2016-09-26 10:10

2016-09-26 10:10

Få småföretag i länet har egen hemsida

DIGITALT: ”Utan en egen hemsida blir det andra som styr vilken information om ditt företag som finns på nätet”

Hälften av småföretagarna i Värmland har en egen hemsida. Hälften har det inte.

En ny undersökning från Visma visar att vartannat småföretag i länet saknar egen hemsida. Samtidigt visar en Sifoundersökning att nio av tio konsumenter i första hand söker på nätet för att hitta varor och tjänster.

67 procent av småföretagarna i Värmland uppger att de inte tror att en hemsida skulle hjälpa dem att öka försäljningen. Men en blogg eller Facebooksida har inte samma räckvidd som en hemsida och syns inte lika bra i konsumenternas sökningar, skriver Visma i ett pressmeddelande.

”Googla varumärket”

– Utan en egen hemsida blir det andra som styr vilken information om ditt företag som finns på nätet. Prova att googla ditt varumärke då och då! Marknaden är tuff, till exempel kan konkurrenter köpa egna sökannonser som dyker upp när någon söker på ditt varumärke, säger Visma Spcs företagarexpert Boo Gunnarson i pressmeddelandet.

Många småföretagare uppger att de inte har en hemsida för att ingen i företaget har tid att sköta en sådan, eller att ingen har kunskapen för att skapa och sköta en hemsida. Bara fyra procent svarar att det är för dyrt. 34 procent av småföretagarna svarar att de inte vet varför de inte har en hemsida.

En ny undersökning från Visma visar att vartannat småföretag i länet saknar egen hemsida. Samtidigt visar en Sifoundersökning att nio av tio konsumenter i första hand söker på nätet för att hitta varor och tjänster.

67 procent av småföretagarna i Värmland uppger att de inte tror att en hemsida skulle hjälpa dem att öka försäljningen. Men en blogg eller Facebooksida har inte samma räckvidd som en hemsida och syns inte lika bra i konsumenternas sökningar, skriver Visma i ett pressmeddelande.

”Googla varumärket”

– Utan en egen hemsida blir det andra som styr vilken information om ditt företag som finns på nätet. Prova att googla ditt varumärke då och då! Marknaden är tuff, till exempel kan konkurrenter köpa egna sökannonser som dyker upp när någon söker på ditt varumärke, säger Visma Spcs företagarexpert Boo Gunnarson i pressmeddelandet.

Många småföretagare uppger att de inte har en hemsida för att ingen i företaget har tid att sköta en sådan, eller att ingen har kunskapen för att skapa och sköta en hemsida. Bara fyra procent svarar att det är för dyrt. 34 procent av småföretagarna svarar att de inte vet varför de inte har en hemsida.