2016-06-22 06:00

2016-06-22 09:41

Värmlands hetaste modelejon

KARLSTAD/STOCKHOLM. Grand Frank har 350 000 följare på Instagram

På bara två år har Karlstadsbördige Erik Bergström, 27, gått från att sälja slipsar från sin lilla etta i Stockholm till att driva ett av Sveriges snabbast växande klädföretag på nätet. Med fokus på unika produkter för den välklädde mannen har Grand Frank, som företaget heter, lyckats bli ett av landets största herrmodemärken på Instagram.

– Vi marknadsför oss endast digitalt och framförallt på sociala plattformar, bland annat har vi 350 000 följare på Instagram. Att kunna kommunicera och utbyta idéer och tankar med våra följare har varit en stor del i framgången då jag själv inte har någon egentlig bakgrund inom mode. Omsättningen 2015 på 17 miljoner kronor ska dubblas i år och målet är att omsätta en miljard kronor 2020, säger grundaren och vd:n Erik Bergström.

Han har efter gymnasiet drivit flera framgångsrika företag, bland annat en digitalbyrå samt en tidigare e-handel. Han har även studerat digital strategi och e-handel på Hyper Island i Stockholm.
 För lite drygt två år sen grundade Erik Grand Frank när han arbetade som konsult och bodde på Nya Zeeland.

Bryta grå dresskoden

– På kontoret hade de strikt dresskod och jag insåg att alla män såg likadana ut med sina grå kostymer, vita skjortor och mörkblå slipsar.Erik tyckte att det borde finnas utrymme även för män att experimentera med färg, mönster och material.- Det hela började med att jag vill hitta alternativ till min egen outfit. Jag letade tyger som jag lät få uppsydda till slipsar och näsdukar för att bära till kontoret. Mina kollegor blev intresserade av accessoarerna så jag började sälja vidare till dem också, på den vägen är det. Företaget säljer idag dressade herrkläder och accessoarer, främst online, till kunder i över 200 länder.


 Växer snabbt

Förutom Erik Bergström har Olof Engh, även han värmlänning, och Sebastian Tomic tillkommit som delägare i Grand Frank, och under 2016 har företaget växt från fyra till tio anställda. En av dessa, ekonomichefen Harald Carlsson, är barndomsvän med både Erik och Olof från Karlstad.

– Vad som skiljer oss från många andra klädföretag är att vi alltid försöker ta fram våra produkter tillsammans med kunderna, och låter dem påverka utseende och funktion, säger Erik Bergström som är creative director och själv står för all design i företagets studio i Stockholm.

Vad är nyckeln till er framgång?

– Vi har aldrig försökt vara ett märke som passar alla, och jag är övertygad om att vi snabbt skulle tappa vår edge om vi försökte oss på det. Istället strävar vi efter att skapa produkter för 10% av vår målgrupp, men dessa 10% ska vara så lojala och intresserade att de är villiga att investera både känslomässigt och ekonomiskt i våra produkter.Kläderna tillverkas över hela världen, från Italien till Japan och Kina.
Är produktionen ekologisk, kopplad till fairtrade och miljöhänsyn?

– Med så spridd produktion så är det svårt att kontrollera alla steg i processen, men vi besöker alla leverantörer varje kvartal för att se att de lever upp till våra krav på arbetsförhållanden. Vi strävar även efter att ha en så miljövänlig transport som möjligt.


Skjortor i Karlstad

Grand Frank har inga egna fysiska butiker, men ett mindre antal återförsäljare i Sverige, Skottland och Holland.

– Antalet fysiska återförsäljare har ökat den senaste tiden, vi finns bland annat hos Studio1 i Karlstad som är riktigt är sköna grabbar!Är konkurrensen tuff och hur tacklar ni den?

- Vi är ödmjuka och vet att konkurrensen i modebranschen är extremt tuff. Jag tror och hoppas att vi hittat ett gap i marknaden där vi till stor del låter kundernas åsikter forma oss och våra produkter. Det finns givetvis många företag världen över som riktar sig mot samma målgrupp, men vi ser det enbart som positivt då det håller oss på tårna och ställer krav på vårt interna arbete. 
 Modemedvetna mänErik Bergström har målgruppen klart för sig.

– Den är kreativa, uppklädda män i åldrarna 20-35 över hela världen.

Vad har ni för framtidsmål?

– Vi ska bli förstahandsvalet för män som vill hitta ett personligt uttryck i sina dressade kläder, från Stavanger till Santiago.Grand Frank framgångar har inte gått intresserade investerare obemärkt förbi.- VI har fått en del förslag men i dagsläget känner vi att vi klarar av att bygga bolaget genom organisk tillväxt, säger Erik Bergström.

– Vi marknadsför oss endast digitalt och framförallt på sociala plattformar, bland annat har vi 350 000 följare på Instagram. Att kunna kommunicera och utbyta idéer och tankar med våra följare har varit en stor del i framgången då jag själv inte har någon egentlig bakgrund inom mode. Omsättningen 2015 på 17 miljoner kronor ska dubblas i år och målet är att omsätta en miljard kronor 2020, säger grundaren och vd:n Erik Bergström.

Han har efter gymnasiet drivit flera framgångsrika företag, bland annat en digitalbyrå samt en tidigare e-handel. Han har även studerat digital strategi och e-handel på Hyper Island i Stockholm.
 För lite drygt två år sen grundade Erik Grand Frank när han arbetade som konsult och bodde på Nya Zeeland.

Bryta grå dresskoden

– På kontoret hade de strikt dresskod och jag insåg att alla män såg likadana ut med sina grå kostymer, vita skjortor och mörkblå slipsar.Erik tyckte att det borde finnas utrymme även för män att experimentera med färg, mönster och material.- Det hela började med att jag vill hitta alternativ till min egen outfit. Jag letade tyger som jag lät få uppsydda till slipsar och näsdukar för att bära till kontoret. Mina kollegor blev intresserade av accessoarerna så jag började sälja vidare till dem också, på den vägen är det. Företaget säljer idag dressade herrkläder och accessoarer, främst online, till kunder i över 200 länder.


 Växer snabbt

Förutom Erik Bergström har Olof Engh, även han värmlänning, och Sebastian Tomic tillkommit som delägare i Grand Frank, och under 2016 har företaget växt från fyra till tio anställda. En av dessa, ekonomichefen Harald Carlsson, är barndomsvän med både Erik och Olof från Karlstad.

– Vad som skiljer oss från många andra klädföretag är att vi alltid försöker ta fram våra produkter tillsammans med kunderna, och låter dem påverka utseende och funktion, säger Erik Bergström som är creative director och själv står för all design i företagets studio i Stockholm.

Vad är nyckeln till er framgång?

– Vi har aldrig försökt vara ett märke som passar alla, och jag är övertygad om att vi snabbt skulle tappa vår edge om vi försökte oss på det. Istället strävar vi efter att skapa produkter för 10% av vår målgrupp, men dessa 10% ska vara så lojala och intresserade att de är villiga att investera både känslomässigt och ekonomiskt i våra produkter.Kläderna tillverkas över hela världen, från Italien till Japan och Kina.
Är produktionen ekologisk, kopplad till fairtrade och miljöhänsyn?

– Med så spridd produktion så är det svårt att kontrollera alla steg i processen, men vi besöker alla leverantörer varje kvartal för att se att de lever upp till våra krav på arbetsförhållanden. Vi strävar även efter att ha en så miljövänlig transport som möjligt.


Skjortor i Karlstad

Grand Frank har inga egna fysiska butiker, men ett mindre antal återförsäljare i Sverige, Skottland och Holland.

– Antalet fysiska återförsäljare har ökat den senaste tiden, vi finns bland annat hos Studio1 i Karlstad som är riktigt är sköna grabbar!Är konkurrensen tuff och hur tacklar ni den?

- Vi är ödmjuka och vet att konkurrensen i modebranschen är extremt tuff. Jag tror och hoppas att vi hittat ett gap i marknaden där vi till stor del låter kundernas åsikter forma oss och våra produkter. Det finns givetvis många företag världen över som riktar sig mot samma målgrupp, men vi ser det enbart som positivt då det håller oss på tårna och ställer krav på vårt interna arbete. 
 Modemedvetna mänErik Bergström har målgruppen klart för sig.

– Den är kreativa, uppklädda män i åldrarna 20-35 över hela världen.

Vad har ni för framtidsmål?

– Vi ska bli förstahandsvalet för män som vill hitta ett personligt uttryck i sina dressade kläder, från Stavanger till Santiago.Grand Frank framgångar har inte gått intresserade investerare obemärkt förbi.- VI har fått en del förslag men i dagsläget känner vi att vi klarar av att bygga bolaget genom organisk tillväxt, säger Erik Bergström.