2016-06-27 16:48

2016-06-27 16:48

Framgångsfaktor att ha kul

KARLSTAD: Listad som en av de mest lovande unga entreprenörerna i landet

Sedan fyra år tillbaka driver 23-åriga Sandra Wik salongen Cut and Drive i Karlstad. I vintras röstades hon fram till Värmlands mest företagsamma människa av Svenskt Näringsliv. Nu har hon utsetts till en av de 103 mest talangfulla och lovande unga entreprenörerna i landet av Företagarna.

Under gymnasietiden drev Sandra Wik UF-företag för att testa sin affärsidé; att åka ut och klippa kunderna i stället för att de skulle ta sig till en salong. Som 19-åring startade hon Cut and Drive som en enskild firma. Året därpå fick hon Anders Walls stipendium på 100 000 kronor.

– Då kunde jag starta aktiebolag, skaffa en lokal i Karlstads inre hamn och anställa en person, berättar Sandra Wik, vd och grundare av Cut and Drive.

Hyllad företagare

I vintras blev hon framröstad som Värmlands mest företagsamma människa av Svenskt Näringsliv. Och nu har hon precis utsetts till en av 103 unga entreprenörer i Sverige som spås en lysande framtid av organisationen Företagarna.

– Det känns jättebra och jätteroligt. Jag tror de ser min drivkraft, att jag ser framåt och utvecklar. Och jag tror folk tycker att det är kul att man kan klara sig bra även som yngre, och att folk vill lyfta fram det.

Vad är framgångsfaktorn?

– Att jag har roligt. Och jag tar motgångar som lärdomar. Jag brinner för det jag gör så mycket att det inte blir slitsamt. Det handlar om att våga och att göra det som känns meningsfullt och kul.

I dag har Cut and Drive fyra anställda. En av dem anställdes förra året, och den senaste nu i år.

Långväga kunder

– Salongen är ständigt fullbokad. Hälften av kunderna är från Karlstadtrakten, resten kommer utifrån. Vi har kunder som åker ända från Skåne, säger Sandra Wik.

När frisörerna rycker ut för att klippa folk utanför salongen är det ofta till äldreboenden eller barnfamiljer.

– Det är de som har svårast att komma ifrån. Och barn kan tycka att det är skönt att klippa sig hemma framför tv:n. Då brukar de sitta still, förklarar Sandra Wik.

Hur ser Cut and Drives framtid ut?

– Planen är att öppna fler salonger, gärna en i Stockholm till att börja med. Där finns det ett stort behov. Jag vill gärna anställa fler, men då måste vi utöka lokalytan. Visionerna finns, det ska bara passa med timingen. Det går inte att bara satsa, ta på sig för stora kostnader och falla.

Hon märker av ett uppsving för servicebranschen och att folk prioriterar att ta hand om sig själva allt mer.

– Servicen är efterfrågad, folk betalar för att bli ompysslade och ser det som viktigt. Jag märker en stor skillnad nu. Folk är mer stressade och jobbar mer. Då är det skönt att få klippningen gjord hemma.

Under gymnasietiden drev Sandra Wik UF-företag för att testa sin affärsidé; att åka ut och klippa kunderna i stället för att de skulle ta sig till en salong. Som 19-åring startade hon Cut and Drive som en enskild firma. Året därpå fick hon Anders Walls stipendium på 100 000 kronor.

– Då kunde jag starta aktiebolag, skaffa en lokal i Karlstads inre hamn och anställa en person, berättar Sandra Wik, vd och grundare av Cut and Drive.

Hyllad företagare

I vintras blev hon framröstad som Värmlands mest företagsamma människa av Svenskt Näringsliv. Och nu har hon precis utsetts till en av 103 unga entreprenörer i Sverige som spås en lysande framtid av organisationen Företagarna.

– Det känns jättebra och jätteroligt. Jag tror de ser min drivkraft, att jag ser framåt och utvecklar. Och jag tror folk tycker att det är kul att man kan klara sig bra även som yngre, och att folk vill lyfta fram det.

Vad är framgångsfaktorn?

– Att jag har roligt. Och jag tar motgångar som lärdomar. Jag brinner för det jag gör så mycket att det inte blir slitsamt. Det handlar om att våga och att göra det som känns meningsfullt och kul.

I dag har Cut and Drive fyra anställda. En av dem anställdes förra året, och den senaste nu i år.

Långväga kunder

– Salongen är ständigt fullbokad. Hälften av kunderna är från Karlstadtrakten, resten kommer utifrån. Vi har kunder som åker ända från Skåne, säger Sandra Wik.

När frisörerna rycker ut för att klippa folk utanför salongen är det ofta till äldreboenden eller barnfamiljer.

– Det är de som har svårast att komma ifrån. Och barn kan tycka att det är skönt att klippa sig hemma framför tv:n. Då brukar de sitta still, förklarar Sandra Wik.

Hur ser Cut and Drives framtid ut?

– Planen är att öppna fler salonger, gärna en i Stockholm till att börja med. Där finns det ett stort behov. Jag vill gärna anställa fler, men då måste vi utöka lokalytan. Visionerna finns, det ska bara passa med timingen. Det går inte att bara satsa, ta på sig för stora kostnader och falla.

Hon märker av ett uppsving för servicebranschen och att folk prioriterar att ta hand om sig själva allt mer.

– Servicen är efterfrågad, folk betalar för att bli ompysslade och ser det som viktigt. Jag märker en stor skillnad nu. Folk är mer stressade och jobbar mer. Då är det skönt att få klippningen gjord hemma.