2016-09-29 07:24

2016-09-29 07:28

NWT-koncernen – en lönsam affär

KARLSTAD: "Vi har stora utmaningar framför oss"

Vi har en väl fungerande och lönsam affär, men vi står likt många andra medieföretag, inför stora utmaningar, sa Mats Muregård, vd och koncernchef i Nya Wermlands-Tidningen, vid Swedbanks frukostmöte i Karlstad.
– Det gäller för oss att hitta den rätta balansen i investeringar och produktion mellan det digitala och papperstidningen. Ett krävande arbete, men alla våra medarbetare gör ett jättebra jobb.

Ibland kan företag som sponsrar universitet och högskolor få en del tillbaka. NWT har via Ander-stiftelsen totalt satsat 50 miljoner kronor i olika program vid Karlstads universitet och 12 miljoner kronor vid Högskolan i Skövde.

– I Skövde är man duktiga på att utveckla teknik för dataspel av olika slag. Nu får vi hjälp av dem med att hitta digitala belöningssystem för de som är inne på våra sajter.

Team i Polen

NWT-koncernen är också intressent i ett tekniskt utvecklingscenter i Polen.

– Den vägen får vi fram digitala lösningar för våra satsningar.

Vad inte många känner till är att NWT-koncernen är stora delägare i Schibsted och Polaris Media i Norge.

– Det handlar om lönsamma investeringar som är viktiga för hela koncernen, sa Mats Muregård.

Glädjande

Han presenterade också en undersökning där det visar sig att hela 59 procent av personer i åldern 16-24 år läser det som produceras i koncernens olika kanaler.

– Jag blev glatt överraskad när jag fick undersökningen i min hand. Det visar att vi förhoppningsvis är på rätt väg att tillgodose olika grupper med nyheter av alla de slag. Vi jobbar med det lokala. Berta i Stöllet och Kalle i Grums skall hitta nyheterna i NWT:s olika kanaler.

Äldsta företaget

NWT är i dag Värmlands äldsta företag. Senaste verksamhetsåret omsatte koncernen med totalt 14 tidningar, 510 miljoner kronor. Antalet anställda uppgår till 350 personer, varav 165 i Karlstad. Koncernens totala upplaga är 140 000 exemplar. Totalt läser 380 000 personer företagets olika tidningar. nwt.se har under 2016 haft i snitt 248 067 unika besökare varje vecka.

Svår situation

Han kom också in på rekonstruktionen av Stampen, med Göteborgs-Posten som flaggskepp.

– De har hamnat i en mycket svår situation, men deras kris skall inte skyfflas över på resten av medieföretagen i landet. NWT-koncernen, Bonniers, Schibsted, NTM och Gota Media, för att nämna några exempel, är lönsamma medieföretag.

Ibland kan företag som sponsrar universitet och högskolor få en del tillbaka. NWT har via Ander-stiftelsen totalt satsat 50 miljoner kronor i olika program vid Karlstads universitet och 12 miljoner kronor vid Högskolan i Skövde.

– I Skövde är man duktiga på att utveckla teknik för dataspel av olika slag. Nu får vi hjälp av dem med att hitta digitala belöningssystem för de som är inne på våra sajter.

Team i Polen

NWT-koncernen är också intressent i ett tekniskt utvecklingscenter i Polen.

– Den vägen får vi fram digitala lösningar för våra satsningar.

Vad inte många känner till är att NWT-koncernen är stora delägare i Schibsted och Polaris Media i Norge.

– Det handlar om lönsamma investeringar som är viktiga för hela koncernen, sa Mats Muregård.

Glädjande

Han presenterade också en undersökning där det visar sig att hela 59 procent av personer i åldern 16-24 år läser det som produceras i koncernens olika kanaler.

– Jag blev glatt överraskad när jag fick undersökningen i min hand. Det visar att vi förhoppningsvis är på rätt väg att tillgodose olika grupper med nyheter av alla de slag. Vi jobbar med det lokala. Berta i Stöllet och Kalle i Grums skall hitta nyheterna i NWT:s olika kanaler.

Äldsta företaget

NWT är i dag Värmlands äldsta företag. Senaste verksamhetsåret omsatte koncernen med totalt 14 tidningar, 510 miljoner kronor. Antalet anställda uppgår till 350 personer, varav 165 i Karlstad. Koncernens totala upplaga är 140 000 exemplar. Totalt läser 380 000 personer företagets olika tidningar. nwt.se har under 2016 haft i snitt 248 067 unika besökare varje vecka.

Svår situation

Han kom också in på rekonstruktionen av Stampen, med Göteborgs-Posten som flaggskepp.

– De har hamnat i en mycket svår situation, men deras kris skall inte skyfflas över på resten av medieföretagen i landet. NWT-koncernen, Bonniers, Schibsted, NTM och Gota Media, för att nämna några exempel, är lönsamma medieföretag.