2016-11-02 06:00

2016-11-02 06:00

"Ju mer man vet om sin målgrupp desto bättre"

HALLÅ DÄR ...

... Cecilia Victoria Åslund driver podden Digitalsnack ihop med Jenni Laapotti för att inspirera och utbilda värmlänningar i den digitala och sociala medievärlden.

Hur syns företaget bäst i sociala medier?

– Det är tiomiljonersfrågan som har tio miljoner svar. Men vi har tagit fram en digitalsnacksmodell som innebär en rad steg i rätt ordning för att förstå vilken målgrupp företaget har, vilka kanaler man ska använda och vilket innehåll som är intressant.

Kan man öka försäljningen genom sociala medier?

– Vi tipsar framför allt om att ha ett tydligt syfte och mål med varför man ska finnas på sociala medier och ta reda på vilken prioritet man har till vilken målgrupp. Poängen är att tänka som en säljare, ju mer man vet om sin målgrupp desto bättre.

– Vi har sett att många kommit i gång och är duktiga på att uppdatera sina sociala medier, men att det slukar för mycket tid att hantera. Då handlar det om att optimera och bli mer effektiv. Man ska jobba med mätning och uppföljning för att se vad som funkar och inte funkar. Till slut blir det självgående.

Finns det några lyckade exempel?

– Ett cykelföretag i Värmland jobbade exempelvis mycket med tänket att det som funkar i tidning funkar på Facebook – men det fick noll räckvidd och engagemang. Då gjorde vi om formatet och gjorde en liten gif med ägarna utanför butiken. Det nådde 80 000 personer. Det var samma budskap, men innehåll var anpassat efter målgruppen och kanalen.

Vilka är de största misstagen man kan göra?

– Framför allt att posta samma sak i alla sociala media-kanaler. Alla kanaler är väldigt olika och är bra för olika saker. Postar man samma sak överallt är risken stor att man tappar effekten av just den kanalen.

– Om man använder sig av samma typ av innehåll, att exempelvis alltid lägga upp en bild eller en länk, kommer man aldrig veta vad som fungerar bäst. En bra mix av video, gif och bilder är optimalt. Och man ska tajma inläggen när det passar målgruppen, inte en själv. Många postar mellan klockan 8 och 16 när de själva jobbar, men målgruppen kanske inte är intresserad av att ta emot informationen vid den tidpunkten.

Hur syns företaget bäst i sociala medier?

– Det är tiomiljonersfrågan som har tio miljoner svar. Men vi har tagit fram en digitalsnacksmodell som innebär en rad steg i rätt ordning för att förstå vilken målgrupp företaget har, vilka kanaler man ska använda och vilket innehåll som är intressant.

Kan man öka försäljningen genom sociala medier?

– Vi tipsar framför allt om att ha ett tydligt syfte och mål med varför man ska finnas på sociala medier och ta reda på vilken prioritet man har till vilken målgrupp. Poängen är att tänka som en säljare, ju mer man vet om sin målgrupp desto bättre.

– Vi har sett att många kommit i gång och är duktiga på att uppdatera sina sociala medier, men att det slukar för mycket tid att hantera. Då handlar det om att optimera och bli mer effektiv. Man ska jobba med mätning och uppföljning för att se vad som funkar och inte funkar. Till slut blir det självgående.

Finns det några lyckade exempel?

– Ett cykelföretag i Värmland jobbade exempelvis mycket med tänket att det som funkar i tidning funkar på Facebook – men det fick noll räckvidd och engagemang. Då gjorde vi om formatet och gjorde en liten gif med ägarna utanför butiken. Det nådde 80 000 personer. Det var samma budskap, men innehåll var anpassat efter målgruppen och kanalen.

Vilka är de största misstagen man kan göra?

– Framför allt att posta samma sak i alla sociala media-kanaler. Alla kanaler är väldigt olika och är bra för olika saker. Postar man samma sak överallt är risken stor att man tappar effekten av just den kanalen.

– Om man använder sig av samma typ av innehåll, att exempelvis alltid lägga upp en bild eller en länk, kommer man aldrig veta vad som fungerar bäst. En bra mix av video, gif och bilder är optimalt. Och man ska tajma inläggen när det passar målgruppen, inte en själv. Många postar mellan klockan 8 och 16 när de själva jobbar, men målgruppen kanske inte är intresserad av att ta emot informationen vid den tidpunkten.