2016-09-21 06:00

2016-09-21 06:00

Nya trender i Kina

KRÖNIKA: SU-PING BURMAN

Det sker hela tiden snabba förändringar i vad kineserna efterfrågar. För bara ett par år sedan var det ju bara berömda varumärken som gällde. Nu börjar en del människor efterfråga sådant som är mer ovanligt och skiljer sig från mängden, man försöker vara mer individualistisk.

Det är ju en naturlig konsekvens av att man fått det bättre och man ser hur det är i resten av världen. Samtidigt har man problemet att kinesiska designers har svårt att tänka utanför ramarna. Detta gör ibland att man har svårt att hitta det man vill ha. Därför har det blivit ett ökat intresse för västerländsk design, såväl mode och konsthantverk som design av bruksartiklar.

Många av mina vänner i Kina vill exempelvis att jag köper svenska guld- och silversmycken åt dem, eftersom designen skiljer sig markant från vad man kan hitta i Kina. En skillnad är exempelvis att kinesiska halsband ofta är gjorda av 24 karats guld och betydligt grövre än de som används i Sverige, ett resultat av att man traditionellt sett guld snarare som en investering för framtiden.

Gällande mode så är ju fortfarande de berömda märkena mycket efterfrågade, men det finns en ökande efterfrågan på sådant som är mer ovanligt.

När det gäller kinesisk design av prydnader och finare bruksföremål så tenderar det att vara lite ”överarbetat”, vilket ju skiljer sig från den mer diskreta designen här i Norden.

Traditionellt konsthantverk i Kina är ofta mycket färgrikt och utsirat och man använder som regel mörka träslag när man snidar. Jag har aldrig sett sådana där trägubbar och näverdosor som man kan se här. Sådant kan ju vara exotiskt i ögonen på kineser som vill sticka ut lite från mängden. Det har blivit allt vanligare att medelklassen bara vill ha västerländska produkter.

I juli hade vi ett besök här i Värmland av en kinesisk delegation som var intresserade av konsthantverk och modedesign. De ville få inspiration och idéer när det gäller design. Just den diskreta designkulturen som vi har här i Sverige var något som de ville ta till sig.

Här i Värmland finns det ju gott om duktiga designers som skulle kunna hjälpa många stora kinesiska företag att ta fram attraktiva produkter. Ett sätt att ta sådana kontakter kan vara att besöka eller ställa ut på olika designmässor som arrangeras runtom i Kina.

På samma sätt kan man försöka ställa ut värmländska livsmedel på matmässor, kanske man kunde ställa ut nävgröt och hackkorv där. Det är ju exotiskt i alla fall.

Ett tips: den elfte november firas ungkarlsdagen i Kina. Det har utvecklats till en köpgalenskapens dag med en helt otrolig kommers över nätet. Mellan 2014 och 2015 steg försäljningen på Tmall på den dagen från 57.1 miljarder till 91.2 miljarder kinesiska yuan, vilket motsvarar ungefär 72 miljarder respektive 116 miljarder svenska kronor. Därför kan det vara en god ide att sälja via Tmall eller Jingdong för att utnyttja denna köpfest.

Det är ju en naturlig konsekvens av att man fått det bättre och man ser hur det är i resten av världen. Samtidigt har man problemet att kinesiska designers har svårt att tänka utanför ramarna. Detta gör ibland att man har svårt att hitta det man vill ha. Därför har det blivit ett ökat intresse för västerländsk design, såväl mode och konsthantverk som design av bruksartiklar.

Många av mina vänner i Kina vill exempelvis att jag köper svenska guld- och silversmycken åt dem, eftersom designen skiljer sig markant från vad man kan hitta i Kina. En skillnad är exempelvis att kinesiska halsband ofta är gjorda av 24 karats guld och betydligt grövre än de som används i Sverige, ett resultat av att man traditionellt sett guld snarare som en investering för framtiden.

Gällande mode så är ju fortfarande de berömda märkena mycket efterfrågade, men det finns en ökande efterfrågan på sådant som är mer ovanligt.

När det gäller kinesisk design av prydnader och finare bruksföremål så tenderar det att vara lite ”överarbetat”, vilket ju skiljer sig från den mer diskreta designen här i Norden.

Traditionellt konsthantverk i Kina är ofta mycket färgrikt och utsirat och man använder som regel mörka träslag när man snidar. Jag har aldrig sett sådana där trägubbar och näverdosor som man kan se här. Sådant kan ju vara exotiskt i ögonen på kineser som vill sticka ut lite från mängden. Det har blivit allt vanligare att medelklassen bara vill ha västerländska produkter.

I juli hade vi ett besök här i Värmland av en kinesisk delegation som var intresserade av konsthantverk och modedesign. De ville få inspiration och idéer när det gäller design. Just den diskreta designkulturen som vi har här i Sverige var något som de ville ta till sig.

Här i Värmland finns det ju gott om duktiga designers som skulle kunna hjälpa många stora kinesiska företag att ta fram attraktiva produkter. Ett sätt att ta sådana kontakter kan vara att besöka eller ställa ut på olika designmässor som arrangeras runtom i Kina.

På samma sätt kan man försöka ställa ut värmländska livsmedel på matmässor, kanske man kunde ställa ut nävgröt och hackkorv där. Det är ju exotiskt i alla fall.

Ett tips: den elfte november firas ungkarlsdagen i Kina. Det har utvecklats till en köpgalenskapens dag med en helt otrolig kommers över nätet. Mellan 2014 och 2015 steg försäljningen på Tmall på den dagen från 57.1 miljarder till 91.2 miljarder kinesiska yuan, vilket motsvarar ungefär 72 miljarder respektive 116 miljarder svenska kronor. Därför kan det vara en god ide att sälja via Tmall eller Jingdong för att utnyttja denna köpfest.

  • Su-Ping Burman