effektivare transporter så att vi inte transporterar luft, tydligare kommunikation och bättre användarvänlighet.

Produkterna är lanserade och är på väg ut på marknaden. Madelene Breiling beskriver känslan som euforisk när hon ser förpackningarna i butik.

– Det kanske kan jämföras med lyckan av att nå sitt mål inom en idrott eller ett specialintresse. När resultatet av en smart förpackning sedan också blir synlig plussas euforikontot på ytterligare.

Brukar du köpa produkterna?

– Ja, det brukar jag att göra, antingen till jobbet eller hem, men det är mest att få se den i butikshyllan som är kul. Och at se någon plocka den är såklart också väldigt kul. Då ser man att det säljer.

Det är Madelene Breiling på Kostym Designindustries som har varit ansvarig för förpackningsutvecklingen för Ikea Foods PS instant drink – från idé till lansering.

Hon har en bakgrund som bland annat förpackningsutvecklare hos Orkla foods och affärsutvecklingschef inom affärsområdet kartong på Billerud Korsnäs. Hon har även jobbat som konsult åt flertalet varumärkesägare, däribland Ikea Food som är en ständigt återkommande kund hos Kostym.

Hur kändes det att få det uppdraget?

– Det är otroligt spännande att arbeta tillsammans med Ikea food, speciellt eftersom företaget ligger i framkant när det gäller hållbarhet vilket också självfallet är en vital del då vi ser på förpackningsutvecklingen, säger Madelene Breiling som är nöjd med slutresultatet.

Hur tänkte du kring förpackningarna?

– Valet av förpackningsmaterial är en av de viktigaste variablerna när man ska ta fram en förpackning. Och att ha ett helhetstänk är ett krav från Ikea så vårt mål är att använda hållbara förpackningsmaterial, ta fram riktigt smarta konstruktioner som kan leda till minskat produktsvinn, effektivare transporter så att vi inte transporterar luft, tydligare kommunikation och bättre användarvänlighet.

Produkterna är lanserade och är på väg ut på marknaden. Madelene Breiling beskriver känslan som euforisk när hon ser förpackningarna i butik.

– Det kanske kan jämföras med lyckan av att nå sitt mål inom en idrott eller ett specialintresse. När resultatet av en smart förpackning sedan också blir synlig plussas euforikontot på ytterligare.

Brukar du köpa produkterna?

– Ja, det brukar jag att göra, antingen till jobbet eller hem, men det är mest att få se den i butikshyllan som är kul. Och at se någon plocka den är såklart också väldigt kul. Då ser man att det säljer.