2016-08-08 20:21

2016-08-08 20:21

Rekordbra år för hotellnäringen

TILLVÄXT: "Beläggningsgraden på rum har inte varit så här hög sedan man började mäta i slutet av 70-talet"

Det går historiskt bra för svensk hotellnäring. Det märks även i Värmland.
– Vi fyller hotellet och gästerna spenderar mer pengar, säger Irene Henriksson på Comfort Hotel Bristol i Arvika.

Enligt Konjunkturinstitutets mätning för andra kvartalet 2016 går svensk tillväxt framåt och en stor vinnare är hotellbranschen. Hotellen är med nöjda med sin lönsamhet, planerar att anställa och har färre tomma rum än någonsin.

– Utbudet har inte ökat lika mycket som efterfrågan och beläggningsgraden på rum har inte varit så här hög sedan man började mäta i slutet av 70-talet, säger Björn Arnek, branschekonom på Visita, arbetsgivarorganisation inom besöksnäringen.

Ökad konsumtion

Både tillväxt och ökad turism har gjort att hotellbranschen har gått bättre under ett par år. Förra året gjordes över 60 miljoner övernattningar i Sverige och de utländska besökarnas konsumtion ökade med 18 procent, enligt Tillväxtverket.

– Hotellrumspriserna har stått still från 2012 till för ett halvår sedan och nu har de börjat öka lite, säger Björn Arnek.

I hela Karlstad har beläggningen ökat under juli månad jämfört med föregående år, enligt receptionschefen Andreas Schagerström på First Hotel River C.

– Det ser mycket bra ut. Och priserna har gått upp lite. Lönsamheten går helt klart framåt. Det har gått stadigt uppåt sedan vi öppnade i februari 2013. Vi har fått fler affärsresenärer och många turister kommer bland annat för Lars Lerin. Vi hoppas kunna anställa fler framöver, säger han.

”Unnar sig mer”

Även i Arvika märker man av uppgången för hotellnäringen.

– I sommar har det absolut gått bättre. Vi fyller hotellet och gästerna spenderar mer pengar. De unnar sig mer än innan, säger Irene Henriksson, hotellchef på Comfort Hotel Bristol.

– Intäkterna och lönsamheten har gått upp. Och det leder till mer arbetstillfällen för våra medarbetare, men vi har inte vågat fastanställa än. Det är en kortsiktig marknad, man fyller nästan hotellet samma dag så det är svårt att se långt framåt, fortsätter hon.

På Hotell Örnen i Torsby har de nio rummen fyllts på bra under sommaren. Under juli i år hade de 95 procents beläggning.

– Vi hade 90 procent förra året, och det trodde vi aldrig att vi skulle klå. Första veckan i augusti var vi fullbokade. Vi får tyvärr säga nej till gäster. Det har försvunnit många sängplatser i norra Värmland, och det märks, säger Ingemar Hansson som driver hotellet med sin fru Pia.

Vad har ni för typ av gäster?

– Mellan 20 och 25 procent är basbeläggning av folk som återkommer ganska ofta. Det är fasta gäster som jobbar som konsulter, hantverkare och läkare. Finnskogskulturen i Torsby drar även mycket besökare. Nu ser vi fram emot Svenska Rallyt. Beläggningen är jättebra och det känns positivt.

Hotell Monica i Hagfors har varit fullbelagt hela sommaren, mycket på grund av tillfälliga arbetare i kommunen.

– Det går jättebra för oss, både sett till beläggning och lönsamhet. Det har höjts bra många procent i år jämfört med förra året. Vi har inte så mycket hotell här uppe, säger hotellägaren Maria Kvarnlöv.

Enligt Konjunkturinstitutets mätning för andra kvartalet 2016 går svensk tillväxt framåt och en stor vinnare är hotellbranschen. Hotellen är med nöjda med sin lönsamhet, planerar att anställa och har färre tomma rum än någonsin.

– Utbudet har inte ökat lika mycket som efterfrågan och beläggningsgraden på rum har inte varit så här hög sedan man började mäta i slutet av 70-talet, säger Björn Arnek, branschekonom på Visita, arbetsgivarorganisation inom besöksnäringen.

Ökad konsumtion

Både tillväxt och ökad turism har gjort att hotellbranschen har gått bättre under ett par år. Förra året gjordes över 60 miljoner övernattningar i Sverige och de utländska besökarnas konsumtion ökade med 18 procent, enligt Tillväxtverket.

– Hotellrumspriserna har stått still från 2012 till för ett halvår sedan och nu har de börjat öka lite, säger Björn Arnek.

I hela Karlstad har beläggningen ökat under juli månad jämfört med föregående år, enligt receptionschefen Andreas Schagerström på First Hotel River C.

– Det ser mycket bra ut. Och priserna har gått upp lite. Lönsamheten går helt klart framåt. Det har gått stadigt uppåt sedan vi öppnade i februari 2013. Vi har fått fler affärsresenärer och många turister kommer bland annat för Lars Lerin. Vi hoppas kunna anställa fler framöver, säger han.

”Unnar sig mer”

Även i Arvika märker man av uppgången för hotellnäringen.

– I sommar har det absolut gått bättre. Vi fyller hotellet och gästerna spenderar mer pengar. De unnar sig mer än innan, säger Irene Henriksson, hotellchef på Comfort Hotel Bristol.

– Intäkterna och lönsamheten har gått upp. Och det leder till mer arbetstillfällen för våra medarbetare, men vi har inte vågat fastanställa än. Det är en kortsiktig marknad, man fyller nästan hotellet samma dag så det är svårt att se långt framåt, fortsätter hon.

På Hotell Örnen i Torsby har de nio rummen fyllts på bra under sommaren. Under juli i år hade de 95 procents beläggning.

– Vi hade 90 procent förra året, och det trodde vi aldrig att vi skulle klå. Första veckan i augusti var vi fullbokade. Vi får tyvärr säga nej till gäster. Det har försvunnit många sängplatser i norra Värmland, och det märks, säger Ingemar Hansson som driver hotellet med sin fru Pia.

Vad har ni för typ av gäster?

– Mellan 20 och 25 procent är basbeläggning av folk som återkommer ganska ofta. Det är fasta gäster som jobbar som konsulter, hantverkare och läkare. Finnskogskulturen i Torsby drar även mycket besökare. Nu ser vi fram emot Svenska Rallyt. Beläggningen är jättebra och det känns positivt.

Hotell Monica i Hagfors har varit fullbelagt hela sommaren, mycket på grund av tillfälliga arbetare i kommunen.

– Det går jättebra för oss, både sett till beläggning och lönsamhet. Det har höjts bra många procent i år jämfört med förra året. Vi har inte så mycket hotell här uppe, säger hotellägaren Maria Kvarnlöv.