2016-07-14 11:39

2016-07-14 11:39

Slipp strul med hantverkaren

HANTVERKSTJÄNSTER: "Många saker hade kunnat undvikas om man bara vågat fråga"

Dyra fakturor, förseningar och ett dåligt resultat är det som flest klagar på när de anlitat hantverkare. Josephine Slotte på Konsumentverket tipsar om hur du kan hantera de vanligaste problemen.

Hantverkstjänster ligger i den absoluta toppen när man tittar på de vanligaste konsumentproblemen. Det visar siffror från Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och landets kommunala konsumentvägledningar. Klagomålen handlar många gånger om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.

Om arbetet blir dyrare än du tänkt är det viktigt att kolla offerten för att se vad som omfattas och om något tillkommer. Det är inte ovanligt att beställaren och hantverkaren har olika uppfattning om vad som ska ingå.

– Om man exempelvis köper nytt tak tycker man kanske att stuprännor ska ingå, medan hantverkaren kan lägga det som ett extraarbete som kostar extra. Man får bestrida den del av fakturan man inte är överens om, säger Josephine Slotte, jurist på boende på Konsumentverket.

Om du kommer på att något extra ska göras får du också räkna med att arbetet tar mer tid. Men om tidsplanen spricker utan tilläggsarbete så gäller det att påpeka för hantverkaren att man ligger efter. Får du kostnader i samband med en försening, exempelvis för att köket inte går att använda en månad efter det att arbetet skulle vara slutfört, så kan du ha rätt till ekonomisk kompensation för faktiska kostnader. Du kan inte få ersättning för att det varit jobbigt. Du kan även avtala om förseningsvite för att gardera dig om att få ersättning om arbetet blir försenat.

– Hantverkaren kan vägra avtala om förseningsvite, men då kan du välja att inte anlita firman i fråga. Många glömmer även skriva hur lång tid arbetet ska ta. Ett tips är att använda sig av hantverkarformuläret som Konsumentverket tagit fram i samarbete med branschaktörer, säger Josephine Slotte.

Om du inte är nöjd med arbetet kan du enligt konsumenttjänstlagen kräva att hantverkaren rättar till felet. Om en del av arbetet är felaktigt utfört har du rätt att hålla inne betalningen för just den delen. Du har även rätt att avsluta en tjänst, även under pågående arbete.

– Då får du betala för den del av arbetet som redan utförts. Och om hantverkaren kan visa att hen drabbats av kostnader eller ekonomisk förlust på grund av avbeställningen så kan man drabbas av de kostnaderna också, säger Josephine Slotte.

Hur minskar man risken för att det ska gå fel?

– Lämna en tydlig beställning och ett bra underlag, gärna med bilder. Om du exempelvis vill ha en speciell typ av kakel, var noga med att ange det. Annars har hantverkaren rätt att använda sig av material av normal standard. Det kan kännas obekvämt för många att vara delaktiga i processen, man vill inte vara besvärlig. Men många saker hade kunnat undvikas om man bara vågat fråga.

Vad gör man om man blir osams?

– Det är viktigt att ha skriftliga avtal och kommunicera under arbetets gång. E-post och sms kan gå bra som dokumentation och bevis på att man klagat om man är missnöjd. Då blir det enklare att lösa en tvist. Man kan anmäla till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), men hantverkaren behöver inte följa ARN:s rekommendationer. Hos tingsrätten blir domen bindande, men det kostar pengar och tid.

Hantverkstjänster ligger i den absoluta toppen när man tittar på de vanligaste konsumentproblemen. Det visar siffror från Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och landets kommunala konsumentvägledningar. Klagomålen handlar många gånger om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.

Om arbetet blir dyrare än du tänkt är det viktigt att kolla offerten för att se vad som omfattas och om något tillkommer. Det är inte ovanligt att beställaren och hantverkaren har olika uppfattning om vad som ska ingå.

– Om man exempelvis köper nytt tak tycker man kanske att stuprännor ska ingå, medan hantverkaren kan lägga det som ett extraarbete som kostar extra. Man får bestrida den del av fakturan man inte är överens om, säger Josephine Slotte, jurist på boende på Konsumentverket.

Om du kommer på att något extra ska göras får du också räkna med att arbetet tar mer tid. Men om tidsplanen spricker utan tilläggsarbete så gäller det att påpeka för hantverkaren att man ligger efter. Får du kostnader i samband med en försening, exempelvis för att köket inte går att använda en månad efter det att arbetet skulle vara slutfört, så kan du ha rätt till ekonomisk kompensation för faktiska kostnader. Du kan inte få ersättning för att det varit jobbigt. Du kan även avtala om förseningsvite för att gardera dig om att få ersättning om arbetet blir försenat.

– Hantverkaren kan vägra avtala om förseningsvite, men då kan du välja att inte anlita firman i fråga. Många glömmer även skriva hur lång tid arbetet ska ta. Ett tips är att använda sig av hantverkarformuläret som Konsumentverket tagit fram i samarbete med branschaktörer, säger Josephine Slotte.

Om du inte är nöjd med arbetet kan du enligt konsumenttjänstlagen kräva att hantverkaren rättar till felet. Om en del av arbetet är felaktigt utfört har du rätt att hålla inne betalningen för just den delen. Du har även rätt att avsluta en tjänst, även under pågående arbete.

– Då får du betala för den del av arbetet som redan utförts. Och om hantverkaren kan visa att hen drabbats av kostnader eller ekonomisk förlust på grund av avbeställningen så kan man drabbas av de kostnaderna också, säger Josephine Slotte.

Hur minskar man risken för att det ska gå fel?

– Lämna en tydlig beställning och ett bra underlag, gärna med bilder. Om du exempelvis vill ha en speciell typ av kakel, var noga med att ange det. Annars har hantverkaren rätt att använda sig av material av normal standard. Det kan kännas obekvämt för många att vara delaktiga i processen, man vill inte vara besvärlig. Men många saker hade kunnat undvikas om man bara vågat fråga.

Vad gör man om man blir osams?

– Det är viktigt att ha skriftliga avtal och kommunicera under arbetets gång. E-post och sms kan gå bra som dokumentation och bevis på att man klagat om man är missnöjd. Då blir det enklare att lösa en tvist. Man kan anmäla till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), men hantverkaren behöver inte följa ARN:s rekommendationer. Hos tingsrätten blir domen bindande, men det kostar pengar och tid.