2016-09-21 06:00

2016-09-21 06:00

Placeringsexperternas viktiga uppgift

VÄRMLAND: De jobbar för högsta möjliga avkastning

Bankernas kunder vill helt naturligt ha högsta möjliga avkastning på sitt sparande och sina placeringar. I dagsläget, med nollräntor och oro ut i världen, är det svårt för placeringsexperterna att lägga upp en portfölj som kortsiktigt ger god avkastning, typ vad som gällde före senaste finanskrisen.
- Efter finanskrisen blev kunderna mer medvetna kring avkastningen. De som alltid varit försiktiga fortsätter att vara försiktiga, säger Madelene Hellberg, en av fyra anställda inom Nordea i Värmland, som arbetar med segmentet private banking, det vill säga de mest förmögna kunderna.

Långsiktigt finns det betydligt fler placeringsalternativ för kunderna.

- Risknivåerna är något som vi måste komma överens om med kunderna. Då är det viktigt att vi i mötena får tillstånd en öppen dialog. Då blir det lättare för oss att skapa en portfölj som passar efter kundens intresse och behov, säger Henrik Lindholm, pensions - och placeringsspecialist i Nordea, Värmland.

Flera segment

Nordea, har som de flesta andra bankerna i Sverige, flera koncept eller segment där man delar in kunderna i olika kategorier. I banken börjar man som baskund, går vidare till att bli förmånskund. I det tredje steget placeras kunden in i något som kallas för premium för att slutligen hamna i private banking.

- I segmentet premium har kunden minst ett sparande på en miljon kronor. Växer sedan förmögenheten till fem miljoner kronor eller mer kan man som kund få träffa Madelene Hellberg och hennes arbetskamrater som noga går igenom sparandet och skapar bästa flöde kring avkastningen, säger Christian Nilsson, pensions - och placeringsspecialist i banken.

Men vad händer med baskunderna och förmånskunderna?

- De har självfallet tillgång till all tänkbar rådgivning i banken.

Team

Placeringsexperterna i Nordea och de andra storbankerna i Sverige är pålästa. De har auktoriserats i Swedec och de hämtar ständigt hem ny kunskap.

- Vi jobbar i team. Är man kund i banken i Kiruna eller i Karlstad, så skall det inte vara så stor skillnad på de råd som lämnas. Man skall också kunna lita på oss. Detta till skillnad på en del så kallade experter som ringer till dig från Cypern eller några andra öar och som försöker få dig att nappa på avtal som i värsta fall kan sluta med en katastrof. Det är bara att varna för den typen av kontakter, säger Henrik Lindholm.

Dokumentation

Allt som avtalas vid mötena dokumenteras. Kunden kan lätt ta del av det som placeraren skriver ned och att allt man talat om finns med.

- Skulle någon vara missnöjd kan de vända sig till bankens kundombudsman.

Är det många ärenden och möten som hamnar där?

- Vi har klarat oss bra och det är ytterst få klagomål säger Christian Nilsson.

Placeringsexperterna har dock svårt att tipsa om andra produkter än sina egna.

- Där har du fel. Vi tipsar gärna om andra bra fonder, men du har rätt i så mening att när det gäller sparkonton tipsar vi inte om andra banker som har konton med eller utan insättargaranti.

Långsiktigt finns det betydligt fler placeringsalternativ för kunderna.

- Risknivåerna är något som vi måste komma överens om med kunderna. Då är det viktigt att vi i mötena får tillstånd en öppen dialog. Då blir det lättare för oss att skapa en portfölj som passar efter kundens intresse och behov, säger Henrik Lindholm, pensions - och placeringsspecialist i Nordea, Värmland.

Flera segment

Nordea, har som de flesta andra bankerna i Sverige, flera koncept eller segment där man delar in kunderna i olika kategorier. I banken börjar man som baskund, går vidare till att bli förmånskund. I det tredje steget placeras kunden in i något som kallas för premium för att slutligen hamna i private banking.

- I segmentet premium har kunden minst ett sparande på en miljon kronor. Växer sedan förmögenheten till fem miljoner kronor eller mer kan man som kund få träffa Madelene Hellberg och hennes arbetskamrater som noga går igenom sparandet och skapar bästa flöde kring avkastningen, säger Christian Nilsson, pensions - och placeringsspecialist i banken.

Men vad händer med baskunderna och förmånskunderna?

- De har självfallet tillgång till all tänkbar rådgivning i banken.

Team

Placeringsexperterna i Nordea och de andra storbankerna i Sverige är pålästa. De har auktoriserats i Swedec och de hämtar ständigt hem ny kunskap.

- Vi jobbar i team. Är man kund i banken i Kiruna eller i Karlstad, så skall det inte vara så stor skillnad på de råd som lämnas. Man skall också kunna lita på oss. Detta till skillnad på en del så kallade experter som ringer till dig från Cypern eller några andra öar och som försöker få dig att nappa på avtal som i värsta fall kan sluta med en katastrof. Det är bara att varna för den typen av kontakter, säger Henrik Lindholm.

Dokumentation

Allt som avtalas vid mötena dokumenteras. Kunden kan lätt ta del av det som placeraren skriver ned och att allt man talat om finns med.

- Skulle någon vara missnöjd kan de vända sig till bankens kundombudsman.

Är det många ärenden och möten som hamnar där?

- Vi har klarat oss bra och det är ytterst få klagomål säger Christian Nilsson.

Placeringsexperterna har dock svårt att tipsa om andra produkter än sina egna.

- Där har du fel. Vi tipsar gärna om andra bra fonder, men du har rätt i så mening att när det gäller sparkonton tipsar vi inte om andra banker som har konton med eller utan insättargaranti.