2016-08-10 06:00

2016-08-10 06:00

Succésommar för Ängsbacka

MOLKOM

Sommarens festivaler på 20-årsjubilerande Ängsbacka har dragit fler deltagare och volontärer än någonsin.

Festivalsommaren har precis avslutats på kursgården Ängsbacka i Molkom. Redan innan bokföringen är klar pratas det om succé och rekord.

– Affärerna går bättre. Vi har definitivt haft mer besökare än förra året, både fler deltagare och fler volontärer. Och det har varit succé med bra stämning och fin feedback, säger vd:n Ida Freyschuss.

Förra året hade Ängsbacka en omsättning på 11,5 miljoner kronor. Då gjorde aktiebolaget en ren vinst på en halv miljon kronor. 2014 låg omsättningen på tio miljoner kronor.

– I år tror jag vi hamnar runt fjolårets siffror, kanske något över, säger Ida Freyschuss.

Varför tror du att allt fler intresserar sig för personlig och andlig utveckling?

– Det finns nog ett behov av att känna att vi ansvarar för vår egen lycka. Och det finns många olika verktyg att hitta här. Många åker härifrån med en känsla av att man har förändrats och att man hittat en gemenskap i ett samhälle som kan vara ganska isolerande ibland. Vi är okej precis som vi är.

Under sommaren har mer än 2 600 personer besökt Ängsbacka. Flaggskeppet No Mind lockade över 800 personer och det sattes rekord när över 150 barn deltog i barn- och ungdomsfestivalerna som pågick samtidigt. Även tantrafestivalen, som avslutade säsongen, slog rekord i antal deltagare.

– Det har varit vackert. Mycket möten och bra energi. Man har fått lära sig om sig själv och kunnat återvända till kärnan i livet, säger deltagaren Katariina Vuorinen från Finland.

Johannes Trägårdh Jensen från Danmark håller med.

– Jag tror att problemet i världen är att folk inte är i kontakt med varandra och känner lugnet. Här träffar man likasinnade och jag kan vara spontan, ärlig och autentisk, säger han.

För Nancy Thompson, som varit både festivaldeltagare och volontär under säsongen, har Ängsbacka bidragit till att hon och familjen köpt en gammal kyrka i Tidafors.

– Vi är från Louisiana i USA men har bott i Saudiarabien i 18 år. Under åren i öknen förlorade jag kontakten med moder jord och sökte efter grönska, vatten och bra fastighetspriser, säger hon.

Vad lockar med Ängsbacka?

– Vi lever i en kapitalistisk bubbla och folk söker nog efter något större än sig själva. Det är en magisk plats med snälla människor. Man känner sig säker och det är helande.

I år har kursgården för första gången behövt tacka nej till volontärer.

– Som mest hade vi 180 volontärer under No Mind. Många har velat stanna kvar efter sin period, men då har kvoten varit fylld, berättar Magnus Skånberg, bokare på Ängsbacka.

Han berättar att framförhållningen blivit bättre och att kurserna som en följd blivit fler.

– Vi har i stort sett varit fullbokade i schemat med dubbla kurser sedan mars och fram till november i år. Vi har fått en jämnare spridning på deltagare under festivalerna och kurserna och det är stabilt för ekonomin. Vi har nått vårt budgeterade resultat på alla festivaler.

En av nyheterna för i år var att gästerna kunde direktbetala med kreditkort när de bokade på nätet. Inför nästa säsong finns planer på att utöka samarbetet med lokal naturturism och kanske dra i gång några egna alternativ.

– Vi upplever att kundkretsen kommer från städerna och tycker att vi är prisvärda. De har ekonomin och många betalar mellan 800 och 1 000 kronor för privata sessioner med kursledarna, säger Magnus Skånberg.

I år firar Ängsbacka 20-årsjubileum och tack vare digitaliseringen och sociala medier är det allt fler som hittar till kursgården.

– Branschen har alltid behövts tror jag. Nu hör folk mer och mer om oss varje år. Det är lättare att finna för de som söker, säger Ida Freyschuss.

Festivalsommaren har precis avslutats på kursgården Ängsbacka i Molkom. Redan innan bokföringen är klar pratas det om succé och rekord.

– Affärerna går bättre. Vi har definitivt haft mer besökare än förra året, både fler deltagare och fler volontärer. Och det har varit succé med bra stämning och fin feedback, säger vd:n Ida Freyschuss.

Förra året hade Ängsbacka en omsättning på 11,5 miljoner kronor. Då gjorde aktiebolaget en ren vinst på en halv miljon kronor. 2014 låg omsättningen på tio miljoner kronor.

– I år tror jag vi hamnar runt fjolårets siffror, kanske något över, säger Ida Freyschuss.

Varför tror du att allt fler intresserar sig för personlig och andlig utveckling?

– Det finns nog ett behov av att känna att vi ansvarar för vår egen lycka. Och det finns många olika verktyg att hitta här. Många åker härifrån med en känsla av att man har förändrats och att man hittat en gemenskap i ett samhälle som kan vara ganska isolerande ibland. Vi är okej precis som vi är.

Under sommaren har mer än 2 600 personer besökt Ängsbacka. Flaggskeppet No Mind lockade över 800 personer och det sattes rekord när över 150 barn deltog i barn- och ungdomsfestivalerna som pågick samtidigt. Även tantrafestivalen, som avslutade säsongen, slog rekord i antal deltagare.

– Det har varit vackert. Mycket möten och bra energi. Man har fått lära sig om sig själv och kunnat återvända till kärnan i livet, säger deltagaren Katariina Vuorinen från Finland.

Johannes Trägårdh Jensen från Danmark håller med.

– Jag tror att problemet i världen är att folk inte är i kontakt med varandra och känner lugnet. Här träffar man likasinnade och jag kan vara spontan, ärlig och autentisk, säger han.

För Nancy Thompson, som varit både festivaldeltagare och volontär under säsongen, har Ängsbacka bidragit till att hon och familjen köpt en gammal kyrka i Tidafors.

– Vi är från Louisiana i USA men har bott i Saudiarabien i 18 år. Under åren i öknen förlorade jag kontakten med moder jord och sökte efter grönska, vatten och bra fastighetspriser, säger hon.

Vad lockar med Ängsbacka?

– Vi lever i en kapitalistisk bubbla och folk söker nog efter något större än sig själva. Det är en magisk plats med snälla människor. Man känner sig säker och det är helande.

I år har kursgården för första gången behövt tacka nej till volontärer.

– Som mest hade vi 180 volontärer under No Mind. Många har velat stanna kvar efter sin period, men då har kvoten varit fylld, berättar Magnus Skånberg, bokare på Ängsbacka.

Han berättar att framförhållningen blivit bättre och att kurserna som en följd blivit fler.

– Vi har i stort sett varit fullbokade i schemat med dubbla kurser sedan mars och fram till november i år. Vi har fått en jämnare spridning på deltagare under festivalerna och kurserna och det är stabilt för ekonomin. Vi har nått vårt budgeterade resultat på alla festivaler.

En av nyheterna för i år var att gästerna kunde direktbetala med kreditkort när de bokade på nätet. Inför nästa säsong finns planer på att utöka samarbetet med lokal naturturism och kanske dra i gång några egna alternativ.

– Vi upplever att kundkretsen kommer från städerna och tycker att vi är prisvärda. De har ekonomin och många betalar mellan 800 och 1 000 kronor för privata sessioner med kursledarna, säger Magnus Skånberg.

I år firar Ängsbacka 20-årsjubileum och tack vare digitaliseringen och sociala medier är det allt fler som hittar till kursgården.

– Branschen har alltid behövts tror jag. Nu hör folk mer och mer om oss varje år. Det är lättare att finna för de som söker, säger Ida Freyschuss.