2016-09-21 06:00

2016-09-21 06:00

Färre barnköp i appar anmäls

KONSUMENT: "Nu ska det krävas att föräldern aktivt öppnar upp telefonen eller knappar in koden"

Att barn ingår avtal via appar i telefonen är ett minskande problem, i alla fall sett till antalet anmälningar till Konsumentverket. Juristen Cecilia Norlander tipsar om vad som gäller om en minderårig köpt prylar de inte har rätt till via mobilen eller surfplattan.

– Som huvudregel måste man vara myndig för att ingå avtal. Under 18 måste man ha förälderns samtycke eller godkännande, förklarar Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket.

De anmälningar som oftast kommer in till myndigheten när det gäller barn och avtal handlar just om att barn köpt saker via mobilen eller surfplattan som föräldrarna inte gett tillstånd till.

Få anmälningar

– Men vi får inte faktiskt in så mycket anmälningar, de har minskat de senaste åren. Det kom in ganska mycket i början när smartphones kom och folk kanske inte visste hur man kunde spärra. Nu ska det krävas att föräldern aktivt öppnar upp telefonen eller knappar in koden för att barnet ska kunna genomföra köp av eller i appar, säger Cecilia Norlander.

Skräckexempel

Det finns skräckexempel på när föräldrar missat att spärra sitt konto i mobilen och barnen shoppat loss för tiotusentals kronor. Förra sommaren skrev flera medier om en nioåring som fick ladda ner två gratis mobilspel hos sin mormor och morfar. Två veckor senare hade apparna kostat familjen 60 000 kronor.

– Många spel är gratis att ladda ner, men i det finstilta kan det stå att det går att genomföra köp i spelet sen. Och vissa spel är dyrare än andra att spela. Det är viktigt att kontrollera spelen innan så man vet vad det kostar och förklara för barnet vad det får köpa och inte, säger Cecilia Norlander.

I vilka lägen behöver föräldern betala?

– Har du inte gett barnet tillåtelse till köp så finns det inget avtal. Har du gett barnet möjlighet till köp till exempel genom att barnet fått tillgång till koder och lösenord så får barnet köpa saker inom rimliga gränser. Vad som är rimligt är en bedömning utifrån vad barnet köpt, till vilken kostnad och om det är flera små köp över lång tid eller ett stort köp vid ett tillfälle. Det kan vara okej med köp för några hundra kronor om det rör sig om barnprodukter, kanske upp till 500 kronor för en femtonåring.

Vad gör man om man upptäcker att barnet handlat fast det inte får, eller att det köpt saker för alldeles för mycket pengar?

– Då ska man reklamera till de som skickat räkningen till en, exempelvis Apple eller Google. Skriv till företaget att du reklamerar för att det inte finns ett giltigt avtal på grund av att det inte finns samtycke från föräldern. Man kan få hjälp och tips från Konsumentverket, sin kommunala konsumentvägledning och Hallå konsument kring hur man kan göra. Om det inte löser sig kan man kostnadsfritt ta tvisten vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om man vill. Man kan också anmäla till Konsumentverket om ett företag bryter mot reglerna.

Vad är de bästa tipsen för att undvika de här problemen?

– Det bästa tipset är att tänka till före. Lämna inte ut koden eller lösenordet som du använder när du betalar för eller i appar. Om du ändå vill att barnet ska kunna köpa innehåll i en app, kontrollera själv vad det kostar först och förklara sedan för barnet vad som är okej att köpa. Håll sedan koll på räkningen som kommer via mejl vilka belopp det rör sig om. Om man gett sitt godkännande blir det ett giltigt avtal. Precis som med andra avtal så gäller det även om man i efterhand ändrar sig.

– Som huvudregel måste man vara myndig för att ingå avtal. Under 18 måste man ha förälderns samtycke eller godkännande, förklarar Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket.

De anmälningar som oftast kommer in till myndigheten när det gäller barn och avtal handlar just om att barn köpt saker via mobilen eller surfplattan som föräldrarna inte gett tillstånd till.

Få anmälningar

– Men vi får inte faktiskt in så mycket anmälningar, de har minskat de senaste åren. Det kom in ganska mycket i början när smartphones kom och folk kanske inte visste hur man kunde spärra. Nu ska det krävas att föräldern aktivt öppnar upp telefonen eller knappar in koden för att barnet ska kunna genomföra köp av eller i appar, säger Cecilia Norlander.

Skräckexempel

Det finns skräckexempel på när föräldrar missat att spärra sitt konto i mobilen och barnen shoppat loss för tiotusentals kronor. Förra sommaren skrev flera medier om en nioåring som fick ladda ner två gratis mobilspel hos sin mormor och morfar. Två veckor senare hade apparna kostat familjen 60 000 kronor.

– Många spel är gratis att ladda ner, men i det finstilta kan det stå att det går att genomföra köp i spelet sen. Och vissa spel är dyrare än andra att spela. Det är viktigt att kontrollera spelen innan så man vet vad det kostar och förklara för barnet vad det får köpa och inte, säger Cecilia Norlander.

I vilka lägen behöver föräldern betala?

– Har du inte gett barnet tillåtelse till köp så finns det inget avtal. Har du gett barnet möjlighet till köp till exempel genom att barnet fått tillgång till koder och lösenord så får barnet köpa saker inom rimliga gränser. Vad som är rimligt är en bedömning utifrån vad barnet köpt, till vilken kostnad och om det är flera små köp över lång tid eller ett stort köp vid ett tillfälle. Det kan vara okej med köp för några hundra kronor om det rör sig om barnprodukter, kanske upp till 500 kronor för en femtonåring.

Vad gör man om man upptäcker att barnet handlat fast det inte får, eller att det köpt saker för alldeles för mycket pengar?

– Då ska man reklamera till de som skickat räkningen till en, exempelvis Apple eller Google. Skriv till företaget att du reklamerar för att det inte finns ett giltigt avtal på grund av att det inte finns samtycke från föräldern. Man kan få hjälp och tips från Konsumentverket, sin kommunala konsumentvägledning och Hallå konsument kring hur man kan göra. Om det inte löser sig kan man kostnadsfritt ta tvisten vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om man vill. Man kan också anmäla till Konsumentverket om ett företag bryter mot reglerna.

Vad är de bästa tipsen för att undvika de här problemen?

– Det bästa tipset är att tänka till före. Lämna inte ut koden eller lösenordet som du använder när du betalar för eller i appar. Om du ändå vill att barnet ska kunna köpa innehåll i en app, kontrollera själv vad det kostar först och förklara sedan för barnet vad som är okej att köpa. Håll sedan koll på räkningen som kommer via mejl vilka belopp det rör sig om. Om man gett sitt godkännande blir det ett giltigt avtal. Precis som med andra avtal så gäller det även om man i efterhand ändrar sig.

Att bevisa att det var ett barn som gjorde beställningen av bilvärderingen kan vara svårt.

Källa:

Föräldrabalken

I föräldrabalken står det att en förälder delvis inte kan hindra sin 16-åring från att handla om barnet självt tjänat ihop pengarna, men det beror lite på vilken typ av vara som köps. Det är skillnad på ett par jeans och en bil.

I föräldrabalken står det även att föräldrarna kan bli betalningsskyldiga om barnet orsakar skada för ett företag. Det kan handla om att en minderårig uppgett falska uppgifter och vilselett avtalsparten. Då kan företaget ha rätt till en skälig ersättning om de kan visa vilka faktiska kostnader de haft.

Källa: Föräldrabalken

Om du drabbas

Om ett barn olovligen ingått ett avtal har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.

Om du lämnat ut någon form av kod eller lösenord gäller det som godkännande för ett köp. Företaget har då ingen anledning att tro att det är någon annan än du personligen som ingår avtalet. Att ditt barn får låna mobilen gäller inte som godkännande.

Skydda dina koder och lösenord och låt inte ditt barn använda telefon, dator och surfplatta utan din kontroll. Kontrollera med din telefonoperatör vilka säkerhetsåtgärder de erbjuder.

Källa: Hallå konsument, Telekområdgivarna