2016-07-29 17:40

2016-07-29 17:40

Corner nysatsar på varm mat i automat

KARLSTAD: Tillbaka efter konkursen

För drygt 12 år sedan startade Corner med idén om att erbjuda varm mat ur automater, men maskinen blev aldrig tillräckligt bra. Efter en konkurs 2009 är nu företaget tillbaka på banan med en ny matautomat.

– Marknaden finns kvar, ingen har tagit den ifrån oss. Antagligen för att det inte är så enkelt. Nu äntligen har vi en automat som fungerar så bra som vi vill, säger Mikael Hveem, en av delägarna i Corner Vending & Partners AB.

Tillsammans med fyra vänner har han dragit i gång en nysatsning på automater som erbjuder varm mat. Mikael Hveem var med redan för tio år sedan när Corner jobbade med att ta fram en egen maskin. Men den gången föll allt på strulande teknik.

– Vi fick inte till det. Det var svårt med uppvärmningen, att få rätt kräm i mikron och få till betalningslösningen. Vi tog fram en provserie på fem, sex maskiner men ingen fungerade tillräckligt bra, berättar Hveem.

Trodde på idén

Till sist tog utvecklingspengarna slut. Bolaget ställde upp i tv-programmet Draknästet 2008, där erfarna entreprenörer kan välja att gå in och finansiera nya idéer. Men året därpå var Corners konkurs ett faktum.

– Vi trodde fortfarande på idén, så vi var några som köpte tillbaka konkursboet, säger Mikael Hveem.

I stället för att fortsätta ta fram en egen maskin har Corner blivit återförsäljare av en italiensk modell. I dag står en testmaskin med namnet Entibi på Innovation Park i Karlstad och i höst storsatsar företaget på att marknadsföra och sälja in den.

– Det får plats upp till 88 portioner och man kan ladda den med i stort sett vilken mat som helst. Maskinen konfigureras så att varje maträtt värms exakt så länge som den behövs för att uppfylla Livsmedelsverkets krav och den tar de äldsta rätterna först för att minska svinn. Men de med utgånget bäst-före-datum blockeras, förklarar Mikael Hveem.

Ser sin målgrupp

Han ser en potential på marknader som i dag inte har något vidare utbud av varm mat, som exempelvis sjukhus, idrottsanläggningar och flygplatser.

– Det hade även passat bra inom catering eller på större industrier där man kan erbjuda varm mat till de som jobbar nattskift när restaurangen är stängd.

Än så länge har Corner bara sin testmaskin i bruk. Förhoppningen är att kunna sälja in eller hyra ut fler maskiner lokalt inom kort.

– Intresset finns, men det är inga spontanköp utan långa införsäljningstider, säger Mikael Hveem.

– Marknaden finns kvar, ingen har tagit den ifrån oss. Antagligen för att det inte är så enkelt. Nu äntligen har vi en automat som fungerar så bra som vi vill, säger Mikael Hveem, en av delägarna i Corner Vending & Partners AB.

Tillsammans med fyra vänner har han dragit i gång en nysatsning på automater som erbjuder varm mat. Mikael Hveem var med redan för tio år sedan när Corner jobbade med att ta fram en egen maskin. Men den gången föll allt på strulande teknik.

– Vi fick inte till det. Det var svårt med uppvärmningen, att få rätt kräm i mikron och få till betalningslösningen. Vi tog fram en provserie på fem, sex maskiner men ingen fungerade tillräckligt bra, berättar Hveem.

Trodde på idén

Till sist tog utvecklingspengarna slut. Bolaget ställde upp i tv-programmet Draknästet 2008, där erfarna entreprenörer kan välja att gå in och finansiera nya idéer. Men året därpå var Corners konkurs ett faktum.

– Vi trodde fortfarande på idén, så vi var några som köpte tillbaka konkursboet, säger Mikael Hveem.

I stället för att fortsätta ta fram en egen maskin har Corner blivit återförsäljare av en italiensk modell. I dag står en testmaskin med namnet Entibi på Innovation Park i Karlstad och i höst storsatsar företaget på att marknadsföra och sälja in den.

– Det får plats upp till 88 portioner och man kan ladda den med i stort sett vilken mat som helst. Maskinen konfigureras så att varje maträtt värms exakt så länge som den behövs för att uppfylla Livsmedelsverkets krav och den tar de äldsta rätterna först för att minska svinn. Men de med utgånget bäst-före-datum blockeras, förklarar Mikael Hveem.

Ser sin målgrupp

Han ser en potential på marknader som i dag inte har något vidare utbud av varm mat, som exempelvis sjukhus, idrottsanläggningar och flygplatser.

– Det hade även passat bra inom catering eller på större industrier där man kan erbjuda varm mat till de som jobbar nattskift när restaurangen är stängd.

Än så länge har Corner bara sin testmaskin i bruk. Förhoppningen är att kunna sälja in eller hyra ut fler maskiner lokalt inom kort.

– Intresset finns, men det är inga spontanköp utan långa införsäljningstider, säger Mikael Hveem.