2016-11-16 11:27

2016-11-16 11:30

Han vill förändra världen – med öl

ENTREPRENÖRSKAP: Öltillverkning med målet att bekämpa modernt slaveri

Ulf Stenerhag började brygga öl för att förändra världen. Hela vinsten från hans Not For Sale Ale går till att förebygga trafficking. Snart föreläser han i Karlstad under Service Convention Sweden.

Civilingenjören Ulf Stenerhag, vd på egna bolaget Thurne Teknik AB, ville att han och medarbetarna skulle göra skillnad. Efter att ha träffat grundaren av organisationen Not For Sale på ett seminarium kläcktes idén om att börja göra öl för att stödja verksamheten som arbetar mot trafficking. Sedan två år tillbaka är idén verklighet genom Not For Sale Ale.

– I början trodde vi att projektet skulle bli litet. Nu producerar vi öl i Uganda, USA, Holland och Sverige, säger Ulf Stenerhag.

Vinst till välgörenhet

Hundra procent av vinsten från ölen går till kampen mot trafficking genom Not For Sale som sköter en rad projekt världen över.

– Vi själva är ingen välgörenhetsorganisation, vi är superkapitalister. Första året gick vi back, andra året gick vi jämnt ut. Nu har vi byggt upp en hjälporganisation i Uganda för våra pengar och de är på väg att få bidrag på tio miljoner under en tioårsperiod. Så det vi gör skapar ringar på vattnet, förklarar Ulf Stenerhag.

När Service Convention Sweden går av stapeln på CCC i Karlstad vid månadsskiftet är han en av talarna.

– Vi är en katt bland hermelinerna. Det handlar om hur man kan skapa engagemang genom att göra något som är viktigt och bra för samhället, och att det ger tillbaka mycket av den energi man satsar.

Varför förändra världen med öl?

– Det var inte meningen. Det bara blev så, och i efterhand är jag väldigt glad för det. Alkohol är ju en del av problematiken kring trafficking, men med den typen av produkt kommer vi åt områden vi annars inte kommit åt. Hade vi gjort mjölk eller blöjor hade vi nått områden där alla tycker att trafficking är fel. Jag är nöjd när ölen säljs på en dålig bar i ett annat land där det faktiskt pågår något.

Anställa i riskzoner

Not For Sale Ale var från början tänkt som ett sätt att väcka uppmärksamhet kring problemet med trafficking.

– Nu har det växt till en möjlighet att finansiera kampen mot slaveri. Jag önskar att vi kan anställa folk i olika riskzoner. I dag har vi inga anställda, alla jobbar volontärt.

Vad har du för tips till andra företagare som vill göra skillnad?

– Ska man ta ansvar får man göra det på allvar och lägga in det i sin affärsstrategi i stället för att hålla på vid sidan av.

Civilingenjören Ulf Stenerhag, vd på egna bolaget Thurne Teknik AB, ville att han och medarbetarna skulle göra skillnad. Efter att ha träffat grundaren av organisationen Not For Sale på ett seminarium kläcktes idén om att börja göra öl för att stödja verksamheten som arbetar mot trafficking. Sedan två år tillbaka är idén verklighet genom Not For Sale Ale.

– I början trodde vi att projektet skulle bli litet. Nu producerar vi öl i Uganda, USA, Holland och Sverige, säger Ulf Stenerhag.

Vinst till välgörenhet

Hundra procent av vinsten från ölen går till kampen mot trafficking genom Not For Sale som sköter en rad projekt världen över.

– Vi själva är ingen välgörenhetsorganisation, vi är superkapitalister. Första året gick vi back, andra året gick vi jämnt ut. Nu har vi byggt upp en hjälporganisation i Uganda för våra pengar och de är på väg att få bidrag på tio miljoner under en tioårsperiod. Så det vi gör skapar ringar på vattnet, förklarar Ulf Stenerhag.

När Service Convention Sweden går av stapeln på CCC i Karlstad vid månadsskiftet är han en av talarna.

– Vi är en katt bland hermelinerna. Det handlar om hur man kan skapa engagemang genom att göra något som är viktigt och bra för samhället, och att det ger tillbaka mycket av den energi man satsar.

Varför förändra världen med öl?

– Det var inte meningen. Det bara blev så, och i efterhand är jag väldigt glad för det. Alkohol är ju en del av problematiken kring trafficking, men med den typen av produkt kommer vi åt områden vi annars inte kommit åt. Hade vi gjort mjölk eller blöjor hade vi nått områden där alla tycker att trafficking är fel. Jag är nöjd när ölen säljs på en dålig bar i ett annat land där det faktiskt pågår något.

Anställa i riskzoner

Not For Sale Ale var från början tänkt som ett sätt att väcka uppmärksamhet kring problemet med trafficking.

– Nu har det växt till en möjlighet att finansiera kampen mot slaveri. Jag önskar att vi kan anställa folk i olika riskzoner. I dag har vi inga anställda, alla jobbar volontärt.

Vad har du för tips till andra företagare som vill göra skillnad?

– Ska man ta ansvar får man göra det på allvar och lägga in det i sin affärsstrategi i stället för att hålla på vid sidan av.

Service Convention Sweden

Arrangeras 30 november och 1 december på Karlstad CCC. Tredje upplagan av landets ledande konferens inom tjänsteinnovation och tjänstedesign riktat till den offentliga och privata välfärdssektorn.

Utöver Ulf Stenerhag föreläser bland annat digitaliseringsexperten Anna Felländer, Darja Isaksson från Ziggy Creative, Joeri van den Steenhoven från MaRS Solutions Lab i Kanada, Josina Vink från CTF och Landstinget i Värmland och Hammad Al-Saaid från Riddarens Vårdcentral.

Källa: Visit Karlstad