2016-09-01 16:22

2016-09-01 16:23

Grattis till nya jobbet!

HALLÅ DÄR...

...Cecilia Tisell, ny konsumentombudsman och generaldirektör på Konsumentverket i Karlstad.

– Tusen tack! Det känns jätteroligt. Det är ett stort, viktigt och spännande uppdrag att få leda Konsumentverket och jag är jätteglad och tacksam över att jag fått det stora förtroendet. Med alla duktiga, kompetenta och engagerade medarbetare känner jag stor tillförsikt inför uppdraget. Jag är alldeles uppfylld.

Du har ju hunnit bli lite varm i kläderna redan då du varit vikarierande konsumentombudsman (KO) och generaldirektör (GD) sedan Gunnar Larsson slutade i våras. Hur kan en arbetsvecka se ut?

– Som GD får man omfamna alla frågor på myndigheten. Det kan vara en väldigt stor variation. Allt från miljöfrågor till personalfrågor och juridiska frågor, både nationellt och inernationellt. Det kan handla om att gå på externa möten eller interna föredragningar. Det är stort som smått.

– GD-skapet har inneburit många nya utmaningar. Man är med i andra sammanhang som GD än som avdelningschef, som jag var tidigare.

Vilka är dina styrkor som KO och GD?

– Det får nog andra bedöma, jag har ju inte tillträtt än. Men jag har en bakgrund som jurist och har fått pröva på jobbet som KO och GD ett tag. Jag har varit på Konsumentverket i fyra år, och dessförinnan var jag domare i tingsrätt i många år. Så den sakkunskap jag står på är juridiken.

Vilka frågor är viktigast för Sveriges konsumenter just nu?

– Fortfarande är det många som möter problem vid telefonförsäljning, så det är en viktig fråga för oss att arbeta med. Abonnemangsfällor faller många offer för.

Vilka frågor kommer du att driva hårdast framöver?

– Vi väntar nu på en hållbarhetsstrategi och det blir ett ökat fokus på hållbarhet ur både ett socialt-, ekonomiskt och miljömässigt perspektiv. Vi har även ett uppdrag att samverka med andra myndigheter för att motverka överskuldsättning. Vi följer upp att företag följer våra konsumentskyddande regler och ingriper när vi ser att de inte gör det. Vår dagliga verksamhet är också att finnas där för konsumenter som ställer frågor till oss genom Hallå konsument. Det är ett axplock av allt vi gör.

– Tusen tack! Det känns jätteroligt. Det är ett stort, viktigt och spännande uppdrag att få leda Konsumentverket och jag är jätteglad och tacksam över att jag fått det stora förtroendet. Med alla duktiga, kompetenta och engagerade medarbetare känner jag stor tillförsikt inför uppdraget. Jag är alldeles uppfylld.

Du har ju hunnit bli lite varm i kläderna redan då du varit vikarierande konsumentombudsman (KO) och generaldirektör (GD) sedan Gunnar Larsson slutade i våras. Hur kan en arbetsvecka se ut?

– Som GD får man omfamna alla frågor på myndigheten. Det kan vara en väldigt stor variation. Allt från miljöfrågor till personalfrågor och juridiska frågor, både nationellt och inernationellt. Det kan handla om att gå på externa möten eller interna föredragningar. Det är stort som smått.

– GD-skapet har inneburit många nya utmaningar. Man är med i andra sammanhang som GD än som avdelningschef, som jag var tidigare.

Vilka är dina styrkor som KO och GD?

– Det får nog andra bedöma, jag har ju inte tillträtt än. Men jag har en bakgrund som jurist och har fått pröva på jobbet som KO och GD ett tag. Jag har varit på Konsumentverket i fyra år, och dessförinnan var jag domare i tingsrätt i många år. Så den sakkunskap jag står på är juridiken.

Vilka frågor är viktigast för Sveriges konsumenter just nu?

– Fortfarande är det många som möter problem vid telefonförsäljning, så det är en viktig fråga för oss att arbeta med. Abonnemangsfällor faller många offer för.

Vilka frågor kommer du att driva hårdast framöver?

– Vi väntar nu på en hållbarhetsstrategi och det blir ett ökat fokus på hållbarhet ur både ett socialt-, ekonomiskt och miljömässigt perspektiv. Vi har även ett uppdrag att samverka med andra myndigheter för att motverka överskuldsättning. Vi följer upp att företag följer våra konsumentskyddande regler och ingriper när vi ser att de inte gör det. Vår dagliga verksamhet är också att finnas där för konsumenter som ställer frågor till oss genom Hallå konsument. Det är ett axplock av allt vi gör.