2016-09-21 06:00

2016-09-21 06:00

Så blev Cristina uppfinnare

KARLSTAD: Tröttnade på kladdiga handfat och gråa hår

Cristina Canestrini gillar inte att göra monotona saker, de tråkiga måstena i vardagen som göras ofta och är irriterande krångliga.
Det var därför hon uppfann Easycolour, en hårvårdsprodukt som gör livet mindre kladdigt.

Att klämma fram en bra idé händer det säkert att de flesta gör. Många faller bort när nästa steg ska tas, att föra idén till verklighet. Och ytterligare flera ramlar i från när pengar ska tjänas på idén.

Cristina Canestrini har passerat de två första faserna och har precis börjat resan med att försöka tjäna pengar på sin produktidé.

Gråa hårstrån

Det hela började för några år sedan när Cristina redan som 26-åring började få gråa hårstrån.

Grundat på sina egna behov började hon fundera på hur hårfärgningen skulle kunna göras enklare och billigare. Att gå till hårfrissan en gång i månaden kostar stora pengar. Att färga håret hemma med gängse metoder är kladdigt och omständligt.

– Jag började titta efter om det fanns något som kunde göra hårfärgningen enklare. Jag hittade inget bra. Det var så det hela började, berättar Cristina.

Sedan i vintras finns hon på marknaden med sin hårfärgningsflaska. Än så länge sker affärerna i mindre skala.

Cristina är utbildad civilekonom och jobbade 15 år på SBAB i Karlstad som bland annat projektledare och utvecklingsledare. Hon kände att hon ville prova något nytt. Det sammanföll ganska lägligt med idén att göra något eget.

Lång resa

Resan från idé till färdig produkt och god försäljning är emellertid både lång och krokig för den som kommer på en bra grej.

Så även för Cristina.

– Men jag hade det ganska bra förspänt med min bakgrund som ekonom och projektledare. Dessutom hade jag eget kapital att skjuta till. Jag skulle inte vilja rekommendera någon annan att så huvudstupa ge sig in i något. Börja i stället i liten skala, som ett sidoprojekt till den ordinarie försörjningen.

Cristina hade en idé om hur hennes produkt skulle se ut. Hon skulle sätta samman det bästa av det som fanns. Hon skulle ta fram en flaska för vätskan och till den en borste för att applicera hårfärgen med.

Men efter en del tankar kom hon fram till en bättre lösning. Flaskan fanns där men på den skulle ett mjukt munstycke med kanaler sättas.

3D-prototyp

Cristina tog fram en prototyp för sin produkt. Hon fick hjälp av Martin Bergstrand, då ingenjör och egenföretagare. I dag finns Mats på Almi som innovationsrådgivare.

– Prototyperna skrevs ut med 3D-skrivare. Det förenklade det hela och dessutom blev det oändligt mycket billigare än om jag skulle ha tillverkat produkten på traditionellt vis, säger Cristina.

Cristina lät släkt och vänner testa produkten. Hon genomförde även en anonym test då hon misstänkte att släkt och vänner kanske inte skulle vara helt objektiva.

Produkten fick sitt gillande. Det blev startskott för nästa fas.

Tog patent

Cristina hade bestämt sig för att söka patent för Easycolour, som då bara var arbetsnamnet på produkten.

– Jag tog hjälp av en patentbyrå. Även om det kostar en del resonerade jag som så att det är bara jag i företaget och jag behöver tiden till andra saker för att utveckla min verksamhet.

Patentprocessen är inte billig. För Cristinas del rörde det sig om runt 200 000 kronor. Om det är en bra investeringar återstår att se.

– Med hjälp av patentet värdesäkrar jag produkten. Det kan vara bra att ha det så om jag till exempel skulle vilja sälja verksamheten en dag.

Närproducerat

I sitt arbete med hårfärgningsprodukten har Cristina valt närproducerat.

Flaskan tillverkas av ett företag i Mellerud, applikationstoppen görs i Kumla och förpackningen i Karlstad.

– Det är möjligt att det skulle vara billigare att tillverka i Kina men det känns smartare att ha närhet till producenterna. Heja Sverige, tycker Cristina.

Nästa steg för Cristina är att börja bearbeta större återförsäljare och att söka Europapatent.

”Otroligt utvecklande”

Hon ångrar inte en sekund att hon tog steget ut i det okända och ovissa för att utveckla sin egen uppfinning till en kommersiell produkt.

– Nej, det här är otroligt personlighetsutvecklande. Det ger energi hela tiden, säger hon och riktigt lyser av entusiasm.

Att klämma fram en bra idé händer det säkert att de flesta gör. Många faller bort när nästa steg ska tas, att föra idén till verklighet. Och ytterligare flera ramlar i från när pengar ska tjänas på idén.

Cristina Canestrini har passerat de två första faserna och har precis börjat resan med att försöka tjäna pengar på sin produktidé.

Gråa hårstrån

Det hela började för några år sedan när Cristina redan som 26-åring började få gråa hårstrån.

Grundat på sina egna behov började hon fundera på hur hårfärgningen skulle kunna göras enklare och billigare. Att gå till hårfrissan en gång i månaden kostar stora pengar. Att färga håret hemma med gängse metoder är kladdigt och omständligt.

– Jag började titta efter om det fanns något som kunde göra hårfärgningen enklare. Jag hittade inget bra. Det var så det hela började, berättar Cristina.

Sedan i vintras finns hon på marknaden med sin hårfärgningsflaska. Än så länge sker affärerna i mindre skala.

Cristina är utbildad civilekonom och jobbade 15 år på SBAB i Karlstad som bland annat projektledare och utvecklingsledare. Hon kände att hon ville prova något nytt. Det sammanföll ganska lägligt med idén att göra något eget.

Lång resa

Resan från idé till färdig produkt och god försäljning är emellertid både lång och krokig för den som kommer på en bra grej.

Så även för Cristina.

– Men jag hade det ganska bra förspänt med min bakgrund som ekonom och projektledare. Dessutom hade jag eget kapital att skjuta till. Jag skulle inte vilja rekommendera någon annan att så huvudstupa ge sig in i något. Börja i stället i liten skala, som ett sidoprojekt till den ordinarie försörjningen.

Cristina hade en idé om hur hennes produkt skulle se ut. Hon skulle sätta samman det bästa av det som fanns. Hon skulle ta fram en flaska för vätskan och till den en borste för att applicera hårfärgen med.

Men efter en del tankar kom hon fram till en bättre lösning. Flaskan fanns där men på den skulle ett mjukt munstycke med kanaler sättas.

3D-prototyp

Cristina tog fram en prototyp för sin produkt. Hon fick hjälp av Martin Bergstrand, då ingenjör och egenföretagare. I dag finns Mats på Almi som innovationsrådgivare.

– Prototyperna skrevs ut med 3D-skrivare. Det förenklade det hela och dessutom blev det oändligt mycket billigare än om jag skulle ha tillverkat produkten på traditionellt vis, säger Cristina.

Cristina lät släkt och vänner testa produkten. Hon genomförde även en anonym test då hon misstänkte att släkt och vänner kanske inte skulle vara helt objektiva.

Produkten fick sitt gillande. Det blev startskott för nästa fas.

Tog patent

Cristina hade bestämt sig för att söka patent för Easycolour, som då bara var arbetsnamnet på produkten.

– Jag tog hjälp av en patentbyrå. Även om det kostar en del resonerade jag som så att det är bara jag i företaget och jag behöver tiden till andra saker för att utveckla min verksamhet.

Patentprocessen är inte billig. För Cristinas del rörde det sig om runt 200 000 kronor. Om det är en bra investeringar återstår att se.

– Med hjälp av patentet värdesäkrar jag produkten. Det kan vara bra att ha det så om jag till exempel skulle vilja sälja verksamheten en dag.

Närproducerat

I sitt arbete med hårfärgningsprodukten har Cristina valt närproducerat.

Flaskan tillverkas av ett företag i Mellerud, applikationstoppen görs i Kumla och förpackningen i Karlstad.

– Det är möjligt att det skulle vara billigare att tillverka i Kina men det känns smartare att ha närhet till producenterna. Heja Sverige, tycker Cristina.

Nästa steg för Cristina är att börja bearbeta större återförsäljare och att söka Europapatent.

”Otroligt utvecklande”

Hon ångrar inte en sekund att hon tog steget ut i det okända och ovissa för att utveckla sin egen uppfinning till en kommersiell produkt.

– Nej, det här är otroligt personlighetsutvecklande. Det ger energi hela tiden, säger hon och riktigt lyser av entusiasm.

Cristinas tips

* I idéfasen tänk precis vad som helst. Borsta bort jantelagen från axeln.

* Ha kostnadskontroll och investera bara i det nödvändigaste. Snygg leasingbil och fräsigt kontor går per automatik bort.

* Använd ditt personliga nätverk för råd och hjälp.

* Köp inte dyr tillverkningsutrustning utan lägg ut tillverkningen på entreprenad.