2016-07-28 06:00

2016-07-28 06:00

Företagare utsatta för mejlbluffar

VÄRMLAND: Sju polisanmälningar i länet hittills

Flera värmländska företag har drabbats av bluffmejl där det ser ut som att vd:n ber den ekonomiansvariga att betala en faktura.
– Nöj dig inte med mejl, utan ta en personlig telefonkontakt, tipsar polisen Eva-Maria Hallgren.

I slutet av juni i år gick Christine Hveem, ansvarig för företagssektorn på Swedbank i Värmland, ut på Facebook och varnade för en bluff som drabbat flera av bankens kunder.

– Det har varit intensivt under en period. Ekonomiansvariga fick mejl från vad de trodde var deras vd, där denna uppmanade till att hjälpa till med en stor betalning till en leverantör som inte fått betalt, berättar hon.

Summorna kunde variera från 100 000 kronor upp till en halv miljon. Inga orimliga summor för de företag som fick bluffmejlen.

– Ibland var det utlandsbetalningar, ibland svenska. Det var väldigt olika nivå på mejlets språk. Ibland var det trovärdig svenska, ibland mindre trovärdig, säger Christine Hveem.

Hur hanterar ni detta?

– Kontonumren som anges i bluffmejlen läggs på bevakning. Vi råder alla drabbade att skicka vidare mejlen till sin bank så de får kännedom om kontonumren och att polisanmäla.

Kan man få tillbaka pengarna man betalat?

– Vi känner inte till något fall där pengarna har försvunnit. Antingen har företaget dubbelkollat och stoppat det själva, eller så har det stoppats av oss.

Anna Raninen, ekonomichef på Partnerdata, är en av alla värmländska företagare som fått bluffmejl under sommaren.

– Jag fick ett mejl där jag ombads av vd:n att göra en utlandsbetalning under dagen. Det var lite konstigt, jag reagerade på sättet texten var utformad och när jag skulle svara såg jag att svaret gick till en annan mejladress, berättar hon.

IT-avdelningen på Partnerdata försökte spåra avsändaren, men mejlet hade studsat mellan servrar och det var svårt att se var det kom ifrån. Företaget gjorde aldrig någon polisanmälan om bedrägeri, men det har sju andra företag i Värmland gjort.

– Det är ett problem över hela Sverige och det kommer fortfarande in anmälningar till oss. Det är jättebra om företagen håller koll och inte bara nöjer sig med mejl, utan även tar en personlig telefonkontakt, säger Eva-Maria Hallgren, chef på utredningssektionen bedrägeri vid polisen i Värmland.

I slutet av juni i år gick Christine Hveem, ansvarig för företagssektorn på Swedbank i Värmland, ut på Facebook och varnade för en bluff som drabbat flera av bankens kunder.

– Det har varit intensivt under en period. Ekonomiansvariga fick mejl från vad de trodde var deras vd, där denna uppmanade till att hjälpa till med en stor betalning till en leverantör som inte fått betalt, berättar hon.

Summorna kunde variera från 100 000 kronor upp till en halv miljon. Inga orimliga summor för de företag som fick bluffmejlen.

– Ibland var det utlandsbetalningar, ibland svenska. Det var väldigt olika nivå på mejlets språk. Ibland var det trovärdig svenska, ibland mindre trovärdig, säger Christine Hveem.

Hur hanterar ni detta?

– Kontonumren som anges i bluffmejlen läggs på bevakning. Vi råder alla drabbade att skicka vidare mejlen till sin bank så de får kännedom om kontonumren och att polisanmäla.

Kan man få tillbaka pengarna man betalat?

– Vi känner inte till något fall där pengarna har försvunnit. Antingen har företaget dubbelkollat och stoppat det själva, eller så har det stoppats av oss.

Anna Raninen, ekonomichef på Partnerdata, är en av alla värmländska företagare som fått bluffmejl under sommaren.

– Jag fick ett mejl där jag ombads av vd:n att göra en utlandsbetalning under dagen. Det var lite konstigt, jag reagerade på sättet texten var utformad och när jag skulle svara såg jag att svaret gick till en annan mejladress, berättar hon.

IT-avdelningen på Partnerdata försökte spåra avsändaren, men mejlet hade studsat mellan servrar och det var svårt att se var det kom ifrån. Företaget gjorde aldrig någon polisanmälan om bedrägeri, men det har sju andra företag i Värmland gjort.

– Det är ett problem över hela Sverige och det kommer fortfarande in anmälningar till oss. Det är jättebra om företagen håller koll och inte bara nöjer sig med mejl, utan även tar en personlig telefonkontakt, säger Eva-Maria Hallgren, chef på utredningssektionen bedrägeri vid polisen i Värmland.