2016-07-01 15:44

2016-07-01 15:50

Svarat med JO-anmälan

KARLSTAD: "De har kallat oss för skurkar"

Svenska Telebolaget har JO-anmält Konsumentverket.
– Processrådet har kallat oss för skurkar, säger företagets företrädare till NWT.

En av företrädarna för Svenska Telebolaget, som även varit med och startat Svenska Elbolaget, vill egentligen inte kommentera den pågående rättsprocessen. Men gör det ändå.

– Vi ställer oss oeniga till allt som Konsumentombudsmannen tar upp i sina stämningsansökningar. Ingen av den verksamhet som kan resultera i ett vite pågår i dag. Så vi riskerar inget vite. Vi bedriver ingen telefonförsäljning längre, säger han.

Enligt Svenska Telebolaget har de inte tagit in några nya kunder sedan i början av januari.

– Jag såg att det började ramla in anmälningar till Konsumentverket om oss. Då avbröt vi försäljningen. Nu har vi bara gamla kunder kvar.

Kommer ni att lägga ner verksamheten?

– Vi får se vad som händer när allt är klart. Jag har inte varit involverad i några tvivelaktiga affärer tidigare.

Är du involverad i tvivelaktiga affärer nu?

– Nej, inte nu heller.

Företrädaren för Svenska Telebolaget är väldigt kritisk till hur Konsumentombudsmannens (KO) processråd uttalat sig kring ärendena.

– Vi har JO-anmält Konsumentverket och framför allt Carolina Andersson som sagt i en artikel i VF att vi är skurkar. Det är oansvarigt och väldigt oseriöst att gå ut och säga det innan dom har fallit.

Hos Justitieombudsmannen (JO) bekräftar man att en anmälan mot Konsumentverket inkommit under torsdagskvällen.

I anmälan står det; ”Hur en myndighet kan uttala sig och utmåla mig som kriminell och använder sig om en rad grova uttalanden genom minst 10 tidningsartiklar. Senast i Vf.se där målar hon ut mig som ”skurk. Förtal om mig direkt och indirekt via mediala kanaler.”

En av företrädarna för Svenska Telebolaget, som även varit med och startat Svenska Elbolaget, vill egentligen inte kommentera den pågående rättsprocessen. Men gör det ändå.

– Vi ställer oss oeniga till allt som Konsumentombudsmannen tar upp i sina stämningsansökningar. Ingen av den verksamhet som kan resultera i ett vite pågår i dag. Så vi riskerar inget vite. Vi bedriver ingen telefonförsäljning längre, säger han.

Enligt Svenska Telebolaget har de inte tagit in några nya kunder sedan i början av januari.

– Jag såg att det började ramla in anmälningar till Konsumentverket om oss. Då avbröt vi försäljningen. Nu har vi bara gamla kunder kvar.

Kommer ni att lägga ner verksamheten?

– Vi får se vad som händer när allt är klart. Jag har inte varit involverad i några tvivelaktiga affärer tidigare.

Är du involverad i tvivelaktiga affärer nu?

– Nej, inte nu heller.

Företrädaren för Svenska Telebolaget är väldigt kritisk till hur Konsumentombudsmannens (KO) processråd uttalat sig kring ärendena.

– Vi har JO-anmält Konsumentverket och framför allt Carolina Andersson som sagt i en artikel i VF att vi är skurkar. Det är oansvarigt och väldigt oseriöst att gå ut och säga det innan dom har fallit.

Hos Justitieombudsmannen (JO) bekräftar man att en anmälan mot Konsumentverket inkommit under torsdagskvällen.

I anmälan står det; ”Hur en myndighet kan uttala sig och utmåla mig som kriminell och använder sig om en rad grova uttalanden genom minst 10 tidningsartiklar. Senast i Vf.se där målar hon ut mig som ”skurk. Förtal om mig direkt och indirekt via mediala kanaler.”