2016-09-15 15:15

2016-09-15 15:15

Felbetalning för miljoner kunde avstyras

FILIPSTAD: Filipstads kommun kunde stoppa 300 utbetalningar på närmare två miljoner kronor

1,9 miljoner kronor var på väg till fel mottagare innan Filipstads kommun stoppade de 300 utbetalningarna. Det hela skedde i samarbete med kontrollföretaget Inyett.

Ekonomiavdelningen på Filipstads kommun fick för några veckor sedan ett mejl från en IT-leverantör om att betalmottagaren i framtiden ville ta emot e-fakturor. Den nya informationen sparades i systemet, men det skulle visa sig att något inte stämde.

– Vi fick ett samtal från Inyett som hade upptäckt att vi kommande dag skulle betala ut drygt 1,9 miljoner kronor fördelat på 300 betalningar till en mottagare som Inyett ville att vi tillsammans skulle titta närmare på, säger Britt-Inger Gustafsson, ekonomstrateg på Filipstads kommun.

Gironumret som angivits för betalning från IT-leverantören var inte kopplat till organisationsnumret på fakturan, utan gick istället till ett helt annat företag. Genom samarbetet mellan ekonomiavdelningen och betalkontrollsföretaget Inyett, kunde utbetalningarna på närmare två miljoner kronor stoppas.

– Det känns väldigt bra. Blotta tan­ken på det arbete som eventuellt hade kunnat uppstå för att få tillbaka alla pengar om detta inte hade upptäckts i tid är skrämmande. Det som hände ställer förstås krav på ännu noggrannare kontroller vid nyupplägg av leverantörer hos oss, säger Britt-Inger Gustafsson.

– I det här fallet handlade det om elfakturor som gick snett. Det var inte ett bluffbolag vi betalade till, utan det var ett felaktigt girokonto, fortsätter hon.

Filipstads kommun har arbetat med Inyett sedan 2012 och får via företaget hjälp med ekonomisk internkontroll. Inyett, som i dag har omkring 200 kommuner som kunder, reagerar på om kunder är nära att betala till leverantörer som saknar f-skatt eller som har skulder hos Kronofogden. Det kan också handla om dubbelbetalningar och i enstaka fall betalningar till bluffbolag.

– Sedan vi började anlita Inyett har det dykt upp två, tre bluffbolag. Oftast är det sådana som säljer tjänster i telefonkataloger. Innan 2012 hade vi ett flertal sådana fall som vi gjorde polisanmälningar på. Därför vi gick med i det här, säger Britt-Inger Gustavsson.

Grundaren av Inyett fick idén till företaget år 2009 när han läste i tidningen om en kvinna som reste till Söderhavet för kommunpengar, som kommunen inte kunde kräva tillbaka. Två veckor efter start hade bolaget 30 kunder.

– Det känns underbart att vi hade möjlighet att spara tid och energi åt kommunen. Det hade varit förödande om de hade gått iväg. Vi är väldigt glada att vi kunde hjälpa Filipstad i det här fallet. Det är mycket mer lätt hänt än vad man tror att saker går fel. Här hade någon uppgett fel information, men det kan även handla om tekniska problem, säger Jone Sölvik, vd på Inyett.

Ekonomiavdelningen på Filipstads kommun fick för några veckor sedan ett mejl från en IT-leverantör om att betalmottagaren i framtiden ville ta emot e-fakturor. Den nya informationen sparades i systemet, men det skulle visa sig att något inte stämde.

– Vi fick ett samtal från Inyett som hade upptäckt att vi kommande dag skulle betala ut drygt 1,9 miljoner kronor fördelat på 300 betalningar till en mottagare som Inyett ville att vi tillsammans skulle titta närmare på, säger Britt-Inger Gustafsson, ekonomstrateg på Filipstads kommun.

Gironumret som angivits för betalning från IT-leverantören var inte kopplat till organisationsnumret på fakturan, utan gick istället till ett helt annat företag. Genom samarbetet mellan ekonomiavdelningen och betalkontrollsföretaget Inyett, kunde utbetalningarna på närmare två miljoner kronor stoppas.

– Det känns väldigt bra. Blotta tan­ken på det arbete som eventuellt hade kunnat uppstå för att få tillbaka alla pengar om detta inte hade upptäckts i tid är skrämmande. Det som hände ställer förstås krav på ännu noggrannare kontroller vid nyupplägg av leverantörer hos oss, säger Britt-Inger Gustafsson.

– I det här fallet handlade det om elfakturor som gick snett. Det var inte ett bluffbolag vi betalade till, utan det var ett felaktigt girokonto, fortsätter hon.

Filipstads kommun har arbetat med Inyett sedan 2012 och får via företaget hjälp med ekonomisk internkontroll. Inyett, som i dag har omkring 200 kommuner som kunder, reagerar på om kunder är nära att betala till leverantörer som saknar f-skatt eller som har skulder hos Kronofogden. Det kan också handla om dubbelbetalningar och i enstaka fall betalningar till bluffbolag.

– Sedan vi började anlita Inyett har det dykt upp två, tre bluffbolag. Oftast är det sådana som säljer tjänster i telefonkataloger. Innan 2012 hade vi ett flertal sådana fall som vi gjorde polisanmälningar på. Därför vi gick med i det här, säger Britt-Inger Gustavsson.

Grundaren av Inyett fick idén till företaget år 2009 när han läste i tidningen om en kvinna som reste till Söderhavet för kommunpengar, som kommunen inte kunde kräva tillbaka. Två veckor efter start hade bolaget 30 kunder.

– Det känns underbart att vi hade möjlighet att spara tid och energi åt kommunen. Det hade varit förödande om de hade gått iväg. Vi är väldigt glada att vi kunde hjälpa Filipstad i det här fallet. Det är mycket mer lätt hänt än vad man tror att saker går fel. Här hade någon uppgett fel information, men det kan även handla om tekniska problem, säger Jone Sölvik, vd på Inyett.