2016-06-28 14:13

2016-06-28 14:15

Högtryck för papperskassar

TÖCKSFORS: Ökat miljötänk ger ständig tillväxt

Att byta från plastkassar till papperskassar blir allt trendigare. Det märker inte minst papperspåstillverkarna Norbag i Töcksfors.

– Vi har haft en stabil ökning med fem till tio procent per år de sista tio åren, säger Ebbe Maurtvedt, vd på Norbag.

Enligt honom beror högtrycket för papperkassarna på att konsumenterna blir allt mer miljömedvetna. Något som stämmer mer flera undersökningar. Där anges klimatskäl som främsta anledningen till att välja papperskasse framför plastkasse, men även en lyxigare och mer attraktiv känsla.

– Den generella uppfattningen är att papperskassen är mer miljövänlig än plastpåsen. Nu är det ju miljötider med stort fokus på miljö, återvinning och resursbruk.

Ett EU-direktiv från förra året kräver en minskning av mängden plastkassar, med minskad nerskräpning som främsta skäl.

– Vi har alltid haft gott samvete över vår affärsmodell. En plastkasse i naturen varar i 400 år medan en papperspåse är borta efter en månad eller två, säger Ebbe Maurtvedt.

På marknaden har företag som Apple, Nike och Adidas beslutat att helt byta ut sina plastkassar till papperskassar i butikerna.

– Det kommer alltid finnas både plast och papper. Det pendlar fram och tillbaka hur företag vill profilera sig. Nu pekar det mot att kedjor vill greppa miljöaspekten och profilera sig utifrån det. Så det svingar mot papper. Vi ser positivt på framtiden, säger Ebbe Maurtvedt.

– Vi har haft en stabil ökning med fem till tio procent per år de sista tio åren, säger Ebbe Maurtvedt, vd på Norbag.

Enligt honom beror högtrycket för papperkassarna på att konsumenterna blir allt mer miljömedvetna. Något som stämmer mer flera undersökningar. Där anges klimatskäl som främsta anledningen till att välja papperskasse framför plastkasse, men även en lyxigare och mer attraktiv känsla.

– Den generella uppfattningen är att papperskassen är mer miljövänlig än plastpåsen. Nu är det ju miljötider med stort fokus på miljö, återvinning och resursbruk.

Ett EU-direktiv från förra året kräver en minskning av mängden plastkassar, med minskad nerskräpning som främsta skäl.

– Vi har alltid haft gott samvete över vår affärsmodell. En plastkasse i naturen varar i 400 år medan en papperspåse är borta efter en månad eller två, säger Ebbe Maurtvedt.

På marknaden har företag som Apple, Nike och Adidas beslutat att helt byta ut sina plastkassar till papperskassar i butikerna.

– Det kommer alltid finnas både plast och papper. Det pendlar fram och tillbaka hur företag vill profilera sig. Nu pekar det mot att kedjor vill greppa miljöaspekten och profilera sig utifrån det. Så det svingar mot papper. Vi ser positivt på framtiden, säger Ebbe Maurtvedt.