2016-07-18 12:47

2016-07-18 12:47

Så undviker du trubbel efter bilköpet

KONSUMENT: "Reklamera helst skriftligen via mejl så du har kvar bevis"

Ibland blir inte bilköpet som du har tänkt dig. Malin Johansson, jurist på Konsumentverket, tipsar om hur du hanterar de vanligaste problemen.

Bilfrågorna dräller in till Konsumentverket och upplysningstjänsten Hallå konsument. Oftast handlar de om att en nyligen inköpt bil gått sönder och att konsumenten inte får hjälp av bilfirman med att laga den.

– Om du köpt bilen från ett företag gäller konsumentköplagen och då får du reklamera, det vill säga klaga på det som är fel. Reklamera helst skriftligen via mejl så du har kvar bevis, och kom ihåg att göra det inom två månader från det att du upptäckte felet, säger Malin Johansson, jurist med ansvar för motorfrågor på Konsumentverket.

Vad har man rätt till?

– Du har i första hand rätt till avhjälpande. Företaget du köpte bilen av har två försök på sig att fixa felet. Funkar inte det kan man gå vidare till prisavdrag eller att häva köpet om det är ett väsentligt fel. Försök kontakta bilfirman direkt när bilen går sönder och kom ihåg att bilfirman har rätt att försöka åtgärda felet. Du kan inte ta bilen till en annan verkstad och sedan kräva att bilfirman betalar utan att de fått möjlighet att fixa felet.

Vad är ett väsentligt fel?

– Något som påverkar bilens körbarhet eller livslängd. Det är en avvägning från fall till fall. Är bilen begagnad får man väga in bilens körsträcka, pris och egenskaper.

Vad gör man om försäljaren vägrar hjälpa till?

– Man kan vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som prövar tvisten. Besluten blir inte bindande utan är en rekommendation som företagen brukar följa.

Vad gör man under tiden som bilen står trasig?

– Om bilen inte fungerar har man rätt till en lånebil när bilen är inne för reparation. Om man inte får en lånebil kan man hyra en bil i jämförbar standard som den bilen du har. Du kan sedan vända dig till företaget för att få ersättning för den merkostnaden som hyrbilen medfört. Om du behövt bärga bilen kan du även få ersättning för bärgningskostnaden.

Vad har man för rättigheter om man köper bilen av en privatperson?

– Då gäller köplagen, som har sämre skyddsregler för dig som konsument. Du kan reklamera köpet, men du har en större undersökningsplikt när du köper bilen och du måste kunna visa att felet uppkom före köpet. Därför är det viktigt att skriva ett utförligt avtal. Det finns avtal på konsumentverket.se som man kan använda sig av.

Vilka är de bästa tipsen för att undvika problem i samband med bilköp?

– Provkör bilen och undersök den noga, kolla att viktiga funktioner fungerar. Titta efter bucklor och repor i lackeringen och andra skador och kolla serviceboken så att service har utförts enligt bilens serviceintervall. Skriv köpekontrakt och undersök bilen vid leveransen så att den överensstämmer med avtalet. Det går även att läsa mer om de här frågorna på hallakonsument.se.

Bilfrågorna dräller in till Konsumentverket och upplysningstjänsten Hallå konsument. Oftast handlar de om att en nyligen inköpt bil gått sönder och att konsumenten inte får hjälp av bilfirman med att laga den.

– Om du köpt bilen från ett företag gäller konsumentköplagen och då får du reklamera, det vill säga klaga på det som är fel. Reklamera helst skriftligen via mejl så du har kvar bevis, och kom ihåg att göra det inom två månader från det att du upptäckte felet, säger Malin Johansson, jurist med ansvar för motorfrågor på Konsumentverket.

Vad har man rätt till?

– Du har i första hand rätt till avhjälpande. Företaget du köpte bilen av har två försök på sig att fixa felet. Funkar inte det kan man gå vidare till prisavdrag eller att häva köpet om det är ett väsentligt fel. Försök kontakta bilfirman direkt när bilen går sönder och kom ihåg att bilfirman har rätt att försöka åtgärda felet. Du kan inte ta bilen till en annan verkstad och sedan kräva att bilfirman betalar utan att de fått möjlighet att fixa felet.

Vad är ett väsentligt fel?

– Något som påverkar bilens körbarhet eller livslängd. Det är en avvägning från fall till fall. Är bilen begagnad får man väga in bilens körsträcka, pris och egenskaper.

Vad gör man om försäljaren vägrar hjälpa till?

– Man kan vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som prövar tvisten. Besluten blir inte bindande utan är en rekommendation som företagen brukar följa.

Vad gör man under tiden som bilen står trasig?

– Om bilen inte fungerar har man rätt till en lånebil när bilen är inne för reparation. Om man inte får en lånebil kan man hyra en bil i jämförbar standard som den bilen du har. Du kan sedan vända dig till företaget för att få ersättning för den merkostnaden som hyrbilen medfört. Om du behövt bärga bilen kan du även få ersättning för bärgningskostnaden.

Vad har man för rättigheter om man köper bilen av en privatperson?

– Då gäller köplagen, som har sämre skyddsregler för dig som konsument. Du kan reklamera köpet, men du har en större undersökningsplikt när du köper bilen och du måste kunna visa att felet uppkom före köpet. Därför är det viktigt att skriva ett utförligt avtal. Det finns avtal på konsumentverket.se som man kan använda sig av.

Vilka är de bästa tipsen för att undvika problem i samband med bilköp?

– Provkör bilen och undersök den noga, kolla att viktiga funktioner fungerar. Titta efter bucklor och repor i lackeringen och andra skador och kolla serviceboken så att service har utförts enligt bilens serviceintervall. Skriv köpekontrakt och undersök bilen vid leveransen så att den överensstämmer med avtalet. Det går även att läsa mer om de här frågorna på hallakonsument.se.