2016-06-22 06:00

2016-06-22 06:00

Utan Bofors hade Volvo fått problem

KARLSKOGA. Brukspojkarnas klara besked:

Utan Bofors-stålet hade Volvo inte kommit i gång i tid med sin tillverkning av personbilar. Det hävdar intresseföreningen Brukspojkarna i Karlskoga, bestående av 400 tidigare Bofors-anställda.

- Bofors bidrog också till att lastbilstillverkaren Scania fick rätt stål till lastbilstillverkningen. Det här är viktigt. Karlskoga och Bofors handlar självfallet om försvarsindustri, men ståltillverkningen var en oerhört viktig del för koncernen.

NWT har träffat fyra av medlemmarna i Brukspojkarna, Erling Johansson, Göran Sundmar, Hans Ekstav samt Sven Gadde. Faktum är att Gadde har ett förflutet både som Boforsare, men han var också i många år kommunens starke man. Två guldklockor från Bofors och en guldklocka från kommunen hann han inkassera.

- Bofors svarade för det mesta i Karlskoga . Man kan säga att de styrde det mesta från vaggan till graven. Faktum är att bolaget delade ut 5 000 kronor i bidrag till de som ville bygga en egen villa. Efter fem år skrev bolaget av lånet. Bolaget startade upp kommunens första barndaghem och de ordnade med budgetplan för de anställda, säger Sven Gadde.

Fixade allt

Det betydde att anställda kunde betala hyran i bolagskåkarna, de kunde låna pengar och de kunde sätta in pengar i en sparkassa. Bolaget fixade allt.

- Man kunde till och med få sin tidningsprenumeration betald den vägen.

När Bofors var som starkast och hade störst framgång jobbade 10 000 personer i Karlskoga i de olika anläggningarna.

- Det var högt till tak och det fanns egentligen inga klyftor mellan bruksledning och de anställda. Vi var alla en enda stor familj, säger Hans Ekstav.

Fritiden

Fritidsmöjligheterna var omfattande. Bofors satsade stort på sina anställda. Det fanns stugor på västkusten och vid Vänern.

- Totalt kunde vi anställda välja mellan 100-talet stugor, säger Erling Johansson.

Det var tryggt att arbeta i Bofors-koncernen, men det skulle komma tider som gjorde riktigt ont för de anställda.

- Jag minns när koncernen sålde den stora karusellsvarven till Finshyttan. Det var början till de negativa förändringarna. Dålig orderingång låg bakom beslutet, säger Hans Ekstav.

Floppen

Satsningen på civil produktion blev inte riktigt så som Bofors hade tänkt sig.

- Man lyckades ändå avknoppa 40-50 olika verksamheter. Många som än i dag är verksamma i kommunen och har framgång, säger Göran Sundmar

Bofors-stålet kallade ute i världen för det svenska kvalitetstålet. Kanonerna och andra försvarsprodukter kallades kort och kort för Bofors. Koncernen var ett världsnamn.

Försvarsställning

Smuggelaffärerna och de påstådda mutaffärerna var jobbiga för de anställda.

- Vi hamnade hela tiden i försvarsställning, säger Sven Gadde.

Hans Ekstav tillägger att de anställda mentalt sett mådde dåligt.

- Man får inte glömma att visselblåsaren självfallet hade rätt när han hänvisade till lagen, men han gjorde också en del saker som kanske inte var så bra.

Brukspojkarna tror på en bra framtid för BAE Systems och Saab Dynamics.

- Det finns en enorm ingenjörskunskap i företagen i Karlskoga. Det borgar för fortsatt tillväxt.

 

- Bofors bidrog också till att lastbilstillverkaren Scania fick rätt stål till lastbilstillverkningen. Det här är viktigt. Karlskoga och Bofors handlar självfallet om försvarsindustri, men ståltillverkningen var en oerhört viktig del för koncernen.

NWT har träffat fyra av medlemmarna i Brukspojkarna, Erling Johansson, Göran Sundmar, Hans Ekstav samt Sven Gadde. Faktum är att Gadde har ett förflutet både som Boforsare, men han var också i många år kommunens starke man. Två guldklockor från Bofors och en guldklocka från kommunen hann han inkassera.

- Bofors svarade för det mesta i Karlskoga . Man kan säga att de styrde det mesta från vaggan till graven. Faktum är att bolaget delade ut 5 000 kronor i bidrag till de som ville bygga en egen villa. Efter fem år skrev bolaget av lånet. Bolaget startade upp kommunens första barndaghem och de ordnade med budgetplan för de anställda, säger Sven Gadde.

Fixade allt

Det betydde att anställda kunde betala hyran i bolagskåkarna, de kunde låna pengar och de kunde sätta in pengar i en sparkassa. Bolaget fixade allt.

- Man kunde till och med få sin tidningsprenumeration betald den vägen.

När Bofors var som starkast och hade störst framgång jobbade 10 000 personer i Karlskoga i de olika anläggningarna.

- Det var högt till tak och det fanns egentligen inga klyftor mellan bruksledning och de anställda. Vi var alla en enda stor familj, säger Hans Ekstav.

Fritiden

Fritidsmöjligheterna var omfattande. Bofors satsade stort på sina anställda. Det fanns stugor på västkusten och vid Vänern.

- Totalt kunde vi anställda välja mellan 100-talet stugor, säger Erling Johansson.

Det var tryggt att arbeta i Bofors-koncernen, men det skulle komma tider som gjorde riktigt ont för de anställda.

- Jag minns när koncernen sålde den stora karusellsvarven till Finshyttan. Det var början till de negativa förändringarna. Dålig orderingång låg bakom beslutet, säger Hans Ekstav.

Floppen

Satsningen på civil produktion blev inte riktigt så som Bofors hade tänkt sig.

- Man lyckades ändå avknoppa 40-50 olika verksamheter. Många som än i dag är verksamma i kommunen och har framgång, säger Göran Sundmar

Bofors-stålet kallade ute i världen för det svenska kvalitetstålet. Kanonerna och andra försvarsprodukter kallades kort och kort för Bofors. Koncernen var ett världsnamn.

Försvarsställning

Smuggelaffärerna och de påstådda mutaffärerna var jobbiga för de anställda.

- Vi hamnade hela tiden i försvarsställning, säger Sven Gadde.

Hans Ekstav tillägger att de anställda mentalt sett mådde dåligt.

- Man får inte glömma att visselblåsaren självfallet hade rätt när han hänvisade till lagen, men han gjorde också en del saker som kanske inte var så bra.

Brukspojkarna tror på en bra framtid för BAE Systems och Saab Dynamics.

- Det finns en enorm ingenjörskunskap i företagen i Karlskoga. Det borgar för fortsatt tillväxt.