2016-09-26 15:51

2016-09-26 16:33

FBK visar Vimmls bilder

KARLSTAD: "Man blir sedd och hörd för det man lägger ut i stället för vad man heter"

Viktor Algurén ville skapa en app som visar stämningen här och nu på vilket ställe som helst. Nu samarbetar hans företag Vimml med Färjestads BK (FBK).

En app som inte kräver att du har några följare eller vänner, utan där alla i närheten kan ta del av dina bilder ändå. Det är tanken bakom appen Vimml som startats av Viktor Algurén i Karlstad.

– Det går att använda appen direkt när man laddat ner den. Man behöver ingen inloggning eller profil. Därför är den särskilt bra vid arrangemang. Man blir sedd och hörd för det man lägger ut i stället för vad man heter, säger grundaren.

”Lite mer spännande”

– Problemet med sociala medier är att man måste följa någon för att få ta del av saker. Det är katastrof att ingen ser din bild om ingen följer dig. Med vår app kan du se lika många bilder som alla andra. Jag förstår att det där med vänner och följare är bra också, men vår app är lite mer spännande. Vi vill vara ett komplement, fortsätter han.

Sedan i höst är Vimml en del av ishockeylaget FBK:s hemmamatcher under säsongen. Bilder som laddats upp via Vimml visas en gång per period på jumbotronen. Och alla som laddat ner appen kan i realtid följa flödet av bilder i sin egen mobil.

– Appen ska bidra till att fansen kommer närmare föreningen. FBK själva tar bilder på spelarna nere i omklädningsrummet, sen kan fansen sitta på läktaren och följa lagets uppladdning, förklarar Viktor Algurén.

Vad betyder samarbetet för Vimml?

– Enormt mycket. Det är en bra språngbräda ut att synas inför fullsatta hus. Vi hoppas på mer samarbeten med föreningar och musikevenemang framöver.

Appen samlar upp bilder som är geografiskt nära och användaren kan se allt som lagts ut inom en femmilsradie. Alla bilden försvinner inom 48 timmar.

Hur kom du på idén?

– Jag bilade i Europa med min kusin och några vänner i juni 2014. När vi var i Amsterdam och kollade fotboll ville pappa att jag skulle skicka en bild. Då skickade kusinen en bild som inte visade stämningen. Jag ville kunna gå in och kolla på bilder som togs i närheten just då, som just visade stämningen. Önskedrömmen är att kunna släppa en pin var som helst i världen för att se bilder därifrån, säger Viktor Algurén.

Fick hjälp

Efter hemkomsten började han skissa på en egen appidé och fick hjälp av Almi, Drivhuset, Invencon och en grupp studenter vid Karlstads universitet innan han fick investering och kunde ta in utvecklare som skapade bildappen. Under hela tiden bollade han tankar och idéer med familj och vänner, varav en vän nu blivit en del av företaget.

För ett år sedan startades Vimml AB. I december släpptes appen på Appstore och i januari fanns den för Android.

– Vi har passerat 3 000 nerladdningar. Då har vi jobbat helt utan marknadsföring för att testa så appen håller. Först nu med FBK-samarbetet känns det som Vimmls riktiga start, säger Viktor Algurén.

Hur går affärerna?

– Att tjäna pengar är nog en framtidsfråga. Nu handlar det om att knyta kontakter. Jag har hört att en kritisk gräns att komma över är 10 000 användare. Vårt mål är att nå det innan årets slut.

En app som inte kräver att du har några följare eller vänner, utan där alla i närheten kan ta del av dina bilder ändå. Det är tanken bakom appen Vimml som startats av Viktor Algurén i Karlstad.

– Det går att använda appen direkt när man laddat ner den. Man behöver ingen inloggning eller profil. Därför är den särskilt bra vid arrangemang. Man blir sedd och hörd för det man lägger ut i stället för vad man heter, säger grundaren.

”Lite mer spännande”

– Problemet med sociala medier är att man måste följa någon för att få ta del av saker. Det är katastrof att ingen ser din bild om ingen följer dig. Med vår app kan du se lika många bilder som alla andra. Jag förstår att det där med vänner och följare är bra också, men vår app är lite mer spännande. Vi vill vara ett komplement, fortsätter han.

Sedan i höst är Vimml en del av ishockeylaget FBK:s hemmamatcher under säsongen. Bilder som laddats upp via Vimml visas en gång per period på jumbotronen. Och alla som laddat ner appen kan i realtid följa flödet av bilder i sin egen mobil.

– Appen ska bidra till att fansen kommer närmare föreningen. FBK själva tar bilder på spelarna nere i omklädningsrummet, sen kan fansen sitta på läktaren och följa lagets uppladdning, förklarar Viktor Algurén.

Vad betyder samarbetet för Vimml?

– Enormt mycket. Det är en bra språngbräda ut att synas inför fullsatta hus. Vi hoppas på mer samarbeten med föreningar och musikevenemang framöver.

Appen samlar upp bilder som är geografiskt nära och användaren kan se allt som lagts ut inom en femmilsradie. Alla bilden försvinner inom 48 timmar.

Hur kom du på idén?

– Jag bilade i Europa med min kusin och några vänner i juni 2014. När vi var i Amsterdam och kollade fotboll ville pappa att jag skulle skicka en bild. Då skickade kusinen en bild som inte visade stämningen. Jag ville kunna gå in och kolla på bilder som togs i närheten just då, som just visade stämningen. Önskedrömmen är att kunna släppa en pin var som helst i världen för att se bilder därifrån, säger Viktor Algurén.

Fick hjälp

Efter hemkomsten började han skissa på en egen appidé och fick hjälp av Almi, Drivhuset, Invencon och en grupp studenter vid Karlstads universitet innan han fick investering och kunde ta in utvecklare som skapade bildappen. Under hela tiden bollade han tankar och idéer med familj och vänner, varav en vän nu blivit en del av företaget.

För ett år sedan startades Vimml AB. I december släpptes appen på Appstore och i januari fanns den för Android.

– Vi har passerat 3 000 nerladdningar. Då har vi jobbat helt utan marknadsföring för att testa så appen håller. Först nu med FBK-samarbetet känns det som Vimmls riktiga start, säger Viktor Algurén.

Hur går affärerna?

– Att tjäna pengar är nog en framtidsfråga. Nu handlar det om att knyta kontakter. Jag har hört att en kritisk gräns att komma över är 10 000 användare. Vårt mål är att nå det innan årets slut.