2016-09-15 15:57

2016-09-15 16:01

Sjätte Företagssalongen drog storpublik

KARLSTAD: "Varmt, högljutt och trevligt"

Det var fullsatt och ångande varmt inne på Elite Stadshotellet under torsdagen när Företagssalongen arrangerades.

Redan innan invigningen var den sjätte Företagssalongen i gång i Karlstad. Då bjöd Swedbank och arrangerande Närverket på förmiddagsfika och samtal om flerspråkighet som konkurrensfördel. Besökare och en expertpanel diskuterade allt från vikten av titlar i Tyskland och att skåla korrekt i Kina till hur stor roll språket egentligen spelar.

– Det smarta är att anställa folk med rätt kompetens. Om de inte kan språket direkt så kommer det sen, säger Josefin Lilja, marketing communications manager på Proplate, som gör mycket affärer med den tysktalande marknaden.

Flerspråkig

Joumana Maghamez talar arabiska, spanska, engelska och svenska och hennes språkkunskaper spelade stor roll när hon anställdes som rådgivare på Almi Företagspartner.

– I dag håller jag kurser i nyföretagande på arabiska. Det är lättare för folk att förstå reglerna på sitt eget språk, för att kunna starta ett företag och sedan lära sig svenska i efterhand, säger hon.

Anders Paulsson, chef på Swedbank Värmland, betonar vikten av att ta in personal med kunskaper i andra språk än svenska.

– På vårt kontor har vi anställda som pratar arabiska, kurdiska, persiska, rumänska och ungerska utöver svenska, norska och engelska. Vi har många nyanlända i Sverige och det finns enorma möjligheter att nå ut till framtida kunder, säger han.

Trainee på banken

När Hanna Alarashy togs in som trainee på Swedbank kunde hon i stort sett bara uttala siffror på svenska. Men själva yrkeskunskapen fanns där.

– Man kommer långt med Google translate och att prata med svenskar på arbetsplatsen, säger hon.

Förmiddagens samtal följdes av 26 programpunkter med föreläsningar och en nyföretagarlunch. Kristina Öijeberg, ägare och AD på Koi produktionsbyrå, var en av deltagarna under lunchen.

– Jag är väldigt positivt överraskad av dagen. Det är väldigt varmt, högljutt och trevligt. Över förväntan, säger hon.

”God känsla”

Även arrangören Jacob Lund på Närverket var nöjd med evenemanget.

– Folk vill ju så väl, alla vill snacka och göra samarbeten. Vi räknar inte besökare, men det var mycket folk. Alla utställare jag pratat med kommer med lovord. Det är en god känsla. Under nyföretagarlunchen sjöd det av liv och det skapades många kontakter. Det finns en sådan entusiasm, säger han.

Redan innan invigningen var den sjätte Företagssalongen i gång i Karlstad. Då bjöd Swedbank och arrangerande Närverket på förmiddagsfika och samtal om flerspråkighet som konkurrensfördel. Besökare och en expertpanel diskuterade allt från vikten av titlar i Tyskland och att skåla korrekt i Kina till hur stor roll språket egentligen spelar.

– Det smarta är att anställa folk med rätt kompetens. Om de inte kan språket direkt så kommer det sen, säger Josefin Lilja, marketing communications manager på Proplate, som gör mycket affärer med den tysktalande marknaden.

Flerspråkig

Joumana Maghamez talar arabiska, spanska, engelska och svenska och hennes språkkunskaper spelade stor roll när hon anställdes som rådgivare på Almi Företagspartner.

– I dag håller jag kurser i nyföretagande på arabiska. Det är lättare för folk att förstå reglerna på sitt eget språk, för att kunna starta ett företag och sedan lära sig svenska i efterhand, säger hon.

Anders Paulsson, chef på Swedbank Värmland, betonar vikten av att ta in personal med kunskaper i andra språk än svenska.

– På vårt kontor har vi anställda som pratar arabiska, kurdiska, persiska, rumänska och ungerska utöver svenska, norska och engelska. Vi har många nyanlända i Sverige och det finns enorma möjligheter att nå ut till framtida kunder, säger han.

Trainee på banken

När Hanna Alarashy togs in som trainee på Swedbank kunde hon i stort sett bara uttala siffror på svenska. Men själva yrkeskunskapen fanns där.

– Man kommer långt med Google translate och att prata med svenskar på arbetsplatsen, säger hon.

Förmiddagens samtal följdes av 26 programpunkter med föreläsningar och en nyföretagarlunch. Kristina Öijeberg, ägare och AD på Koi produktionsbyrå, var en av deltagarna under lunchen.

– Jag är väldigt positivt överraskad av dagen. Det är väldigt varmt, högljutt och trevligt. Över förväntan, säger hon.

”God känsla”

Även arrangören Jacob Lund på Närverket var nöjd med evenemanget.

– Folk vill ju så väl, alla vill snacka och göra samarbeten. Vi räknar inte besökare, men det var mycket folk. Alla utställare jag pratat med kommer med lovord. Det är en god känsla. Under nyföretagarlunchen sjöd det av liv och det skapades många kontakter. Det finns en sådan entusiasm, säger han.