2016-06-22 06:00

2016-06-22 06:00

Sveriges största vinterturismprojekt

RÖRBÄCKSNÄS. Miljardsatsning på totalsågad storflygplats sjösätts i höst

– Bygg en storflygplats i Rörbäcksnäs!

Det föreslog krögaren och sportflygaren Jonas Person i Sälen 2004.

Men förslaget sågades vid fotknölarna.

Men i höst – 12 år senare – ser det ut som man kan sätta spaden i backen för det största vinterturismprojektet i Sverige på år och dag för en kostnad på hissnande 1,1 miljarder!

– Nu känns det fantastiskt härligt att vi äntligen har kommit så här långt, säger Jonas. Jag visste ju från början att det här skulle bli ett bra projekt. Det har jag aldrig någonsin tvivlat på. Nästan alla stora skidorter som satsar på internationell turism har i regel egna flygplatser så varför skulle inte Sälen-Idre-Trysil kunna ha det? Nu är vi nästan framme och det känns jättebra. Även om det varit motigheter under årens lopp har aldrig ens haft tanken på att ge upp.

Nu kommer Jonas Persson att få skörda resultatet av sitt totalsågade förslag för tio år sedan om dryga två år för då kommer, om planerna håller, de första planen att landa på den nya rullbanan i Rörbäcksnäs.

– Finansieringen är klar och om allt nu går som vi tror och hoppas så kan det bli byggstart redan i september förutsatt att vi kan lösa några småknutar på upploppsrakan. Det kommer vi att fixa, inte tu tal om annat, säger Sysslebäcksbon Bosse Halvardsson som är vd för Ski Star Norge som är en av storägarna i det gigantiska projektet Scandinavian Mountains Airport AB är något av motorn.

Flygplatsen Rörbäcksnäs har i dag en 1190 meter lång och 27 meter bred asfalterad start- och landningsbana.

Den ska nu byggas ut och få en längd på 2,5 kilometer och 45 meter bred vilket innebär att flygplatsen så småningom kommer att kunna ta emot flygplan som kan ta uppemot 250 passagerare.

Vintercharter

Det handlar alltså om chartrade plan med vinterturister från länder som exempelvis Tyskland och England.

Efter utbyggnaden av sportflygfältet kommer rullbanan att klassas som 4e och som i praktiken innebär att man kan gå ner och landa och lyfta med 737:or.

Och alltihop för den nätta kostnaden på 700 miljoner kronor där svenska staten gått in med 250 miljoner.

– Naturligtvis kommer det här att bli ett jättelyft för skidorter som Sälen, Trysil, Idre och Engerdal, säger Bosse Halvardsson som samtidigt vill sätta en mer jordnära betydelse av den kommande storflygplatsen:

200 miljoner människor

– Om vi tänker oss att vi först placerar en pinne i Rörbäcksnäs. Sedan kollar vi hur många personer som kan nå denna pinne med nuvarande transportmöjligheter inom fyra timmar. Svaret är dryga 4 miljoner. När flygplatsen är utbyggnad har faktiskt 200 miljoner människor möjligheter att nå denna pinne inom samma tidsperiod. Enligt våra beräkningar ska vi transportera 30 000 flygresenärer till och från Rörbäcksnäs under första året. Efter fem år ska antalet stiga till 110 000 och att vi på länge sikt ska kunna komma upp så många som 300 000 passagerare om året

Men för Rörbäcksnäs del, som ligger 4,5 mil från Trysil, 26 kilometer från Sälens by, 4,6 mil från Höljes och 7,4 mil från Sysslebäck, handlar det inte bara om den stora flygplatsen. Lika viktigt är att man samtidigt och i anslutning till just flygplatsen kommer man att bygga ett 40 000 kvadratmeter stort handelsområde för omkring 400 miljoner kronor. Handelsområdet och flygplatsen kommer naturligtvis att sätta sin prägel på byn Rörbäcksnäs som i dag har omkring 200 innevånare.

400 nya jobb

Den enorma satsningen beräknas nämligen ge 400 nya arbetstillfällen.

– Kommer Nordvämland att få känning av storsatsningen i övre Västerdalarna?

– Det tror jag definitivt att man kommer att få på sikt, svarar Bosse Halvardsson. Det kommer ju folk från i princip hela världen och det går ju inte att bara hänga i backar och spår hela dagarna. Folk gillar ju att röra på sig och då kommer norra delarna av Värmland att bli högintressant. Jag är ju också fullständigt övertygad om att vi inom kort kommer att se att huspriserna i Höljes inte längre sjunker. Hela regionen kommer att får nytta av projektet och det är klart som dagen att ringarna på vattnet också kommer att nå Värmlands norra landsända.

Och Jonas Persson då?

– Jo, äras den som äras bör, säger Bosse Halvardsson. Han fick jobba i motvind för sitt förslag i fyra år innan folk äntligen började förstå att idén var fullt genomförbar. Det är många som kan ta åt sig äran för projektets tillkomst och Jonas Persson är definitivt en av dem...

Och om allt nu går som planerat kan faktiskt de första planen landa på den nya storflygplatsen redan hösten 2018.

– Nu känns det fantastiskt härligt att vi äntligen har kommit så här långt, säger Jonas. Jag visste ju från början att det här skulle bli ett bra projekt. Det har jag aldrig någonsin tvivlat på. Nästan alla stora skidorter som satsar på internationell turism har i regel egna flygplatser så varför skulle inte Sälen-Idre-Trysil kunna ha det? Nu är vi nästan framme och det känns jättebra. Även om det varit motigheter under årens lopp har aldrig ens haft tanken på att ge upp.

Nu kommer Jonas Persson att få skörda resultatet av sitt totalsågade förslag för tio år sedan om dryga två år för då kommer, om planerna håller, de första planen att landa på den nya rullbanan i Rörbäcksnäs.

– Finansieringen är klar och om allt nu går som vi tror och hoppas så kan det bli byggstart redan i september förutsatt att vi kan lösa några småknutar på upploppsrakan. Det kommer vi att fixa, inte tu tal om annat, säger Sysslebäcksbon Bosse Halvardsson som är vd för Ski Star Norge som är en av storägarna i det gigantiska projektet Scandinavian Mountains Airport AB är något av motorn.

Flygplatsen Rörbäcksnäs har i dag en 1190 meter lång och 27 meter bred asfalterad start- och landningsbana.

Den ska nu byggas ut och få en längd på 2,5 kilometer och 45 meter bred vilket innebär att flygplatsen så småningom kommer att kunna ta emot flygplan som kan ta uppemot 250 passagerare.

Vintercharter

Det handlar alltså om chartrade plan med vinterturister från länder som exempelvis Tyskland och England.

Efter utbyggnaden av sportflygfältet kommer rullbanan att klassas som 4e och som i praktiken innebär att man kan gå ner och landa och lyfta med 737:or.

Och alltihop för den nätta kostnaden på 700 miljoner kronor där svenska staten gått in med 250 miljoner.

– Naturligtvis kommer det här att bli ett jättelyft för skidorter som Sälen, Trysil, Idre och Engerdal, säger Bosse Halvardsson som samtidigt vill sätta en mer jordnära betydelse av den kommande storflygplatsen:

200 miljoner människor

– Om vi tänker oss att vi först placerar en pinne i Rörbäcksnäs. Sedan kollar vi hur många personer som kan nå denna pinne med nuvarande transportmöjligheter inom fyra timmar. Svaret är dryga 4 miljoner. När flygplatsen är utbyggnad har faktiskt 200 miljoner människor möjligheter att nå denna pinne inom samma tidsperiod. Enligt våra beräkningar ska vi transportera 30 000 flygresenärer till och från Rörbäcksnäs under första året. Efter fem år ska antalet stiga till 110 000 och att vi på länge sikt ska kunna komma upp så många som 300 000 passagerare om året

Men för Rörbäcksnäs del, som ligger 4,5 mil från Trysil, 26 kilometer från Sälens by, 4,6 mil från Höljes och 7,4 mil från Sysslebäck, handlar det inte bara om den stora flygplatsen. Lika viktigt är att man samtidigt och i anslutning till just flygplatsen kommer man att bygga ett 40 000 kvadratmeter stort handelsområde för omkring 400 miljoner kronor. Handelsområdet och flygplatsen kommer naturligtvis att sätta sin prägel på byn Rörbäcksnäs som i dag har omkring 200 innevånare.

400 nya jobb

Den enorma satsningen beräknas nämligen ge 400 nya arbetstillfällen.

– Kommer Nordvämland att få känning av storsatsningen i övre Västerdalarna?

– Det tror jag definitivt att man kommer att få på sikt, svarar Bosse Halvardsson. Det kommer ju folk från i princip hela världen och det går ju inte att bara hänga i backar och spår hela dagarna. Folk gillar ju att röra på sig och då kommer norra delarna av Värmland att bli högintressant. Jag är ju också fullständigt övertygad om att vi inom kort kommer att se att huspriserna i Höljes inte längre sjunker. Hela regionen kommer att får nytta av projektet och det är klart som dagen att ringarna på vattnet också kommer att nå Värmlands norra landsända.

Och Jonas Persson då?

– Jo, äras den som äras bör, säger Bosse Halvardsson. Han fick jobba i motvind för sitt förslag i fyra år innan folk äntligen började förstå att idén var fullt genomförbar. Det är många som kan ta åt sig äran för projektets tillkomst och Jonas Persson är definitivt en av dem...

Och om allt nu går som planerat kan faktiskt de första planen landa på den nya storflygplatsen redan hösten 2018.

Ägare i projektet:

Flygplatsen: Scandinavian Mountains Airport AB, Året runt i Sälen AB, Destinasjon Trysil AS, Visit Idre AB, Destinasjon Femund Engerdal AS och Skistar AB.

Handelsområdet: Scandinavian Mountains AB, HEA Property AB, Fjällinvest AB.

Intressenter och samverkansaktörer: Region Dalarna, Malung-Sälen kommun, Älvdalens kommun, Trysils kommun samt Engerdas kommun.

Källa: