2016-09-06 18:59

2016-09-06 19:01

Hundratals kunder lurade av bluffbolag

KONSUMENT: "Adresstjänst kan ha fått in närmare 28 miljoner kronor för något de inte har rätt till"

Hundratals konsumenter känner sig lurade av Adresstjänsts löften om ”säker adressändring och flyttanmälan”. Nu tar Konsumentombudsmannen bolaget till domstol.

Sedan årsskiftet har Konsumentverket fått in drygt 70 anmälningar om Adresstjänst Sverige AB. Bolaget marknadsför och säljer flyttanmälningar och så kallad ”säker adressändring”.

– Väldigt många konsumenter har blivit vilseledda av Adresstjänsts marknadsföring. Det företaget påstår stämmer inte överens med vad de levererar, säger Pär Magnusson, processråd hos Konsumentombudsmannen.

Kostnadsfritt

I stället för att genomföra kundens adressändring skickar bolaget ut en blankett om flyttanmälan från Skatteverket som konsumenten själv får fylla i och skicka in. Tjänsten är kostnadsfri, men bara under förutsättning att kunden även köper en ”säker adressändring” som innebär att kunden under sex månader har rätt att själv ringa och begära ut folkbokföringsuppgifter från Adresstjänst.

– Men det kan du göra kostnadsfritt hos Skattverket genom deras e-tjänst eller genom att ringa folkbokföringen. Det är enkelt och gratis, och det är offentliga uppgifter, förklarar Pär Magnusson.

555 kronor

Efteråt får konsumenterna en faktura på 555 kronor eller mer, trots att det inte står något om någon betalningsförpliktelse i samband med beställningen på Adresstjänsts webbplats. Nu har Konsumentombudsmannen stämt bolaget för vilseledande marknadsföring.

– Det är olagligt som vi ser det. De säger att de skyddar mot ID-kapning och mycket annat, men i själva verket gör de i princip ingenting. Vi anser att konsumenten inte ska behöva betala fakturorna eftersom de inte fått information om eller godkänt någon betalningsförpliktelse, säger Pär Magnusson.

Hur ska man göra om man drabbas?

– Bestrid fakturan till Adresstjänst och skriv i ett mejl att du vägrar betala för att det inte finns något bindande avtal. Bolaget brukar hota konsumenterna med dröjsmålsavgifter och Kronofogden, men det är ett felaktigt och vilseledande påstående.

Hur många har råkat ut för det här?

– Det verkar vara många. Adresstjänst har själva uppgett till oss att de hade 50000 kunder, vilket innebär att de kan ha fått in 27750000 kronor för något de inte har rätt till. Vi vet inte hur det ser ut med den faktiska kundsiffran, men det ger en indikation om att ganska många betalar, De flesta som får en faktura hemskickad betalar när de hotas med Kronofogden.

Sponsrad webbsida

Anledning till att så många drabbats kan bero på att företaget köper en tjänst av Google där deras webbplats blir sponsrad och hamnar högst upp när man söker på adressändring.

– Den här lilla sidan hamnar därför högst upp och många gånger före Skatteverket och Postens etablerade adressändringstjänster. Då klickar många på länken, och hemsidan ser väldigt seriös ut. Men i praktiken får man inte ett jota, säger Pär Magnusson.

Varningslistade

Adresstjänst är ett av företagen på Konsumentverkets varningslista. Nu har Konsumentombudsmannen i en stämningsansökan begärt att domstolen snabbt stoppar bolagets marknadsföring genom ett så kallat interimistiskt beslut. Ett förbud kan då träda i kraft direkt och gälla tills den slutgiltiga domen kommer. KO yrkar dessutom på att högsta möjliga marknadsstörningsavgift döms ut.

– Vi ser det här som allvarligt och att risken för att konsumenter vilseleds är stor, säger Pär Magnusson.

När NWT kontaktar Adresstjänst för en kommentar kring KO:s stämningsansökan svarar en representant från företaget via mejl: ”Vi förstår att det sticker i nwts ögon att invandrare driver denna typ av verksamhet. Invandrarfientligheten måste få ett stopp i Sverige. Nwts intentioner verkar här vara att trycka ner bolaget enbart för att det drivs av invandrare. Alltså är ni väldigt invandrarfientliga.”

När NWT på nytt söker en kommentar kring bolagets marknadsföring och rättsfallet så uteblir svaret.

Sedan årsskiftet har Konsumentverket fått in drygt 70 anmälningar om Adresstjänst Sverige AB. Bolaget marknadsför och säljer flyttanmälningar och så kallad ”säker adressändring”.

– Väldigt många konsumenter har blivit vilseledda av Adresstjänsts marknadsföring. Det företaget påstår stämmer inte överens med vad de levererar, säger Pär Magnusson, processråd hos Konsumentombudsmannen.

Kostnadsfritt

I stället för att genomföra kundens adressändring skickar bolaget ut en blankett om flyttanmälan från Skatteverket som konsumenten själv får fylla i och skicka in. Tjänsten är kostnadsfri, men bara under förutsättning att kunden även köper en ”säker adressändring” som innebär att kunden under sex månader har rätt att själv ringa och begära ut folkbokföringsuppgifter från Adresstjänst.

– Men det kan du göra kostnadsfritt hos Skattverket genom deras e-tjänst eller genom att ringa folkbokföringen. Det är enkelt och gratis, och det är offentliga uppgifter, förklarar Pär Magnusson.

555 kronor

Efteråt får konsumenterna en faktura på 555 kronor eller mer, trots att det inte står något om någon betalningsförpliktelse i samband med beställningen på Adresstjänsts webbplats. Nu har Konsumentombudsmannen stämt bolaget för vilseledande marknadsföring.

– Det är olagligt som vi ser det. De säger att de skyddar mot ID-kapning och mycket annat, men i själva verket gör de i princip ingenting. Vi anser att konsumenten inte ska behöva betala fakturorna eftersom de inte fått information om eller godkänt någon betalningsförpliktelse, säger Pär Magnusson.

Hur ska man göra om man drabbas?

– Bestrid fakturan till Adresstjänst och skriv i ett mejl att du vägrar betala för att det inte finns något bindande avtal. Bolaget brukar hota konsumenterna med dröjsmålsavgifter och Kronofogden, men det är ett felaktigt och vilseledande påstående.

Hur många har råkat ut för det här?

– Det verkar vara många. Adresstjänst har själva uppgett till oss att de hade 50000 kunder, vilket innebär att de kan ha fått in 27750000 kronor för något de inte har rätt till. Vi vet inte hur det ser ut med den faktiska kundsiffran, men det ger en indikation om att ganska många betalar, De flesta som får en faktura hemskickad betalar när de hotas med Kronofogden.

Sponsrad webbsida

Anledning till att så många drabbats kan bero på att företaget köper en tjänst av Google där deras webbplats blir sponsrad och hamnar högst upp när man söker på adressändring.

– Den här lilla sidan hamnar därför högst upp och många gånger före Skatteverket och Postens etablerade adressändringstjänster. Då klickar många på länken, och hemsidan ser väldigt seriös ut. Men i praktiken får man inte ett jota, säger Pär Magnusson.

Varningslistade

Adresstjänst är ett av företagen på Konsumentverkets varningslista. Nu har Konsumentombudsmannen i en stämningsansökan begärt att domstolen snabbt stoppar bolagets marknadsföring genom ett så kallat interimistiskt beslut. Ett förbud kan då träda i kraft direkt och gälla tills den slutgiltiga domen kommer. KO yrkar dessutom på att högsta möjliga marknadsstörningsavgift döms ut.

– Vi ser det här som allvarligt och att risken för att konsumenter vilseleds är stor, säger Pär Magnusson.

När NWT kontaktar Adresstjänst för en kommentar kring KO:s stämningsansökan svarar en representant från företaget via mejl: ”Vi förstår att det sticker i nwts ögon att invandrare driver denna typ av verksamhet. Invandrarfientligheten måste få ett stopp i Sverige. Nwts intentioner verkar här vara att trycka ner bolaget enbart för att det drivs av invandrare. Alltså är ni väldigt invandrarfientliga.”

När NWT på nytt söker en kommentar kring bolagets marknadsföring och rättsfallet så uteblir svaret.

Så säger lagen

I andra kapitlet, paragraf nio, i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler står det att ”vid distansavtal som ingås på en webbplats är konsumenten bunden av en beställning som medför en betalningsförpliktelse endast om förpliktelsen har tydliggjorts före beställningen och konsumenten uttryckligen har påtagit sig förpliktelsen”.

Källa: Konsumentverket